Dineul cu proști din căruța cu paiațele PNRR
De aproape un an de zile, pe scena politică românească se joacă tragic-comedia Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) pusă în scenă de către Comisia Europeană.
Pentru ca această comedie să aibă succes în țara noastră, Comisia Europeană ne-a dat și scenariul, adică ghidul, privind modul cum trebuie pusă în scenă piesa PNRR.
Numai că principalii actori ai punerii în scenă a PNRR au fost niște figuranți cu aere de vedete la fel ca și regizorul acestui plan vital pentru economia românească.
Principalul actor și totodată regizorul punerii în scenă, anul trecut, a piesei PNRR a fost un preot de la Oradea pe nume Marcel Boloș, caterisit de fostul premier Ludovic Orban și nu numai, pentru că prietenii știu de ce, în ministru al Fondurilor Europene.
Dar pentru punerea în scenă a piesei numite PNRR, părintele Boloș a avut și o preoteasă pe post de coordonatoare, secretarul de stat Liliana Anghel, nimeni alta decât soția unui …preot din București.
Numai că trupa preacuviosului Marcel Boloș a ratat, la Bruxelles, premiera piesei PNRR, deși la punerea în scenă a acesteia au fost girată de doi scenariști cu greutate-premierul Ludovic Orban și ministrul Finanțelor, Florin Cîțu.
Ulterior, președintele Klaus Iohannis a fost anunțat de Comisia Europeană că se amână punerea în scenă a piesei PNRR pentru simplul fapt că a fost prost regizată de Orban, Cîțu și Boloș, adică cei trei n-au fost în stare să urmeze scenariul, adică ghidul, pus la dispoziție de Bruxelles.
Între timp, după ratarea premierei PNRR, Orban a predat guvernarea lui Cîțu, iar regizor al PNRR a devenit useristul Cristian Ghinea, cel care și-a trecut pe cartea de vizită „0,17%””absorbție fonduri europene într-un an de guvernare tehnocrată.
Cu o asemenea experiență regizorală de „top”, Cristian Ghinea s-a chinuit vreo patru luni de zile să pună în scenă un spectacol pilot al piesei PNRR, având pe post de asistenți șefi pe scenaristul de „succes” de anul trecut, Florin Cîțuă devenit premier, și vicepremierul Dan Barna.
Dar, din nou, premiera spectacolului pilot PNRR a fost amânată de aceeași casă de producție numită Comisia Europeană. Degeaba a cinat la Bruxelles premierul Cîțu cu Ursula von der Leyen- șefa casei de producție a Comisiei Europene, pentru că mesajul acesteia a fost clar: piesa PNRR este prost regizată de Ghinea și trupa sa și, mai mult, trebuie să i se facă repetiția finală în Parlamentul României.
După ce a ratat de două premiera piesei PNRR, premierul Florin Cîțu, dar și alți figuranți, în frunte cu vicepremierul Dan Barna, s-au relaxat piesa de mare succes a lui Francis Veber – „Dineu cu proști”, pusă în scenă de Ion Caramitru la Teatrul Național „Ion Luca Cargiale” din București.
Numai că, atât Cîțu cât și figuranții din piesa PNRR, au greșit drumul către sala unde se juca „Dineu cu proști”. Ei ar fi trebuit să se oprească la „Căruța cu paiațe” din fața Teatrului Național, dar și aici aveau o problemă: nu mai erau locuri în căruța realizată de sculptorul Ioan Bolborea.
Așadar, actorii și regizorii politici implicați în punerea în scenă a piesei PNRR, de 29 de miliarde de euro, au ajuns la vorbele lui Thomas Edison: „în hainele de duminică, ipocriţii nu sunt ei înşişi”, adică cam cum spunea Moliere – „Ipocrizia este un viciu privilegiat, care astupă, cu mâna ei, gura tuturor şi se bucură în pace de o impunitate suverană!”