Se construiesc autostrăzi, dar încă stăm rău la infrastructura rutieră. Câți kilometri de drumuri pietruite și de pământ are România

Publicat: 24 apr. 2025, 15:00, de Marian Apipie, în Transporturi , ? cititori
Se construiesc autostrăzi, dar încă stăm rău la infrastructura rutieră. Câți kilometri de drumuri pietruite și de pământ are România

România a bătut recordul în 2024 la capitolul kilometrii de drumuri de mare viteză dați în trafic (193), iar în 2025 sunt preconizate inaugurări pentru cel puțin 250 km de autostradă și drum expres. Cu toate acestea, încă stăm rău la capitolul infrastructură rutieră. România are zeci de mii de kilometri de drumuri ca în Evul Mediu (piatră și pământ), iar peste 37% din rețeaua națională de drumuri are nevoie de reabilitare, potrivit datelor publicate joi de Institutul Național de Statistică (INS).

În România se construiesc autostrăzi într-un ritm bun, dar la infrastructura rutieră suntem încă departe de Occident. Potrivit INS, lungimea autostrăzilor din România a crescut cu 140 de kilometri în 2024, iar lungimea rețelei de drumuri publice totaliza 86.847 km, din care 17.994 km (20,7%) drumuri naționale, 35.091 km (40,4%) drumuri județene și 33.762 km (38,9%) drumuri comunale.

Dintre acestea, puțin mai mult de jumătate sunt drumuri modernizate. Din punctul de vedere al tipului de acoperământ, structura rețelei de drumuri publice se prezintă astfel: 51,5% (44.752 km) drumuri modernizate (în proporție de 94% drumuri modernizate cu mixtură asfaltică de tip greu și mijlociu), 23,7% (20.563 km) drumuri cu îmbrăcăminți asfaltice ușoare rutiere și 24,8% (21.532 km) drumuri pietruite și de pământ. Cu alte cuvinte, un sfert din drumurile patriei sunt la fel ca acum 100 de ani.

Încă stăm rău la infrastructura rutieră. Statistica arată că peste 60% din drumurile publice au nevoie de reparații

Potrivit datelor statistice, peste 60% din drumurile publice au nevoie de reparații. „În ceea ce privește starea tehnică a drumurilor publice, 25,7% din lungimea drumurilor modernizate și 37,7% din lungimea drumurilor cu îmbrăcăminți ușoare rutiere aveau durata de serviciu depășită“, susține INS.

Din lungimea drumurilor naționale, 6.189 km (34,4%) erau drumuri internaționale, 1.137 km (6,3%) autostrăzi și 121 km (0,7%) drumuri expres. Din punctul de vedere al numărului de benzi de circulație, 2.323 km (12,9%) erau drumuri cu 4 benzi, 314 km (1,7%) drumuri cu 3 benzi și 39 km (0,2%) drumuri cu 6 benzi. Lungimea drumurilor județene cuprindea în proporție de 52,7% drumuri modernizate și 33,3% dintre drumurile comunale erau drumuri pietruite.

Statistica liniilor de cale ferată

La 31 decembrie 2024, lungimea liniilor de cale ferată de folosință publică în exploatare însuma 10.611 km, din care 10.515 km (99,1%) linii cu ecartament normal, 91 km (0,9%) linii cu ecartament larg și 5 km linii cu ecartament îngust.

Densitatea liniilor la 1.000 km pătrați teritoriu era de 44,5 la mie. Densitățile cele mai mari s-au înregistrat în regiunea București-Ilfov (206,3 la mie), regiunea Vest (60 la mie), regiunea Nord-Vest (47,8 la mie) și regiunea Sud-Muntenia (43,8 la mie). La aceeași dată, lungimea căilor principale era de 5.961 km, reprezentând 56,2% din lungimea simplă a liniilor de cale ferată în exploatare.

Citește și: E oficial! Autostrada Unirii a fost deblocată integral. Intră în licitație și ultimele trei tronsoane din zona Iași