Se schimbă regulile jocului în industria vehiculelor electrice: baterii mai ușoare, mai rapide și rezistente la frig

Publicat: 22 apr. 2025, 07:58, de Nitulescu Gabriel, în ECONOMIE , ? cititori
Se schimbă regulile jocului în industria vehiculelor electrice: baterii mai ușoare, mai rapide și rezistente la frig
Baterii mașini electrice

Gigantul chinez CATL inovează cu o tehnologie ce ar putea depăși limitările actuale ale bateriilor EV.

Compania chineză Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL), lider mondial în producția de baterii pentru vehicule electrice, a anunțat o serie de inovații tehnologice care ar putea transforma fundamental industria auto. Noile descoperiri includ baterii auxiliare fără grafit, un sistem de încărcare ultra-rapid și soluții rezistente la temperaturi extreme, cu impact direct asupra autonomiei, greutății și costurilor vehiculelor electrice.

Baterii auxiliare fără grafit: o premieră în industrie

CATL a prezentat prima baterie auxiliară comercială pentru vehicule electrice care nu conține grafit, un material utilizat în mod tradițional în anodul bateriilor litiu-ion. Eliminarea grafitului permite o creștere cu 60% a densității energetice, adică mai multă energie stocată într-un spațiu mai mic. Astfel, fie autonomia vehiculului va crește, fie dimensiunea totală a bateriei va putea fi redusă, oferind producătorilor auto mai multă flexibilitate în proiectarea interiorului, arată The New York Times.

Noua baterie va fi amplasată în partea inferioară a caroseriei, acolo unde se află deja bateria principală. Scopul său este de a funcționa ca rezervă, în special în condițiile în care sursa principală cedează, aspect esențial pentru dezvoltarea vehiculelor autonome, care necesită alimentare continuă și fiabilă.

Avantaje și provocări ale noii tehnologii

În ciuda avantajelor semnificative în ceea ce privește greutatea și densitatea energetică, bateriile fără grafit vin cu un compromis: o viteză de încărcare mai mică și un ciclu de viață mai scurt comparativ cu bateriile tradiționale. Acestea nu pot fi reîncărcate de la fel de multe ori înainte de a necesita înlocuirea.

Totuși, reprezentanții CATL estimează că aceste baterii auxiliare vor fi introduse în producția de serie în următorii doi-trei ani, cu posibilitatea unei lansări mai rapide în funcție de ritmul de testare și de adaptare industrială.

Încărcare ultrarapidă: 520 km în 5 minute

Pe lângă bateriile auxiliare, CATL a mai dezvăluit un sistem de încărcare revoluționar pentru bateriile principale ale vehiculelor electrice. Acesta ar permite încărcarea rapidă în doar cinci minute, oferind o autonomie până la 520 de kilometri – o performanță care ar reduce drastic timpul de așteptare în stațiile de încărcare și ar elimina una dintre cele mai mari bariere în calea adoptării în masă a mașinilor electrice.

Baterii sodiu-ion pentru temperaturi extreme

CATL extinde și portofoliul de baterii destinate vehiculelor cu motoare convenționale. Compania a anunțat dezvoltarea unor baterii sodiu-ion, capabile să rețină peste 90% din încărcătură chiar și la temperaturi de -40°C. Acestea pot înlocui bateriile cu plumb-acid folosite în prezent în autoturismele pe benzină și diesel, oferind o soluție mai fiabilă în condiții meteo severe.

Ouyang Chuyin, co-președinte al departamentului de cercetare și dezvoltare din cadrul CATL, a subliniat că noile baterii sodiu-ion sunt compatibile cu sistemele electrice ale vehiculelor existente, deși pot necesita adaptări legate de spațiul disponibil pentru instalare.

Anunțurile făcute de CATL marchează o etapă importantă în tranziția către o mobilitate electrică mai eficientă, mai sigură și accesibilă. Reducerea costurilor, creșterea autonomiei și adaptabilitatea condițiilor extreme sunt factori esențiali pentru accelerarea adoptării vehiculelor electrice în întreaga lume.

Totuși implementarea pe scară largă este încă la câțiva ani distanță.