Gara din România prin care n-a circulat vreodată un tren
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/03/Gara-din-Romania-care-a-fost-abandonata-dupa-Revolutie.-Un-singur-tren-a-trecut-pe-calea-ferata-in-ultimii-35-de-ani.jpg)
Prin definiție, o gară este acel loc în care vin și din care pleacă trenurile. Sau, cel puțin, trec pe-acolo. În România există, însă, și gara prin care nu circulă niciun tren. Și nici n-a circulat vreodată!
În România există o gară unică, cu o poveste paradoxală: deși a fost construită cu scopul de a deservi călătorii și transportul feroviar, niciun tren nu a ajuns vreodată în această stație. Acest loc ciudat este un exemplu al proiectelor începute și abandonate, care rămân mărturii ale unor planuri ambițioase nerealizate.
Localitatea Drăgușeni, din județul Botoșani, situată la doar opt kilometri de orașul Săveni, a fost inclusă într-un proiect grandios al regimului comunist. Conform planurilor, linia ferată urma să facă legătura între municipiul Iași și orașul Darabani, din nordul județului Botoșani, potrivit G4Media.ro.
Lucrările au avansat rapid: în 1986, calea ferată a ajuns la Săveni, iar un an mai târziu s-a extins până în Drăgușeni. A fost ridicată stația de călători, complet echipată cu peron și spații administrative destinate personalului feroviar. Dar trenurile de călători nu au circulat niciodată pe această rută.
Un singur tren a trecut, o singură dată, pe această linie: cel care transporta materialele necesare construcției. Un localnic, pensionar din Drăgușeni, rememorează rapiditatea lucrărilor, dar și lipsa utilității investiției: „A fost aproape de funcționare, pe această cale ferată a fost un singur tren, care a adus piatra pentru construcția liniei. Câte materiale au fost băgate aici… Păcat de investiție!”
Localnicii povestesc cu regret despre acest proiect costisitor, care a fost abandonat. Vica Nistor, o locuitoare din zonă, spune că, deși calea ferată a fost construită, trenurile nu au circulat niciodată: „Trenul nu a circulat niciodată, de când s-a făcut calea ferată. Or fi vrut să fie mai aproape cu transportul, dar totul a rămas așa. Timpul nu se mai întoarce.”
Trecerea timpului a transformat complet fosta haltă. Clădirea, care ar fi trebuit să fie stație feroviară, a fost dată în chirie unei familii și este acum utilizată ca fermă zootehnică. Bucăți din calea ferată au dispărut, traversele de lemn fiind furate de-a lungul anilor.
Fostul secretar al comunei Drăgușeni, Livea Ursolinschi, a confirmat abandonul proiectului: „Calea ferată nu a fost funcțională niciodată. E regretabil. Era bine dacă era funcțională… Nu s-a mai continuat lucrarea și a rămas la Drăgușeni. Nici nu avea cum să fie funcțională, atâta timp cât nu a fost terminată.”