Ministerul Educaţiei lansează un proiect-pilot de utilizare a inteligenței artificiale în şcolile din România
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/03/aiai-scoli.png)
Ministerul Educației lansează un proiect-pilot de integrare a inteligenței artificiale în unități educaționale, în colaborare cu Microsoft România.
Şcoală-pilot aleasă de minister
Potrivit unui comunicat, după o întâlnire cu conducerea Microsoft România, ministrul Educației Daniel David a decis să implementeze un proiect-pilot de utilizare a inteligenței artificiale în unități educaționale, pentru a optimiza activitatea cadrelor didactice, procesul de învățare al elevilor/studenților și procesul educațional, în general.
Ministerul va stabili unitatea-pilot inițială, iar Microsoft România și conducerea unității de învățământ își vor asuma implementarea proiectului.
„Inteligența Artificială este o dezvoltare tehnologică care, în sine, nu este bună sau rea, dar care poate deveni astfel, în funcție de cum o utilizăm. Pentru a o putea utiliza bine, în avantajul sistemului educațional, vom pilota un astfel de demers, iar apoi, în funcție de rezultate, vom extinde procesul”, a declarat ministrul Daniel David.
Disciplinele vizate
Ministrul a mai transmis că digitalizarea educației din România include discipline legate de tehnologie și inteligență artificială, care trebuie utilizate ca instrumente pentru profesori și elevi, nu ca înlocuitori ai acestora, și monitorizate etic, pentru a menține sistemul educațional competitiv la nivel internațional.
„Noi avem deja angajat un proces masiv de digitalizare în unitățile educaționale din țară, iar planurile-cadru includ discipline obligatorii (asociate tehnologiei informației) și opționale (inclusiv de inteligență artificială) asociate revoluției tehnologice prin care trecem, aspecte care creează premisele pentru utilizarea mai complexă a inteligenței artificiale în mediul educațional.
Atenție însă, în viziunea mea, inteligența artificială este un instrument al cadrului didactic și al elevului/studentului, nu o alternativă la cadrul didactic sau un instrument care «lenevește» elevul/studentul, și, foarte important de înțeles, este un instrument care trebuie să fie mereu monitorizat etic-moral.
Diverse țări au demarat deja astfel de proiecte, probabil cel mai recent exemplu fiind Estonia, care îl dorește chiar deja generalizat la nivelul întregului sistem de învățământ, așa că nu vreau ca România și sistemul nostru educațional să rămână în urmă”, a conchis David.