Ion Țiriac îi strică jocurile lui Elon Musk, în Europa

Publicat: 21 apr. 2025, 21:06, de Alexandru Bogdan Grigoriev, în ECONOMIE , ? cititori
Ion Țiriac îi strică jocurile lui Elon Musk, în Europa
Foto: eurosport.ro

Ion Țiriac se află în negocieri avansate cu BYD (Build Your Dreams), concurentul lui Elon Musk la nivel global. Gigantul chinez este principalul rival al Tesla și Elon Musk pe piața globală a vehiculelor electrice.

Această mișcare strategică ar putea marca o schimbare semnificativă în portofoliul Țiriac Auto. Noua colaborare ar putea influența direcția pieței auto locale în contextul tranziției către mobilitatea electrică.​

Țiriac Auto, parte a imperiului de afaceri al lui Ion Țiriac, este cel mai mare dealer auto din România, reprezentând mărci precum Mercedes, Smart, Chrysler, Dodge, Jeep, Mitsubishi, Land Rover, Jaguar, Ford, Mazda și Hyundai. Negocierile cu BYD vizează deschiderea unui showroom în București. Dacă se realizează, mutarea va consemna un prim pas în planul gândit de chinezi, care vor să controleze piața vehiculelor electrice din Uniunea Europeană.

Chinezii sunt interesați de piața românească

Interesul pentru BYD în România este ridicat, cu aproximativ 60 de dealeri locali aflați în discuții cu compania chineză. Această competiție subliniază atractivitatea brandului BYD și potențialul său de a influența piața auto din regiune, notează Ziarul Financiar.​

Deși implicat în negocieri cu un producător de vehicule electrice, Ion Țiriac a exprimat anterior scepticism față de această tehnologie. El consideră că tranziția către motoarele electrice este mai degrabă rezultatul unor decizii politice decât al unei evoluții tehnologice naturale. Această poziție evidențiază complexitatea deciziilor de afaceri într-un context în care considerentele economice și cele ideologice pot intra în conflict.​

Ion Țiriac încă nu se gândește la retragere

Negocierile dintre Ion Țiriac și BYD reflectă o adaptare strategică la tendințele globale din industria auto. Chiar și în contextul unei opinii personale rezervate față de vehiculele electrice, Țiriac recunoaște oportunitățile de afaceri pe care le oferă această tranziție și își ajustează portofoliul pentru a rămâne competitiv pe piața în continuă schimbare.​

La 85 de ani, Ion Țiriac nu are de gând să se pensioneze și să se bucure de averea uriașă pe care și-a construit-o. Implicat în mai multe proiecte care să pună umărul la reforma sportului românesc, miliardarul are un plan dezvoltat și pentru partea de business.

Intrarea BYD pe piața românească, facilitată de un parteneriat cu Țiriac Auto, ar putea accelera adoptarea vehiculelor electrice în țară. Prezența unui brand competitiv și cu prețuri accesibile ar putea stimula concurența și ar putea oferi consumatorilor mai multe opțiuni în tranziția către mobilitatea electrică.​

BYD, principalul concurent al lui Tesla

Fondată în 1995 ca producător de baterii, BYD a intrat pe piața automobilelor electrice în 2008. În ultimii ani, compania a cunoscut o creștere accelerată, devenind un concurent serios pentru Tesla. În 2024, BYD a înregistrat venituri record de 107 miliarde de dolari, în creștere cu 30% față de anul precedent. Această expansiune se datorează în parte prețurilor competitive și unei strategii agresive de extindere globală.​