Scandal la Paris: Ce a ajuns să fie calul lui Napoleon
O reproducere din plastic a scheletului calului preferat al lui Napoleon, Marengo, montată deasupra mormântului imperial de la Domul Invalizilor, a provocat indignarea admiratorilor împăratului francez.
Aranjamentul a fost realizat de artistul contemporan Pascal Convert, specifică AFP. Instalaţia denumită „Mémento Marengo” a fost amplasată în cadrul seriei de evenimente „Napoléon? Encore!” la Domul Invalizilor din Paris, evenimente la care au participat aproximativ treizeci de artişti contemporani – unii cunoscuţi, precum Georg Baselitz sau Laurent Grasso – şi alţii tineri, aflaţi la început de drum.
Proiectul coordonat timp de 2 ani de Eric de Chassey, directorul Institutului Naţional de Istorie a Artei (INHA), a avut drept obiectiv oferirea de libertate deplină artiştilor chemaţi să „se exprime în diversitate„. Pascal Convert a ales să preia un ritual antic evocat de Herodot, prin care războinicii erau îngropaţi alături de caii lor, şi a reconstituit din plastic, în 3D, scheletul pur-sângelui imperial conservat la National Army Museum din Londra.
De vis…
Marengo a fost calul preferat al lui Napoleon şi l-a purtat pe împărat în mai multe bătălii, până la Waterloo, în 1815, unde a fost capturat de trupele ducelui de Wellington.
„Ştiu că această lucrare poate genera neînţelegeri, însă ea nu este o lipsă de respect”, a comentat Eric de Chassey pentru AFP. IniţiativA a fost însă primită cu numeroase critici de istorici şi admiratorii împăratului francez. Thierry Lentz, directorul Fundaţiei Napoleon, a reacţionat acid într-un mesaj pe Twitter: „Reumanizarea lui Napoleon prin agăţarea scheletului unui cal din plastic deasupra mormântului său. De vis!”.
„Grotesc şi şocant”, a dat verdictul şi istoricul Pierre Branda, la rândul său membru al Fundaţiei Napoleon, într-o coloană publicată de cotidianul Le Figaro.