Al doilea drum de mare viteză din Oltenia, în impas! Mai sunt fonduri pentru tot traseul Craiova – Târgu Jiu?
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/02/lot-1-craiova-targu-jiu.jpg)
Oltenia are un prim drum expres, DEx12 Craiova – Pitești (120 km), pe care l-a așteptat aproape un deceniu, iar un altul ar urma la rând. Întrebarea este când? Pe DEx12 se circulă aproape integral din noiembrie 2024, bucata lipsă de 12 km care face conexiunea cu A1 București – Pitești urmând să fie gata în luna mai (antreprenor UMB). Speranțele oltenilor pentru un nou proiect mare de infrastructură rutieră au fost apoi transferate spre drumul de mare viteză Craiova – Târgu Jiu (110 km), compus din Autostrada Craiova – Filiași (51,5 km) și drumul expres Filiași – Târgu Jiu (58,6 km). Un drum important pentru regiune, dar care ar putea rămâne doar un vis. Cel puțin în următorii ani.
Al doilea drum de mare viteză din Oltenia este în impas și s-ar putea să auzim de el, ca promisiuni, și la viitoarea campanie electorală din 2028. Luați de valul alegerilor din 2024, politicienii au scos la înaintare artileria grea, iar infrastructura rutieră a fost mereu un subiect sensibil, care a prins la public. Așa au apărut la interval foarte multe loturi de drumuri de mare viteză: unele în stadiul de studii de fezabilitate, altele în etapa de licitație pentru proiectare și execuție sau chiar în execuție. Șantierele au duduit în 2024, iar faptul că au fost dați în trafic aproape 200 km de drum expres și autostradă anul trecut arată că autoritățile și constructorii și-au dat interesul.
În categoria drumurilor de mare viteză intrate în licitație se află și cei 110 km dintre Craiova și Târgu Jiu, adică Autostrada Craiova – Filiași (3 loturi) și drumul expres Filiași – Târgu Jiu (3 loturi). Faptul că s-a ajuns până aici arată că, dincolo de promisiunile electorale, chiar a existat un interes pentru acest proiect. Toate cele 6 loturi se află în licitație, iar la primele 2 loturi care compun Autostrada Craiova – Filiași s-a intrat, de luna trecută, în etapa de evaluare a ofertelor. Constructorii sunt interesați de acest drum, totul este să existe însă și finanțarea necesară. Și aici se pare că a apărut o problemă.
Al doilea drum de mare viteză din Oltenia, în impas. Ne mai dă UE bani pentru tot traseul Craiova – Târgu Jiu?
Fondurile europene nerambursabile pentru drumul de mare viteză Craiova – Târgu Jiu ar urma să vină prin Programul Transport (PT) 2021 – 2027. Întrebarea este dacă sunt bani pentru tot traseul (sunt necesari vreo 16 miliarde de lei). România a obținut finanțare europeană pentru multe loturi de autostradă, iar cele care sunt pe final cu licitațiile sau care au deja stabilit un constructor ar avea prioritate. În plus, ar conta foarte mult și valorile de trafic măsurate, iar din acest punct de vedere drumul de la Craiova la Târgu Jiu s-ar situa cam la coada clasamentului.
Acesta ar fi și motivul pentru care artera de 110 km ar urma să fie trecută pe lista de așteptare a viitoarelor surse de finanțare. Poate că și politicienii s-au grăbit, din considerente electorale evident, să dea ca și realizat proiectul acestui drum, încercând să-și aroge toate meritele, iar acum situația s-a complicat. Nu avem nicio îndoială că acest drum se va face, așa cum s-a construit și DEx12 Craiova – Pitești, dar este foarte posibil să mai auzim de el și la următoarea campanie electorală.
În plus, vestea construirii drumului a amplificat și interesul pentru terenurile din zonă din partea firmelor de construcții, iar proprietarii au profitat și au ridicat foarte mult prețurile.
Al doilea drum de mare viteză din Oltenia, în impas. Care ar putea fi loturile la care să înceapă, totuși, proiectarea și execuția
Pentru drumul de mare viteză Craiova – Târgu Jiu erau prevăzute, la fiecare din cele șase loturi, 10 luni pentru proiectare și 24 de luni pentru execuție. Cum primele două loturi sunt cele mai înaintate, existând și oferte, este posibil ca măcar Autostrada Craiova – Filiași (51,5 km) să demareze.
Luna trecută, după prelungiri repetate a termenului de depunere a ofertelor, au apărut și constructorii loturilor 1 și 2. Oficialii de la Transporturi au anunțat prima dată ofertanții lotului 1 de 10,3 km de autostradă dintre Craiova și Filiași, traseu pe care se vor fi construite inclusiv: un nod rutier (Craiova Nord), care va asigura conexiunea cu DN65F; un pasaj (peste DEx12); 2 viaducte (peste nodul Valea Ursoaia); 2 parcări de scurtă durată (dotate cu câte 8 locuri destinate încărcării autoturismelor electrice).
