Popularitatea ciocolatei Dubai provoacă o criză internațională
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/04/ciocolata-dubai-reteta.jpg)
Lansată ca un produs de lux în 2021, de către ciocolateria artizanală din Emiratele Arabe Unite FIX, ciocolata Dubai a devenit un fenomen global în 2023.
Impulsionată de promovarea pe rețelele sociale, în special TikTok, ciocolata Dubai a provocat o criză globală de fistic, ceea ce a dus la creșteri considerabile ale prețului acestui fruct oleaginos.
Sortimentul este o tabletă de ciocolată cu lapte umplută cu o cremă catifelată de fistic și un strat de fidea crocantă, cunoscută sub numele de kataif.
Ciocolata Dubai a devenit un fenomen
Produsul de lux a fost lansat în 2021 de către ciocolateria artizanală emirateză FIX, dar a devenit un fenomen global în 2023. Frenezia a fost generată de un clip video care a fost vizualizat de peste 120 de milioane de ori. Acesta a generat, la rândul său, alte mii de alte videoclipuri în care creatorii gustă desertul sau încearcă să-l reproducă acasă.
Mărci precum Lindt și Läderach au creat propriile versiuni ale ciocolatei virale, iar supermarketul Morrison’s a lansat un ou de Paște cu cremă de fistic.
Penurie mondială de fistic
Toate acestea au generat o penurie internațională de miez de fistic. SUA, Iran, Turcia, Belgia și Germania, care, la un loc, comercializează 91% din fisticul de pe piața mondială, au înregistrat, în 2023, vânzări de 3,22 miliarde USD.
Cererea ridicată a dus la o creștere bruscă a prețurilor. Prețul mediu mondial a ajuns la 7.133 USD/tonă, cu importante variații, în funcție de zonă.
Popularitatea ciocolatei din Dubai a înrăutățit și mai mult situația, mai ales că rezervele de fistic erau deja limitate din cauza unei recolte slabe în SUA din 2024.
Recolta americană a fost de o calitate superioară, ceea ce a însemnat că s-au produs mai puține miezuri ieftine și decojite – exact cele folosite în mod obișnuit în rețeta ciocolatei din Dubai.
„Nu era mult fistic pe piață, așa că atunci când apare ciocolata din Dubai și [ciocolatierii] cumpără tot ce prind… rămâne restul lumii fără”, a explicat Giles Hacking, de la compania de comerț cu fructe oleaginoase CG Hacking, pentru Financial Times.
Ciocolata Dubai se vinde cu rația
Iranul, al doilea cel mai mare producător mondial de fistic, a exportat cu 40% mai mult fistic către Emiratele Arabe Unite în cele șase luni până în martie, comparativ cu cele 12 luni anterioare.
Entuziasmul în jurul acestui desert delicios pare să fie de durată. Charles Jandreau, director general al Prestat Group (care deține mai multe branduri britanice de ciocolată de lux), a declarat pentru Financial Times că cererea i-a luat prin surprindere pe producători.
„A părut că a venit din senin”, a spus el. „Deodată o vezi în fiecare butic de cartier”, a completat Charles Jandreau.
Ca urmare, unele magazine au început să limiteze numărul de tablete pe care un client le poate cumpăra.