În primul trimestru din acest an, pe piața din România au fost închiriați în total 264.000 mp de spații logistice
În primul trimestru din acest an, pe piața din România au fost închiriați în total 264.000 mp de spații logistice, potrivit CBRE. Volumul tranzacționat marchează o creștere de 43% față de aceeași perioadă a anului trecut. De altfel, 2020 a fost an record pentru piața spațiilor industriale.
„Anul acesta a început promițător pentru piața de industrial. Închirierile de spații, companiile din industriile de auto și retail au generat cea mai mare cerere, peste 50% din volumul tranzacționat. Astfel, 2021 are toate premisele pentru a deveni un nou an record pentru piața spațiilor industriale”, a declarat Răzvan Iorgu, Managing Director, CBRE România.
Cea mai mare tranzacție din primele trei luni aparține Dacia, care a prelungit contractul pentru 68.000 mp în județul Argeș. Peste jumătate din volumul tranzacționat a fost înregistrat în București, în timp ce restul țării a atras 48% din tranzacțiile de închirieri. Sud-estul României a fost cea mai dinamică zonă din afara Capitalei, cu 64% dintre tranzacții, arată datele CBRE Research.
5,16 mil. mp de spații de depozitare
La stocul existent de 5,16 milioane mp de spații industriale, au fost adăugați 61.000 mp livrați în T1, cea mai mare parte a fost dezvoltată în vest și nord-vest, iar până la finalul anului, vor fi livrați încă 600.000 mp, potrivit datelor CBRE. Chiriile pentru spațiile industriale au rămas stabile, în jurul valorii de 3,9 euro/mp, similar cu valoarea înregistrată la finalul anului trecut.
Stocul de spații de retail din România se apropie de pragul de 4 mil. mp, la finalul primul trimestru fiind de 3,91 mil. mp, după ce 17.000 mp au fost livrați, potrivit datelor CBRE Research.
170.000 mp de spații de retail, în construcție
„Piața de retail s-a diversificat și observăm un interes în creștere pentru parcurile de retail. Dintre cei 170.000 mp care vor fi livrați până la finalul anului, 90% sunt în parcuri de retail de dimensiuni diferite, de la 3.000 la 20.000 mp. România are încă un stoc redus, sub 400.000 mp”, a declarat Carmen Ravon, Head of Advisory & Transaction, Retail, în cadrul CBRE România. „Tot despre diversificare vorbim și în ceea ce privește vânzările retailerilor: mixul dintre magazinele fizice și e-commerce, susținut de serviciile omnichannel, reprezintă prioritatea retailerilor pentru 2021 și 2022, cel puțin. Pe lângă expansiunea în mediul online, retailerii din domeniile FMCG și home & deco au generat o cerere importantă în sectorul spațiilor industriale, de peste 50.000 mp în primul trimestru”, a adăugat Carmen Ravon.
Chiriile pentru spațiile de retail s-au menținut constante în primul trimestru, la 40 euro/mp pentru spațiile stradale, respectiv 70% pentru centrele comerciale, potrivit raportului CBRE Research.