Trump lovește industria auto globală: tarif suplimentar de 25% pentru mașinile și piesele auto importate

Publicat: 27 mart. 2025, 09:42, de Nitulescu Gabriel, în ECONOMIE , ? cititori
Trump lovește industria auto globală: tarif suplimentar de 25% pentru mașinile și piesele auto importate

Președintele american Donald Trump a anunțat impunerea unui tarif suplimentar de 25% pentru automobile și piese auto importate, o măsură ce va intra în vigoare din 3 aprilie. Decizia afectează importuri de sute de miliarde de dolari din țări precum Canada, Mexic, Germania, Japonia și Coreea de Sud – toți parteneri comerciali importanți ai Statelor Unite.

Potrivit datelor Departamentului american al Comerțului, în 2024 SUA a importat autoturisme în valoare de 214 miliarde de dolari și piese auto de 192 de miliarde. Noile taxe vor viza întreaga gamă a acestor produse, într-o tentativă declarată de a „recupera” pierderile economice și a stimula producția internă.

„Este începutul Zilei Eliberării în America”, a declarat Trump, afirmând că măsura este o reacție necesară pentru protejarea industriei auto naționale, arată Politico.

Țintele majore: Canada, Mexic și Germania

Cele mai mari cinci țări sursă de importuri auto în SUA – Mexic, Japonia, Coreea de Sud, Canada și Germania – vor fi afectate direct. Deși Mexic, Canada și Coreea de Sud beneficiază de acorduri comerciale renegociate în primul mandat al lui Trump, noi tarife vor fi aplicate în funcție de cât anume din vehicul este produs în afara SUA. Astfel, dacă o mașină fabricată în Mexic conține 50% componente americane, tariful va fi redus proporțional la 12,5%.

Cu toate acestea, pentru țările fără acorduri comerciale, tarifele actuale de 2,5% pentru autoturisme și 25% pentru camioane ușoare vor fi majorate la 27,5%, respectiv 50%, marcând o creștere drastică a barierelor comerciale.

Impact major asupra prețurilor din SUA

Dealerii auto americani avertizează că noile tarife ar provoca o creștere cuprinsă între 3.000 și 10.000 de dolari a prețului mediu al unui autoturism, care în 2024 a fost de aproximativ 50.000 de dolari, conform datelor Cox Automotive.

„Consumatorii nu pot absorbi aceste costuri, în condițiile în care se confruntă deja cu rate ridicate ale împrumuturilor și costuri mai mari pentru reparații și asigurări”, a declarat Valerie Romero, președinta Asociației Internaționale a Dealerilor Auto.

Aproape 50% dintre mașinile vândute în SUA sunt importate, ceea ce face ca impactul să fie unul larg, afectând nu doar cumpărătorii, ci și producătorii auto americani care au baze de producție în Canada și Mexic.

Reacții dure pe plan internațional

Anunțul a fost primit cu critici ferme din partea liderilor internaționali. Ursula von der Leyen, președinta Comisiei Europene, a subliniat că „tarifele sunt taxe dăunătoare atât pentru afaceri, cât și pentru consumatori”, adăugând că UE va analiza măsurile și posibilele răspunsuri.

În Canada, premierul Mark Carney a acuzat Statele Unite de încălcarea Acordului SUA-Canada-Mexic (CUSMA), spunând că măsura subminează o relație economică veche de zeci de ani în sectorul auto. El a afirmat că dorește o discuție directă cu Trump pe această temă.

Senatorii republicani și analiștii se poziționează diferit

Reacțiile din Congres au fost mixte. Senatorul Bernie Moreno (R-Ohio), fost dealer auto, s-a arătat entuziasmat de măsură, declarând că aceasta va aduce locuri de muncă și va reconstrui comunități afectate de dezindustrializare. Pe de altă parte, experții precum Ed Gresser de la Progressive Policy Institute avertizează că majorarea prețurilor ar putea încuraja și mai mulți tineri americani să renunțe la ideea de a deține o mașină personală.

„Piața auto din SUA nu mai este în expansiune, iar un număr tot mai mare de oameni aleg transportul alternativ. Creșterea prețurilor va accelera această tendință”, a spus Gresser.

Între protecționism și efecte secundare

Deși scopul declarat al introducerii tarifelor este de a revitaliza industria auto americană și de a crea locuri de muncă, există temeri că măsura ar putea avea efecte inverse. Potrivit firmei de cercetare Bernstein, tarifele impredictibile riscă să provoace un „șoc” în lanțul de aprovizionare și în investițiile pe termen lung.

„O politică previzibilă și treptată este singura cale realistă pentru reconstruirea producției auto din SUA”, se arată într-o analiză Bernstein.