Noul proiect al legii de implementare a tehnologiei 5G este la fel de subiectiv ca precedentul
Ministerul Transporturilor Infrastructurii și Comunicațiilor a publicat pe site-ul instituției un nou proiect al legii pentru implementarea rețelelor 5G. În fapt, nu este un proiect nou, ci doar a fost completat cu clarificări referitoare la autorizarea furnizorilor de echipamente pentru rețele.
Proiectul de lege publicat la sfârșitul lunii iulie a fost reclamat ca evaziv, realizat fără consultarea specialiștilor. Un proiect care deschide calea către eliminarea pe motive subiective (a se citi „politice”) a unor furnizori și distorsionarea pieței prin practici anti-concurențiale.
Autorizarea furnizorilor, fără de care nu pot comercializa niciun echipament, rămâne în decizia Prim-ministrului, pe baza avizului Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT) în cel mult patru luni de la solicitare.
Pentru a fi autorizați, producătorii de echipamente trebuie să ofere documente care să cuprindă: datele de identificare, inclusiv datele reprezentanților legali și limitele împuternicirii acestora; structura de acționariat a producătorului și a grupului de societăți din care face parte, inclusiv informații detaliate despre societatea-mamă; o declarație pe proprie răspundere că nu se află sub controlul unui guvern străin, în lipa unui sistem juridic independent, că are o structură transparentă a acționariatului, că nu are cunoștință de un istoric de conduită corporativă neetică și că se supune unui sistem juridic care impune practici corporative transparente.
Huawei, principalul producător de echipamente vizat de regulile impuse de Memorandumul cu SUA (vizat direct și de acuzațiile aduse de ambasadorul SUA în România), îndeplinește toate condițiile conform informațiilor pe care le-a prezentat jurnaliștilor și oamenilor de afaceri din întreaga lume. Numai că regulile juridice sunt complicate și interpretabile, drept pentru care decizia de acceptare a unor documente rămâne la latitudinea celor care le analizează. Nu degeaba procesele din tribunale durează ani de zile până la soluționare, mai ales conflictele comerciale.
Amenzi mari pentru cine nu respectă legea
Proiectul mai arată că în cazul în care un producător nu primește autorizarea, operatorii care folosesc echipamentele acestuia au cinci ani la dispoziție pentru a le schimba cu unele de la un producător autorizat.
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) este instituția desemnată să verifice și să asigure securitatea tehnică și reziliența rețelelor de comunicații, inclusiv prin solicitarea de informații operatorilor de comunicații.
În cazul în care operatorii achiziționează echipamente de la un producător neautorizat vor fi sancționați cu amendă în cuantum de 1% – 5% din cifra de afaceri a anului precedent.
În esență, proiectul de lege 5G completat nu a clarificat mai nimic. Decizia de autorizare bazată pe criterii juridice, care primează în fața criteriilor tehnice și comerciale, rămâne potențial-subiectivă. Corect ar fi dacă echipamentele ar fi fost cele care primează la autorizare și certificare, printr-o verificare tehnică minuțioasă anterioară certificării drept echipament sigur, ce poate fi utilizat într-o rețea de comunicații. România are destui specialiști pentru a face aceste verificări, dar poate apela și la ajutorul statelor din Uniunea Europeană, care au deja centre mari și importante de verificare a securității echipamentelor de telecomunicații.