Spațiile comerciale de pe Aeroportul Otopeni – o afacere și în pandemie
Dnata Catering este compania care deține în exclusivitate gestionarea spațiilor comerciale destinate alimentației publice din incinta Aeroportului Internațional Henri Coanda București, cunoscut și ca Aeroportul Otopeni.
La rândul ei această companie subînchiriază spațiile în cauză altor firme, iar banii curg. Numai că, în urmă cu aproximativ o lună, Consiliul Concurenței a tulburat liniștea unora, după ce a amendat cu aproape 6,9 milioane de lei, ceea ce înseamnă aproximativ 1,4 milioane de euro, aceste companii pentru că funcționau ca un cartel.
Practic, în urma investigațiilor s-a descoperit că aceste firme, în frunte cu Dnata şi-au coordonat politicile comerciale în materie de preţuri, discounturi, promoţii atât prin clauzele contractuale, cât şi printr-o serie de proceduri şi prin modalitatea de derulare a relaţiilor contractuale, astfel încât să îşi alinieze constant preţurile pentru serviciile oferite pasagerilor din aeroport.
Așa că Food & Beverages Managament, Trotter, City Cafe Express (ambele din grupul City Grill), Primero Business Consulting, în prezent, Land of Util Tehnology şi RBK Property Management, au plătit amenzi cvuprinse între aproape 4.000 de lei și 150.000 de lei. Dar cea mai mare amendă, de aproximativ 6,6 milioane de lei, a fost plătită de Dnata Catering SRL.
Pentru a-și reduce amenzile, toate cele șase companii au recunoscut fapta.
Până aici să spunem că lucrurile par oarecum în ordine. Dar se pune firesc întrebarea: cât câștigă de fapt Dnata din toată această afacere, dacă își permite să plătească fără să clipească o astfel de amendă?
Dintr-un răspuns primit de la conducerea CNAB, aflăm că pe Aeroportul Internațional Henri Coandă, sunt 87 de spații comerciale, din care 56 în zona publică și 31 în zona restricționată, cu suprafețe cuprinse între 1 metru pătrat și 500 de metri pătrați.
Din același răspuns aflăm și că gradul de ocupare al spațiilor comerciale în cauză, este de 98%. Pentru 7 din aceste spații comerciale, care nu sunt încă închiriate, urmează să înceapă în scurt timp procedurile de atribuire, fie prin identificarea unor clienți pe Bursa de Mărfuri fie prin concursuri de oferte, iar ambele proceduri pot fi manevrate în așa fel încât să câștige „cine trebuie”.
Mai sunt încă 8 spații pentru care vor expira contractele anul acesta și ca atare pot intra și ele la un moment dat în același mechanism de făcut bani.
Acum, că aveți toate aceste elemente, vă puteți face o imagine a sumelor de bani pe care le adduce această afacere controlată în mare parte de Dnata și puteți înțelege de ce această companie a plătit fără să cârtească amenda data de Consiliul Concurenței.
Rămâne de văzut dacă schema va merge în continuare ca până acum sau dacă noul Director General al CNAB va interveni în vreun fel. Cum rămâne de văzut și dacă modul de închiriere a acestor spații se va schimba sau dacă noua conducere va cădea la pace.