Finanțele vor să suspende sancțiunile din RO e-Transport, invocând presiuni și neputință
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/04/1720530702283.png)
Ministerul Finanțelor a elaborat un proiect de ordonanță de urgență prin care propune suspendarea unor obligații impuse de sistemul RO e-Transport – platforma electronică destinată monitorizării transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat.
Măsura vizează amânarea aplicării sancțiunilor până la data de 31 decembrie 2025 pentru anumite prevederi ale Ordonanței de urgență nr. 41/2022, în contextul dificultăților semnalate de operatorii economici și de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF).
Contextul amânării
Potrivit notei de fundamentare, sistemul RO e-Transport a fost introdus ca răspuns la fenomenul evaziunii fiscale în comerțul cu bunuri, permițând monitorizarea în timp real a transporturilor pe teritoriul național, inclusiv a celor intracomunitare și vamale. Inițial, operatorii de transport și conducătorii auto aveau obligația să echipeze vehiculele cu dispozitive GPS și să asigure transmiterea datelor de poziționare în sistem, conform modificărilor aduse de OUG 115/2023.
Totuși, implementarea acestor cerințe tehnice a întâmpinat obstacole semnificative. Reprezentanții mediului de afaceri, în special cei din transportul internațional de bunuri, au semnalat necesitatea unei perioade mai lungi de adaptare, pentru testarea sistemelor informatice și formarea personalului.
Măsurile propuse
Documentul elaborat de Ministerul Finanțelor prevede suspendarea aplicării sancțiunilor pentru nerespectarea următoarelor obligații:
-
echiparea vehiculelor de transport cu dispozitive GPS conforme;
-
transmiterea datelor curente de poziționare;
-
respectarea normelor privind pornirea și oprirea dispozitivului de localizare.
În plus, sancțiunile prevăzute la art. 131 din OUG nr. 41/2022 vor fi suspendate până la 31 decembrie 2025. Această nouă prorogare vine după ce, prin OUG 129/2024, statul a mai acordat un termen de grație până la 31 martie 2025 pentru transportatorii cu statut de operator economic autorizat în sensul Codului Vamal al Uniunii.
Argumente suplimentare
Una dintre justificările invocate de autorități este creșterea volumului traficului rutier internațional în urma aderării României la spațiul Schengen. Această creștere, în special în zona frontierelor, necesită adaptări tehnice semnificative pentru operatorii de transport, întrucât implementarea măsurilor de geopoziționare presupune compatibilizarea dispozitivelor existente cu cerințele sistemului RO e-Transport.
În plus, autoritățile consideră că măsura ar putea duce la o mai bună conformare voluntară a companiilor, evitând blocaje operaționale și costuri suplimentare.
Impactul asupra economiei și mediului de afaceri
Conform analizei de impact incluse în nota de fundamentare, suspendarea nu generează costuri suplimentare pentru mediul de afaceri, nefiind introduse noi proceduri administrative. De asemenea, nu este afectat bugetul general consolidat pe termen scurt sau lung, iar impactul asupra IMM-urilor este considerat nul, motiv pentru care nu a fost realizat Testul IMM.
Proiectul nu implică modificări semnificative nici în privința veniturilor și cheltuielilor bugetare, iar evaluările privind drepturile fundamentale, mediul concurențial și dezvoltarea durabilă nu indică riscuri sau efecte negative.