În România, peste 20 de zboruri au fost anulate sau au avut întârzieri de peste 3 ore în ultimele zile
După un an de restructurări masive în nenumărate industrii, printre care și aviația, odată cu relaxarea restricțiilor și reluarea călătoriilor, companiile aeriene se confruntă cu o altă criză fără precedent, de data aceasta una de personal și de comunicare, iar pe alocuri și de aeronave. Drept urmare, în ultima vreme, există o avalanșă de zboruri anulate pe ultima sută de metri de către companiile aeriene. Adică afaceri mai penru obținerea de companesații, precum FlightClaim.
Pe fondul pandemiei și imposibilității de a opera zborurile programate, companii aeriene din toată lumea s-au văzut nevoite să facă restructurări, să scadă salarii, să ajusteze nivelul serviciilor oferite, ori chiar să vândă o parte dintre aeronavele deținute pentru a face rost de capital. Acum, odată cu relaxarea restricțiilor, redeschiderea granițelor și dorința tot mai mare a oamenilor de a relua călătoriile, companiile aeriene par depășite situație și adesea nu pot onora zborurile vândute.
Este cazul multor companii aeriene de renume din țări dezvoltate, precum Statele Unite ale Americii, China sau Marea Britanie, dar nici România nu face excepție.
Perioadă haotică pe aeroporturile din România, cu numeroase zboruri anulate pe ultima sută de metri
Înainte de pandemie, circa 180.000 de români erau afectați în fiecare an de anularea sau întârzierea zborurilor. În fiecare zi, în medie, 5-6 zboruri care aterizau sau decolau din România aveau întârzieri de peste 3 ore sau erau anulate, iar în ultima săptămână pare că ne-am întors la vremurile de dinainte de pandemie, cel puțin din acest punct de vedere, dat fiind că în ultimele zile, peste 20 de zboruri au fost anulate sau au avut întârzieri de peste 3 ore, spre nemulțumirea a sute de pasageri.
Cele mai multe dintre anulările de săptămână trecută de pe aeroporturile din România, de exemplu, au fost ale companiilor low cost, printre zborurile eligibile pentru despagubiri fiind cele de pe rute extrem de populare, mai ales în plin sezon, cum ar fi București – Londra și retur, București – Alghero (Sardinia, Italia) și retur. Alte zboruri anulate au fost Roma – Satu Mare, București – Lisabona și retur, Iași – Paris și Paris Iași și Bacău – Liverpool. Pasagerii au fost sfătuiți să-și facă rezervări pentru alte zborul ori lăsați să aștepte ore în șir fără prea multe explicații.
Sunt frecvente situațiile de anulare și în cazul zborurilor charter, deși sunt incluse eronat în categoria zborurilor cu orar modificat. De cele mai multe ori pasagerii pleacă în vacanță cu 1-2 zile mai târziu decât era planificat. Conform regulamentului European și acest timp de modificare se consideră tot o anulare.
Atunci când se justifică anularea sau reprogramarea unui zbor, companiile aeriene reclama “motive operaționale”, care fie țin de lipsa de personal, fie ascund de fapt un numâr insuficient de rezervări pentru zborul respectiv.
În medie, doar 1 din 10 pasageri români eligibili își obține drepturile de la companiile aeriene
Descurajați de birocrație sau de procedurile dificile, ori pentru că pur și simplu nu sunt la curent cu drepturile pe care le au, doar maxim 10% dintre pasagerii românii aflați în situația unui zbor cu probleme, fie el anulat, amânat sau supra-rezervat, ajung să își ceară drepturile de la companiile aeriene, sume deloc de neglijat, între 250 și 600 de euro, în funcție de distanța zborului. Compania olandeză FlightClaim.ro, cu sediu și în România, înregistrează zilnic zeci de cereri de compensare de la pasagerii români care doresc să își primească sumele compensatorii de la companiile aeriene.
Conform datelor FlightClaim.ro, destinațiile cu cele mai frecvente întârzieri sau anulări sunt Londra, Roma, Paris și Milano, dar și aeronavele de pe zboruri interne, ori care vin din destinații exotice mai au întârzieri, uneori chiar și charterele, inclusiv acestea făcând obiectul regulamentului european care apără drepturile pasagerilor.
„Este o practică tot mai întâlnită în ultima perioadă, ca diverse companii aeriene să anuleze zboruri dacă nu au suficienți pasageri sau apar alte probleme, cum ar fi lipsa de personal ori de avioane și să mute pasagerii pe alte zboruri sau să îi trimită acasă revoltați, fără a le comunica prea multe informații. Recomandăm tuturor să fie extrem de atenți și vigilenți în ceea ce privește orarul de zbor, iar dacă au probleme, să se informeze cu privire la drepturile lor”, a declarat Ramona Colea, CEO Flight Claim.