AI ar putea interveni în modul tradiţional de evaluare a cafelei
O companie din Israel a pus la punct un dispozitiv de tip handheld care este capabil să scaneze boabele de cafea şi să le stabilească calitatea.
Maşina, care funcţionează pe baza inteligenţei artificiale, are nevoie în prima fază de un om care să introducă parametrii de calitate iar după aceea va putea clasifica cafea chiar şi până la prăjire. Compania din Israel a finalizat chiar şi un program pilot cu Carcafe, divizia din Columbia a grupului Volcafe, unul dintre cei mai mari traderi de cafea din lume.
Tranziţia la computere ar modifica modul tradiţional de evaluare a cafelei de către oameni, cunoscut sub numele de „cupping”. Experţi bine pregătiţi şi plătiţi, denumiţi Q graders, de la bursa ICE Futures din New York se ocupă de sarcina dificilă a stabilirii calităţii şi valorii boabelor de cafea primite de bursă. La rândul lor, firmele de trading şi cele care se ocupă de prăjirea cafelei au proprii lor evaluatori.
„Cupping” este un proces complicat comparabil cu cel derulat de somelieri în cazul vinurilor. Experţii cântăresc boabele de cafea după care le prăjesc. Apoi miros cafeaua măcinată şi dau note cu privire la parfum. Apa încălzită la 93 de grade Celsius este turnată peste cafeaua prăjită iar apoi evaluatorii miros amestecul. Apoi aşteaptă 15 minute pentru ca să se răcească cafeaua şi doar atunci cafeaua este sorbită cu o linguriţă, notează Bloomberg.
Partea senzorială revine omului
„Este omul cel care se ocupă de partea senzorială. Va trebui să înveţi un robot ce are de făcut”, spune Oswaldo Aranha Neto, un veteran al industriei cafelei care recent s-a alăturat boardului companiei Demetria. Aranha Neto se aşteaptă ca industria să adopte noul sistem, care apoi va ajunge de-a lungul lanţului până la cultivatori, deoarece în mod normal cei care prăjesc cafeaua sunt cei care stabilesc parametrii de calitate pe care îi caută, potrivit Agerpres.
Directorul general de la Demetria, Felipe Ayerbe, crede că noul instrument ar putea ajuta cultivatorii să pună la punct boabe de cafea cu caracteristicile pe care cumpărătorii le doresc, astfel încât ar putea să primească preţuri mai bune. Aceeaşi tehnologie ar putea ajuta şi bursele, care au avut dificultăţi în a evalua boabele de cafea în timpul pandemiei din cauza regulilor referitoare la distanţarea socială. În plus, ar putea ajuta la soluţionarea disputelor cu privire la calitate care apar pe piaţă, este de părere Aranha Neto.