EXCLUSIV. Jaf incredibil la AFIR girat de Ministerul Agriculturii: Peste 3.000.000 de euro „tocați” în 61 de proiecte cu finanțare europeană, derulate și nefinalizate
Dosarul instrumentat la ora actuală de procurorii de la DNA Constanța privind constituirea unui grup infracţional organizat la Centrul Regional pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (CRFIR) 2 Sud Est implicat în deturnarea licitaţiilor publice şi delapidare de fonduri europene va produce un cutremur uriaș la Ministerul Agriculturii condus de către Adrian Nechita Oros, dar și în șase județe din sud-estul României.
Grupul infracțional organizat de la CRFIR 2 Sud-Est
PUTEREA a semnalat faptul că, de câteva săptămâni, procurorii de la DNA Constanța au audiat zeci de persoane într-un dosar de constituire a unui grup infracţional organizat implicat în complicitate la deturnarea licitaţiilor publice şi delapidare. Verificările DNA vizează oameni din conducerea Centrului Regional pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (CRFIR) 2 Sud Est cu sediul la Constanța care gestionează activitatea din șase judeţe: Constanţa, Tulcea, Brăila, Buzău, Vrancea şi Galaţi.
Cei care doresc din aceste județe să acceseze fonduri europene pe partea de rural (persoane fizice, juridice sau primării) se adresează acestei instituţii. Pentru 2014-2020, CRFIR 2 Sud-Est cu sediul la Constanța are programată prin proiectele contractate prin PNDR suma de aproximativ 10 miliarde de euro destinaţi proiectelor finanțate din fonduri europene.
Un document exploziv aflat pe masa ministrului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Adrian Nechita Oros, deținut și de PUTEREA demonstrează că dimensiunea jafului de la CRFIR 2 Sud-Est este incredibilă și există riscul ca Uniunea Europeană să stopeze finanțarea prin PNDR. Totodată UE ar putea să solicite recuperarea banilor pentru că există întârzieri uriașe în derularea acestor proiecte.
Din 61 de proiecte doar 21 sunt finalizate, dar cu mare întârziere
Potrivit documentelor deținute de PUTEREA, prin PNDR 2014-2020 sunt contractate de către CRFIR 2 Sud-Est 61 de proiecte prin cinci submăsuri (4.3, 5.1,7.2,7.6 și 19.2) și derulate de către UAT-uri, adică primării, și OUAI-uri (Organizația Utilizatorilor de Apă pentru Irigații) din cele șase județe mai sus menționate.
Numai din cele 61 de proiecte pentru care deja s-au făcut deja plăți în valoarea totală de circa 13.500.000 de lei, adică vreo 3.000.000 de euro, doar 21 sunt finalizate, adică doar o treime dintre ele.
Astfel, din cele 61 de proiecte derulate de CRFIR 2 Sud-Est în cele șase județe, 8 sunt derulate în Constanța, 8 în Buzău, 9 în Brăila, 11 în Galați, 12 în Tulcea și 13 în Vrancea. Dar, din cele 61 de proiecte doar 21 sunt declarate ca fiind finalizate: 8 din Galați, 4 din Brăila și câte 3 din Constanța, Buzău și Vrancea. Practic, reiese că niciunul din cele 12 proiecte finanțate din fonduri europene din județul Tulcea nu este finalizat deși au fost alocate sume mari de bani.
Întârziere și de 642 de zile
Însă, s-a descoperit că toate cele 61 de proiecte finanțate din fonduri europene au înregistrat întârzieri uriașe în derularea proiectelor, dar deja o parte din lucrări au fost finanțate cu sume de până la 1.300.000 de lei și chiar 2.322.874 de lei.
Astfel, numărul zilelor de întârziere a ajuns la măsurile 4.3 și 5.1 la 435 de zile, la măsura 7.6 variază de la 148 la 396 zile, la măsura 7.2 a ajuns deja la 642 de zile iar la măsura 19.2 variază între 145 și 425 de zile.
În raportul de control aflat pe masa ministrului Adrian Nechita Oros se menționează că la majoritatea proiectelor apare menționat „lipsă sistem” sau „nu există în sistem” la rubrica privind data depunerii documentației pentru întocmirea de acte adiționale la contractele de finanțare.
De asemenea, majoritatea proiectelor au o mulțime de observații, iar cele mai frecvente menționează „Zile depășire data limită depunere prima tranșă”, „Nu există o explicație pentru depășirea cu 15 zile”, „Nu sunt justificate zilele de întârziere”, „Nu se regăsește în sistem” sau „Nu se regăsește în sistem cererea de plată”.
