Dacă legea ar permite, noile autobuze din Iași ar circula fără șofer

Publicat: 24 apr. 2025, 17:28, de Alexandru Bogdan Grigoriev, în Orașul meu , ? cititori
Dacă legea ar permite, noile autobuze din Iași ar circula fără șofer
Foto: sustainable-bus.com

Iași ar putea fi primul oraș din România în care va circula un autobuz electric autonom, fără șofer. Dar pentru ca acest lucru să se întâmple este nevoie de schimbarea legislației actuale, a declarat, joi, primarul Mihai Chirica.

Potrivit primarului Mihai Chirica, investițiile municipalității din ultimii ani în transportul public, cele mai multe derulate cu fonduri europene, fac din Iași unul dintre cele mai moderne orașe din țară la acest capitol.

În ultimii ani, Primăria a creat și susținut o nouă etapă în programul de modernizare a transportului public, cel mai amplu din istoria orașului nostru și unul dintre cele mai ambițioase din țară. Sprijinim consistent și în permanență transportul public local și reușim să îl modernizăm treptat, prin implementarea de noi și noi proiecte, în special cu finanțare europeană. Investițiile în calea de rulare, achiziționarea de tramvaie de ultimă generație și de autobuze electrice, la care se adaugă proiectele Companiei de Transport Public fac din transportul public în orașul nostru unul confortabil, previzibil, atractiv, unul dintre cele mai moderne din țară”, a spus primarul Chirica.

Autobuzele fără șofer se află deja la Iași

În cadrul unei conferințe de presă, primarul Mihai Chirica și reprezentanții Companiei de Transport Public (CTP) Iași, cei ai Anadolu Automobil Rom și Karsan Otomotiv (Turcia) au oferit o serie de detalii despre caracteristicile tehnice ale unui model de autobuz autonom și avantajele utilizării acestuia în transportul public urban.

Edilul a arătat că pentru achiziționarea și utilizarea unui astfel de autobuz electric autonom nu este nevoie doar de resurse financiare sau de îndeplinirea unor condiții tehnice și de infrastructură, ci și de o modificare legislativă care să permită circulația pe drumurile publice a unor astfel de vehicule inovative.

Autobuzul de tip Karsan Autonomous e-ATAK, prezentat pentru prima dată în România la Iași, este primul vehicul complet autonom certificat la nivelul 4, și este proiectat pentru a funcționa fără șofer în medii controlate.

Acest mijloc de transport în comun, afirmă reprezentanții producătorului, este rezultatul unui amplu proces de integrare tehnologică și testare internațională. Până în prezent, acest vehicul Karsan Otomotiv circulă în Statele Unite și în mai multe țări europene.

Iași a investit 14,4 milioane de euro în autobuze de ultimă generație

Autobuzul electric autonom e-ATAK are o lungime de circa opt metri și o autonomie de până la 300 de kilometri, un motor 100% electric și o capacitate de transport de până la 52 de pasageri. Este echipat cu tehnologii de ultimă generație, precum senzori GMSL, sisteme de monitorizare și raportare la distanță, LiDAR, RADAR și poziționare prin satelit GNSS, pe lângă cele 11 camere video.

Autobuzul este construit pe platforma deja consacrată a modelului Karsan e-ATAK, aflat deja în exploatare în mai multe orașe din România.

La începutul anului 2024, prin intermediul unei finanțări europene de peste 14,4 milioane de euro, obținute prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), primarul Mihai Chirica și reprezentanții companiei Anadolu Automobil Rom au semnat contractul de furnizare a 25 de autobuze electrice cu o lungime de 10 metri, a 25 de stații de încărcare lentă, în garaj, și a opt stații de încărcare rapidă pe traseu. Cele 25 de autobuze electrice au o capacitate de transport de 88 de persoane, din care 32 pe scaune, echipamente IT și facilități pentru persoanele cu dizabilități.

Valoarea contractului este de peste 14,3 milioane euro, iar compania are la dispoziție 18 luni pentru a livra bunurile contractate.

Primele două autobuze Karsan au ajuns în Iași în luna decembrie 2024, în luna martie 2025 au fost livrate încă cinci autobuze de acest tip, iar până la finele anului toate cele 25 de vehicule vor circula în municipiu.