Aura Corbeanu, președinta UNITER, despre scandalul „Proorocul Ilie” de la TNB: „Libertatea de creație trebuie susținută”
Într-un interviu exclusiv acordat publicației Puterea, Aura Corbeanu, președinta Uniunii Teatrale din România (UNITER), a explicat poziția organizației în legătură cu scandalul iscat de piesa „Proorocul Ilie” de la Teatrul Național București (TNB). Scenariul, ce a stârnit controverse, a fost acuzat de mulți ca o lovitură adusă religiei, iar reacțiile publicului au fost amestecate, unele susținând că piesa ar atenta la valorile religioase ale țării.
„Libertatea de creație este esențială într-o democrație, iar UNITER este ferm angajată în protejarea și promovarea acestei libertăți”, a subliniat Corbeanu. „Fiecare act de creație, inclusiv un spectacol de teatru, se naște dintr-un proces colectiv, unde regizorul, actorii și întreaga echipă au aport. Considerăm că acest proces trebuie respectat, iar libertatea de exprimare artistică este un pilon fundamental al democrației.”
Scandalul a fost alimentat de interpretările diferite ale publicului asupra unei secvențe din spectacol, care a fost percepută ca o provocare la adresa valorilor religioase. Corbeanu a adus în discuție importanța vizionării întregului spectacol, înainte de a formula judecăți:
„Mulți dintre cei care au comentat piesa nu au văzut-o și au ales să judece doar pe baza unor fragmente scurte, luate din context. În acest caz, percepția poate fi distorsionată. Teatrul, asemenea oricărei forme de artă, creează o legătură profundă între spectatori și actori, iar acest schimb emoțional nu poate fi înțeles decât printr-o experiență completă.”
Președinta UNITER a continuat să sublinieze că, în prezent, avem toate instrumentele necesare pentru a înțelege fenomenul cultural, iar acest lucru presupune un angajament activ și deschis din partea publicului.
„Suntem în 2025 și avem acces la toate informațiile necesare pentru a înțelege complexitatea unui spectacol. Nu putem judeca un fenomen cultural doar pe baza unui fragment de 35 de secunde dintr-o înregistrare. Este esențial să avem o abordare responsabilă, în care contextul joacă un rol central.”
În opinia președintei UNITER, Aura Corbeanu, scandalul ar putea fi o strategie folosită pentru a devia atenția de la alte probleme mai grave. „În perioade politice tensionate, se creează adesea astfel de conflicte pentru a acoperi realități incomode. Același fenomen l-am văzut și în cazul Charlie Hebdo, acum câțiva ani”, a declarat Corbeanu. „În România, trebuie să învățăm să înțelegem cu adevărat fenomenul cultural și să nu cădem în capcana scandalurilor fabricate.”
Corbeanu a încheiat interviul cu un apel la susținerea teatrului românesc și a activităților culturale din întreaga țară: „Vă invităm să veniți la spectacole de teatru, în București și în toată România. Teatrul este un loc de întâlnire, un loc unde se nasc dialogul și înțelegerea. Mulțumim publicului nostru, care este cel care validează munca noastră. Fără acest dialog, nu am putea să ne îndeplinim misiunea”.
La 35 de ani de la înființarea UNITER, Aura Corbeanu recunoaște provocările cu care s-a confruntat organizația, de la criza economică și pandemia de COVID-19 până la actuala instabilitate geopolitică. Totuși, ea subliniază că scopul organizației rămâne acela de a proteja și promova creațiile teatrale românești pe plan național și internațional, în ciuda dificultăților.
„Ne aflăm într-un context global dificil, dar avem responsabilitatea de a sprijini teatrul românesc și de a face față acestor provocări, pentru a susține libertatea de creație, un pilon esențial al societății noastre”, a concluzionat Aura Corbeanu.
Spectacolul „Proorocul Ilie”, regizat de Botond Nagy la Teatrul Național „I.L. Caragiale” din București, a stârnit critici din partea Bisericii Ortodoxe Române, după ce au apărut comentarii negative pe rețelele sociale. Piesa este inspirată de un studiu din 1974 al unui antropolog polonez, care a relatat cazul unui bărbat numit „profetul Ilya” de adepții săi, cu care s-a mutat într-un sat din Polonia. Ca răspuns, TNB a precizat că criticile provin dintr-o „interpretare greșită a mesajului artistic”.