A devenit publică prima fotografie cu aeronava J-36, de nouă generație a Chinei. Ce au observat specialiștii

Publicat: 24 apr. 2025, 13:45, de Nitulescu Gabriel, în Internațional , ? cititori
A devenit publică prima fotografie cu aeronava J-36, de nouă generație a Chinei. Ce au observat specialiștii
J-36

O fotografie de înaltă rezoluție cu noul avion de luptă chinez J-36 a fost publicată pe platforma X, atrăgând rapid atenția analiștilor militari și pasionaților de aviație din întreaga lume.

Imaginea cu noul avion de luptă chinez J-36 a fost postată de utilizatorul Rupprecht_A, un cunoscut cercetător specializat în aviația militară chineză, și este considerată prima care oferă o vedere detaliată a prototipului J-36, o aeronavă considerată parte a noii generații tehnologice aeronautice a Chinei.

Trei motoare și un cockpit pentru doi piloți

În imaginea difuzată, se pot observa clar trei motoare montate în partea din spate a fuselajului, dar și un cockpit prevăzut cu două afișaje transparente, indicând un echipaj format din doi piloți așezați unul lângă celălalt. Aceste detalii confirmă informațiile anterioare despre configurația J-36 și sugerează o structură proiectată pentru misiuni complexe, cu roluri multiple.

Avionul a fost proiectat de Chengdu Aircraft Industry Group, compania chineză care a dezvoltat și J-20, actualul avion de generație a cincea al Chinei. Spre deosebire de J-20, J-36 pare să fie mult mai masiv, cu caracteristici care sugerează un rol extins în cadrul arsenalului aerian.

Greutate mare și capacitate de transport semnificativă

Potrivit informațiilor vehiculate de specialitate, J-36 este echipat cu un tren de aterizare robust, cu două roți și un boghiu dublu în partea principală, ceea ce indică o greutate mare la decolare. Estimările arată că avionul ar putea avea o masă maximă la decolare între 45 și 54 de tone, depășind greutatea unui Su-27, care atinge 30 de tone.

Dimensiunile generoase ale nouului avion i-ar permite să transporte o cantitate mare de armament în compartimentele interne, dar și o rezervă considerabilă de combustibil, asigurând astfel o autonomie sporită în misiuni de lungă durată.

Bombardier tactic sau luptător multifuncțional?

Deși unele surse se referă la J-36 ca fiind un „luptător de nouă generație”, unii experți spun că dimensiunile, configurația și greutatea acesteia indică mai degrabă un avion de tip bombardier tactic. În această ipoteză, aeronava ar putea fi echipată cu bombe ghidate de precizie și rachete antinavă, fiind destinate mai mult pentru misiuni de atac decât celor de interceptare aeriană.

Mai mult, nu este exclusă nici posibilitate apariției unei versiuni navale a J-36, adaptată pentru operarea de pe portavioane, ceea ce ar marca un pas important pentru ambițiile maritime ale Chinei.

Alte proiecte chinezești în dezvoltare

Pe lângă J-36, China continuă testele și asupra unei alte aeronave promițătoare, cunoscută sub numele de cod J-XDS sau J-50. Aceasta este considerabil mai mică și este echipată cu două motoare, în contrast cu cele trei ale J-36. O imagine recentă cu J-XDS postată online oferă detalii despre structura șasiului, prizele de aer și configurația duzelor motorului, lăsând să se înțeleagă că modelul ar putea beneficia de vectorizare variabilă a tracțiunii – o tehnologie avansată care permite o manevrabilitate superioară.

Dacă se confirmă specificațiile estimate și dacă aeronava intră în dotarea forțelor aeriene chinezești, J-36 ar putea reprezenta o schimbare majoră în echilibrul puterii aeriene în regiunea Asia-Pacific.