Consiliul de Supraveghere al Volkswagen a decis: Responsabili pentru Dieselgate sunt Martin Winterkorn, fostul președinte al CA și Rupert Stadler, fostul președinte al CA Audi
Consiliul de supraveghere al Volkswagen AG a încheiat ancheta începută în octombrie 2015 asupra cauzelor crizei mașinilor pe motorină. Astfel, Consilul de Supraveghere va solicita despăgubiri de la fostul președinte al Consiliului de administrație al grupului, Martin Winterkorn, și fostului membru al Consiliului de administrație al grupului și președinte al Consiliului de administrație al AUDI AG, Rupert Stadler, din cauza încălcărilor obligațiilor în conformitate cu legea societăților pe acțiuni. Nu au fost identificate încălcări ale obligațiilor de către alți membri ai Consiliului de administrație al grupului.
Firma de avocatură Gleiss Lutz a efectuat o revizuire extinsă a cererilor de răspundere în numele Consiliului de supraveghere și a prezentat acum rezultatele finale ale anchetei sale Consiliului. Rezoluția Consiliului de supraveghere se bazează pe avizul experților de la Gleiss Lutz, care au concluzionat că au avut loc încălcări ale obligațiilor. Ancheta a acoperit toți membrii Consiliului de administrație care au fost în funcție în perioada relevantă.
Ca parte a acestui lucru, peste 480 de milioane de documente au fost transferate în camerele de date. Dintre acestea, aproximativ 1,6 milioane de dosare au fost identificate ca relevante, examinate și revizuite și au fost efectuate peste 1.550 de interviuri și întrebări. De asemenea, au fost evaluate și luate în considerare dosarele de investigații ale procurorilor, rapoartele monitorului SUA, precum și procedurile oficiale și judiciare din întreaga lume. Ancheta care a fost finalizată acum a fost de departe cea mai cuprinzătoare și complexă anchetă desfășurată într-o companie din istoria economiei germane.
Acuzații pentru mai multe persoane
Pe baza rezultatului acestei investigații, Consiliul de supraveghere a concluzionat că Martin Winterkorn și-a încălcat atribuțiile în calitate de fost președinte al consiliului de administrație al Volkswagen AG prin faptul că nu a reușit, în perioada de la 27 iulie 2015, să clarifice în mod cuprinzător și prompt circumstanțele din spatele utilizării funcțiilor software ilegale în motoarele diesel 2.0l TDI vândute pe piața nord-americană între 2009 și 2015. Acesta nu a reușit nici să se asigure că la întrebările adresate de autoritățile SUA în acest context au fost răspunsuri veridice, complete și fără întârziere.
Consiliul de supraveghere a concluzionat, de asemenea, că Rupert Stadler și-a încălcat atribuțiile prin faptul că nu a reușit, în perioada de la 21 septembrie 2016, să se asigure că motoarele diesel 3.0l și 4.2l V-TDI dezvoltate de AUDI și instalate în vehiculele UE ale Volkswagen, AUDI și Porsche au fost anchetate cu privire la funcțiile software ilegale.
Consiliile de supraveghere ale AUDI AG și Porsche AG au examinat, de asemenea, rezultatele investigațiilor Consiliului de supraveghere al companiilor respective și și-a bazat rezoluțiile pe avizul expertizei elaborate de Gleiss Lutz, care a concluzionat că au avut loc încălcări ale obligațiilor.
Foștii membri ai consiliului de administrație al AUDI AG, Ulrich Hackenberg și Stefan Knirsch, precum și fostul membru al consiliului de administrație al Porsche, Wolfgang Hatz, sunt acuzați și de încălcarea obligațiiilor. Persoanele specificate vor avea acum cereri de despăgubire impuse în baza legii societăților pe acțiuni. Mai mult, au apărut deja reclamații împotriva fostului membru al Consiliului de administrație pentru marca Volkswagen Auto, Heinz-Jakob Neußer