Iată ofertanții:
- Asocierea CONCELEX SRL (lider) – CONSTRUCTII ERBASU SA – X-WAY INFRASTRUCTURE SRL –(România)
- Asocierea GOTT STRASSE S.R.L. (lider) – DANLIN XXL S.R.L. – EUROCERAD INTERNATIONAL S.R.L. – PERFECT CONSULT EUROPE S.R.L. – PATSTROY VDH EAD – BITUMINA GMBH BULGARIA EOOD (Romania – Bulgaria)
- Asocierea NUROL CONSTRUCTION S.A. (lider) – NUROL INSAAT VE TICARET A.S. (Romania – Turcia)
- Asocierea OZALTIN INSAAT TICARET VE SANAYI A.S. (lider) – STRADE BAUUNTERNEHMUNG SRL – INFRAVIS S.R.L. (Turcia – România)
Acest lot face parte din sectorul construit la profil de autostradă al drumului de mare viteză Craiova – Târgu Jiu și va ocoli zona de nord a municipiului Craiova. Aici, termenul final de evaluare a ofertelor este 30 aprilie 2025.
Este inters mare și pentru lotul 2 al Autostrăzii Craiova – Filiași
Pentru lotul 2 al Autostrăzii Craiova – Filiași au fost primite șase oferte. Este vorba de constructori din România, Turcia, Ucraina, Italia și Elveția.
Iată ofertanții:
- Asocierea DANLIN XXL S.R.L. (lider) – GOTT STRASSE S.R.L. – EUROCERAD INTERNATIONAL S.R.L. – PERFECT CONSULT EUROPE S.R.L. – PATSTROY VDH EAD – BITUMINA GMBH BULGARIA EOOD (România – Bulgaria)
- Asocierea DRUM ASFALT SRL (lider) – AUTOMAGISTRAL PIVDEN SRL (România – Ucraina)
- Asocierea IC IÇTAŞ INŞAAT SANAYI VE TICARET A.Ş. (lider) – ROTARY CONSTRUCTII MENTENANTA (Turcia – România)
- Asocierea NUROL CONSTRUCTION S.A. (lider) – NUROL INSAAT VE TICARET A.S. (România – Turcia)
- Asocierea OZALTIN INSAAT TICARET VE SANAYI A.S. (lider) – STRADE BAUUNTERNEHMUNG SRL– INFRAVIS S.R.L. (Turcia – România)
- Asocierea PIZZAROTTI SA (lider) – Renova Red S.P.A. (Elveția – Italia)
Pe traseul acestui lot de autostradă se vor construi inclusiv 14 lucrări de artă, printre care un viaduct și un pod de o complexitate tehnică ridicată:
- Viaduct peste CF100, DN6/E70 și râul Brădești (843 m);
- Pod peste râul Amaradia (264 m).
Contractul mai prevede și construcția a două spații de servicii (fiecare dotat cu câte 8 locuri destinate încărcării autoturismelor electrice). Aici, termenul final de evaluare a ofertelor este 14 mai 2025.
Drumul de mare viteză Craiova – Târgu Jiu va traversa următoarele U.A.T.-uri:
- județul Dolj (47,3 km): Ghercești, Simnicu de Sus, Craiova, Isalnița, Almaj, Coțofenii din Față, Brădești, Filiași;
- județul Gorj (62,7 km): Țânțăreni, Turburea, Aninoasa, Săulești, Vladimir, Bărbătești, Jupânești, Târgu Cărbunești, Scoarța, Dănești, Târgu Jiu.
La drumul de mare viteză Craiova – Târgu Jiu (110,1 km), lotul 1 are 10,3 km (1,87 miliarde lei fără TVA), lotul 2 are o lungime de 14,4 km (2,23 miliarde lei), lotul 3 are 21,7 km (3 miliarde lei), lotul 4 are o lungime de 22,9 km (5,1 km la profil de autostradă și 17,8 km la profil de drum expres) – valoare de 2,48 miliarde lei, lotul 5 are 21,52 km (2,94 miliarde lei), iar lotul 6 are o lungime de 19,25 km (2,55 miliarde lei).
Pentru lotul 3, ultimul termen anunțat pentru depunerea ofertelor este 25 martie 2025. Pentru loturile 4, 5 și 6 data de depunere a ofertelor a fost decalată până acum de 10 ori, din cauza numeroaselor solicitări de clarificare, ultimele termene stabilite fiind 24 martie 2025 (lotul 5), 2 aprilie 2025 (lotul 4) și 3 aprilie 2025 (lotul 6).
Citește și: Cine vrea să construiască cel mai scump și complex lot de autostradă, cu 16 tuneluri și 60 de pasaje