EXCLUSIV. Metro oferă închiriere pe 12 ani pentru magazinele scoase la vânzare. Cel puțin 3 investitori, în licitație
Principalul punct de atractivitate al celor 9 magazine Metro scoase la vânzare în România e operațiunea de lease back pe 12 ani promisă de vânzător. Astfel, printre cei interesați sunt Portico Investments, Globalworth, WDP, ba la un moment dat și o firmă a lui Ion Țiriac, care a adus Metro în România în 1996, a participat la etapele de selecție, din care s-ar fi retras ulterior.
Metro e primul retailer internațional intrat pe piața românească, și a scos la vânzare 9 magazine din România, în a doua jumătate a anului trecut. Potrivit surselor Puterea.ro, prețul ar fi în jurul a 100 de milioane de euro, la o chirie medie de 8 euro/metru pătrat/lună și un randament investițional de 8%.
Compania încearcă, pe modelul testat în 2019, în Polonia, Ungaria și Cehia să-și vândă o parte dintre active într-o operațiune de sale&lease back. Atunci, Metro a vândut 11 magazine din Polonia, Ungaria și Cehia unei subsidiare a fondului francez de investiții LFPI, într-o tranzacție de tip sale&lease back, evaluată la peste 250 de milioane de euro.
Magazinele se pot transforma după 12 ani de închiriere a Metro
Problema e că Metro a mai avut intenția, în anii trecuți, de a-și vinde componenta imobiliară și de a se concentra pe afacerea de bază în România. Rețeaua Metro Cash & Carry din România numără circa 30 de magazine în 24 de orașe.
La vânzare sunt scoase 9 magazine aflate în proprietate, cu o suprafață medie de peste 10.000 mp, ceea ce ridică suprafața totală a portofoliului scos la vânzare la aproximativ 90.000 mp. Potrivit informațiilor din piață, magazinele Metro din România ar urma să fie vândute la pachet cu cele din Slovacia, unde germanii dețin 6 unități.
Dezavantajul rețelei este modelul de comerț tradițional într-o perioadă în care primează, mai ales în contextul pandemiei, comerțul electronic. Surse din piața imobiliară spun că după ce vor trece cei 12 ani de închiriere oferiți de Metro, dacă Metro ar ieși, magazinele se pot transforma în proiecte de light industrial sau last mile logistic. În unele cazuri în locul magazinului poate apărea și un parc de retail.
Rețeaua Metro Cash & Carry a fost primul retailer internațional intrat pe piața românească de după 1989. În România, subsidiara a avut, în 2019, afaceri de 5,8 miliarde lei și profit net de 93,2 milioane lei. În toamna lui 2019, un grup de investiții deținut de miliardarul ceh Daniel Kretinsky, care deține pe piața autohtonă, Compari.ro și câteva posturi de radio, a devenit cel mai mare acționar al Metro.