Podul CF Grădiștea – o urgență națională

Publicat: 17 mai 2021, 13:51, de Ziarul Puterea, în ESENȚIAL , ? cititori
Podul CF Grădiștea – o urgență națională
Pod Gradistea

Anul 2021, declarat de către Comisia Europeană drept – „Anul european al căilor ferate” – ne plasează în fața unei realități stringente care poate stimula elita politică să fructifice avantajele oferite de contextul european, scrie Grup Infrastructura. Cum putem spera la acest lucru?

Pentru a marca acest demers istoric, autoritățile feroviare europene au hotărât punerea în circulație a unui tren special – denumit simbolic “Connecting European Express” care va pleca din Lisabona pe 2 septembrie și își va încheia traseul pe 7 octombrie la Paris.

Trenul va intra în România pe la Giurgiu în data de 17 septembrie și se va deplasa pe ruta Giurgiu – București – Brașov – Sibiu- Oradea – Arad, ieșind din țară pe data de 18 septembrie.

„Fiecare oprire va fi urmată de un eveniment la care vor participa ONG-uri, companii feroviare, autorități și bineînțeles publicul larg…” declara în luna martie comisarul european pe transporturi – Adina Vălean.  

Ar fi bine să valorificăm acest Eveniment

Ar fi bine să valorificăm acest Eveniment care va simboliza aderența la valorile comune europene. Pentru a întâmpina acest eveniment ca stat membru UE, în contextual realităților căilor ferate române, trebuie să venim cu o soluție urgentă de infrastructură deoarece linia feroviară care face legătura directă între Giurgiu și București este închisă de mai bine de 16 ani.

Pe lângă utilitate, istoria ne prinde din urmă

FOTO: https://trans.info/ro

Trebuie menționat  că linia feroviară București – Giurgiu are și o semnificație istorică, fiind prima linie de cale ferată construită în Principatele Romane și care a împlinit, pe 31 octombrie 2020, 151 de ani de la inaugurare, din care aproape 10% din timp a stat închisă, datorită nepăsării.

Podul CF de la Grădiștea, cauza acestei situații jenante, s-a prăbușit în 2005 din cauza unor viituri, accentuate de modul haotic de exploatare al balastierelor de pe Râul Argeș. Nici până în acest moment nu s-a realizat vreun metru de săpătură sau beton pentru reconstrucția acestui pod.

După ce inițial a existat o lipsă totală de interes din partea autorităților responsabile, neaccesându-se măsurile de finanțare prioritară a obiectivelor afectate de calamități și refacerea obiectiv în regim de urgență (cum s-a procedat în cazul podului rutier de la Mărăcineni – Buzău).

 Într-un final proiectul a fost ”împins” pentru obținerea unei finanțări europene, bineînțeles cu parcurgerea tuturor etapelor necesare unui astfel de demers, dar și consumatoare de timp (lansarea procedurii de achiziție SF, Elaborare SF, promovare și aprobare HG-ului indicatori tehnico-economici și exproprieri, lansarea procedurii de achiziție lucrări, evaluarea și semnare contractului de proiectare și execuție – numai enumerarea acestor proceduri este consumatoare de timp și litere, însă legile românești sunt făcute de așa natură să blocheze, nu să ajute autoritățile contractante în promovarea obiectivelor – De ce nu se modifică? Întrebați parlamentarii).

Acum termenul pentru proiectare a trecut, iar soluțiile tehnice nu au fost încă prezentate

Mai mult, CFR a lansat de două ori procedura de licitație pentru proiectare și execuție, datorită subevaluării prețului lucrărilor, care au condus la neînscrierea unui ofertant în prima procedură lansată în 22 august 2019.

În sfârșit, în 7 februarie 2020, a fost lansată din nou procedura de achiziție pentru proiectare și execuție cu următoarele termene: 6 luni proiectarea și 24 luni execuția. După prelungiri succesive a termenelor de depunere, în final a fost primită, în data de 24 aprilie 2020, o singură ofertă a unui antreprenor austriac.

Deși au avut de evaluat o singură ofertă, care nu trebuia să implice mari probleme și nu au fost contestații, evaluarea s-a prelungit în aceeași notă destul de mult și în sfârșit în data de 4 decembrie 2020 a fost semnat contractul de proiectare și execuție.

Se constată o altă problemă, respectiv lipsa Supervizorului/Inginerului

Acum termenul pentru realizarea proiectării pare să fi trecut, iar soluțiile tehnice nu au fost încă prezentate spre verificare și aprobare. Se constată o altă problemă, respectiv lipsa Supervizorului/Inginerului, cel care este desemnat contractual să verifice și să aprobe soluțiile tehnice proiectate în cadrul contractului.

Astfel, aflăm ca abia acum CFR scoate la licitație serviciul de supervizare a lucrărilor de proiectare și execuție aferente acestui proiect, cu termen de depunere în data de 24.05.2021, la mai bine de un an de la lansarea licitației de execuție.

În mod normal finalizarea acestei proceduri va dura cu siguranță mai mult de 3 luni, astfel că Supervizorul – entitatea specializată, care trebuie să verifice și să aprobe proiectul tehnic și apoi să verifice execuția acestuia, nu va putea fi mobilizat mai devreme de luna septembrie 2021.

Toate aceste sincope, dublate de un ritm lent, unele făcute poate din neștiință, altele din interes,  pun în mod direct constructorul într-o poziție avantajoasă, prin acordarea unei prelungiri ”mascate” a termenului de execuție și nu fac decât să confirme gradul de dezinteres și neimplicare a autorităților responsabile pe acest subiect.

Din păcate, cu această realitate se vor prezenta autoritățile române în cadrul evenimentului organizat și promovat de Comisia Europeana, prin Comisarul European al Transportului, doamna Adina Vălean.

Reconstrucția Podului CF Grădiștea, un etern subiect de campanie electorală

Adică o nouă promisiune ca se va lucra, dar, din nefericire, nici după 16 ani de la prăbușire și de la cel puțin 4 ani de la aprobarea finanțării, nu izbutim să demonstrăm o acțiune de coeziune concretă în remedierea unei astfel de probleme grave de conectivitate a rețelei feroviare europene.

Pe partea cealaltă a lucrurilor, în contrast puternic, am creionat din reconstrucția Podului CF Grădiștea un etern subiect de campanie electorală, în toate campaniile din 2005 până în prezent.

Doar atât până în prezent, și din păcate nu putem fi foarte optimiști asupra unei abordări serioase în cadrul mult promiselor proiecte feroviare promovate prin PNRR, care par să aibe aceeași soartă ca Podul de la Grădiștea.