Care sunt proiectele unde se înregistrează cele mai mari întârzieri:
- Construire grădiniță sat Malu Alb județul Galați-642 zile întârziere;
- Achiziție de accesoriipentru utilaje de intervenție și echipamente pentru situații de urgență, Asociația de dezvoltare Intercomunitară Timboiești-Obrejița Vrancea-409 zile;
- Reabilitare și modernizare plotului de irigații CA-APT, aferent OUAI SRPA motopompe Gabrilescu- Brăila 435 zile;
- Extinderea sistemului de canalizare menajeră a localității Poarta Albă-Constanța-183 zile;
- Realizare iluminat public aferent drumului comunal DC 109 din comuna Zărnești, județul Buzău, prin utilizarea energiei verzi-362 de zile;
- Construire piață agroalimentară în comuna Juila, județul Tulcea-330 de zile.
„UE poate solicita returnarea integrală a fondurilor”
Un fost oficial al Ministerului Agriculturii implicat în finanțări europene a explicat pentru PUTEREA ce impact are modul defectuos de implementare a acestor proiecte finanțate prin Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale ( AFIR) și derulate în cele șase județe de CRFIR 2 Sud-Est.
„Practic, aceste proiecte derulate de UAT-uri și OUAI-uri au întârzieri mari chiar de sute de zile, dar cu toate acestea au primit bani din fonduri europene. Ca atare, există șanse foarte mari ca UE să ceară returnarea integrală a banilor de către UAT-uri și OUAI-uri pentru simplu fapt că investițiile sunt întârziate foarte mult, chiar dacă unele au fost finalizate”, a precizat pentru PUTEREA fostul oficial din Ministerul Agriculturii.
Capcana încrederii
Din informațiile deținute de către PUTEREA, un rol important în jaful de la CRFIR 2 Sud-Est l-a avut și Direcția Generală de Control, Antifraudă și Inspecții condusă de către Anca Simina Popescu care a lăsat cam în dungă verificările de la acest centru al AFIR.
Numai că ea fiind lipsită de experiență a căzut în plasa întinsă de experimentatul șef al Serviciului control fonduri europene pentru zona rurală, Romeo-Etienne Ciocan, fost director înainte de Simina Popescu, fiind cel care a dispus controalele la CFFIR 2 Sud-Est și tot el a dat acesteia să semneze rapoartele de control.
Practic, Anca Simina Popescu a mers pe mâna lui Romeo Ciocan și cam așa a ajuns ministrul Adrian Nechita Oros să fie prins în acest scandal uriaș de deturnare al fondurilor europene derulate prin AFIR în cele șase județe. Este interesant de văzut cum vor reacționa cei de la DLAF și OLAF vis a vis de acest caz de la CFFIR 2 Sud Est!
Care sunt UAT-urile și OUAI-urile care au derulat proiecte PNDR prin CRFIR 2 Sud Est Constanța:
- Brăila-9 proiecte- OUAI Kogălniceanu, OUAI Maxim, OUAI Schei, OUAI Comăneasca, OUAI Corbu, OUAI Gabrilescu, OUA Mărețu, OUAI SRPA 84, OUAI Tichilești.
- Buzău-8 proiecte-UAT Stîlpu, UAT Rosetti, UAT Berca, UAT Vadu Pașii, UAT Ulmeni, UAT Pietroasele, UAT Puiești, UAT Zărnești.
- Constanța-8 proiecte-UAT Mircea Vodă, Direcția Silvică Constanța (localitățile Negreni și Băneasa), UAT Albești,UAT Castelu, UAT Poarta Albă, UAT Mihai Viteazu, UAR Siliștea, UAT Grădina.
- Galați-11 proiecte- OUAI Dunărea (2 proiecte), OUAI Fundeni (2 proiecte), OUAI Braniștea, OUAI Tudor Vladimirescu (2 proiecte), UAT Corod, UAT Cudalbi, UAT Munteni, UAT Drăgănești.
- Tulcea-12 proiecte- UAT Isaccea, OUAI Zmeica, UAT Mihai Bravu (2 proiecte), UAT CA Rosetti, UAT Ceamurlia de Sus, UAT Greci, UAT Frecăței, UAT Slava Cercheza (2 proiecte), UAT Juila, UAT Peceneaga.
- Vrancea-13 proiecte- UAT Cîrligele, UAT Străoane, UAT Cotești, UAT Milcovul, ADI Tîmboiești, OUAI Maiaprodsilva, OUAI Gabana Ferm Măicănești, UAT Bălești, UAT Cîmpineanca, UAT Slobozia Bradului, UAT Racoasa, UAT Soveja, UAT Vizantea-Livezi.