Florin Pandele, Autocar: Intrarea în faliment a City Insurance va lovi grav industria de reparații auto
Patronul grupului de service-uri Autocar, Florin Pandele, trage un semnal de alarmă asupra situației în care sunt puse companiile de reparații auto din cauza neachitării facturilor de către asiguratori, în special City Insurance.
Compania de asigurare continuă să propună doar achitarea parțială a facturilor de reparații deși se află sub administrarea Fondului de Garantare a Asiguraților (FGA) și cu majoritatea conducătorilor suspendați. Patronul Autocar, care este și vicepreședintele asociației de transportatori COTAR, întreabă care sunt criteriile pe baza cărora sunt plătite daunele de către FGA și dacă persoanele care lucrează în instituție șip-au încasat salariile pe baza vânzărilor de polițe RCA în timp ce multe dintre service-urile membre COTAR sunt neplătite, scrie Economica.net.
Florin Pandele reprezintă o industrie peste 11.000 de firme înregistrate și autorizate, cu peste 40.000 de angajați, care va fi puternic afectată de un eventual un eventual faliment al City Insurance. Compania de asigurare controlează 40% din piața polițelor RCA, o cotă foarte mare pentru o singură companie.
În prezent, chiar și cu FGA ca administrator, City Insurance propune plățile către aprobarea FGA după bunul plac, respectiv 30-40% din valoarea despăgubirii, cât are chef firma de asigurări. Asta doar către anumite service-uri auto, în special cele din COTAR, continuând să fie călcată în picioare Legea RCA”, declară Florin Pandele.
Grupul Autocar a cerut de acum doi ani falimentul City Insurance pe motiv că nu își achită la timp și integral daunele, dar compania de asigurare a convins instanța că este solvabilă, inclusiv prin prezentarea unui cont bancar cu 75 milioane euro, care ulterior s-a dovedit că nu există.
Autocar a reușit să câștige în instanță sute de procese pe spețe în care City Insurance a achitat doar parțial devizele emise de service.
„Timp de trei ani am tot anunțat ASF că extrasul de cont folosit de City inclusiv în instanțele de judecată este un fals, dar nimeni până la actualul președinte, domnul Nicu Marcu, nu a ținut cont. Așa am ajuns ca o societate să se apropie de 50% din piața RCA, acumulând datorii de sute de milioane de euro. Acum stăm și ne rugăm toți să vină un investitor care să achite daunele. Altfel vom fi în stradă”, a afirmat Pandele. În opinia sa, cel mai probabil misiunea FGA se va încheia în câteva săptămâni, iar City Insurance se va îndrepta către ridicarea licenței și cererea falimentului.
Acțiunile Fondului de Garantare sunt importante acum
Efectele pe care un eventual faliment al City Insurance le va avea depind de administratorul de acum, respectiv Fondul de Garantare. Iar Fondul are toate instrumentele necesare pentru a grăbi plățile către service-uri.
„Trebuie să reținem faptul că FGA, în calitatea sa de administrator temporar, are acces nerestricționat, pe întreaga perioadă de derulare a mandatului acordat, în toate sediile și locațiile asigurătorului și la toate activele, evidențele, conturile și alte înregistrări. Subliniez faptul ca administratorul temporar poate angaja/contracta persoane, cum ar fi auditori, avocați, evaluatori, consultanți/specialiști în domeniu, alți experți autorizați independenți, care să îl sprijine în îndeplinirea atribuțiilor sale și poate delega în acest sens sarcini specifice în conformitate cu instrucțiunile date de Fondul de Garantare și de A.S.F. Prin urmare, FGA deține toate instrumentele necesare pentru a efectua neîntârziat plata debitelor restante, Fondul având acces atât la toate registrele relevante cât și la mijloace de constrângere adecvate. Personal consider ca persoanele din conducerea FGA ar face o mare greșeală să își îndeplinească defectuos misiunea de administrator temporar.
Rezultatele de până acum a activității de administrare a FGA-ului alimentează suspiciunile din ce în ce mai serioase legate de eficiența acestei administrări și misiunea reală a acestui Fond de Garantare în relația cu societatea City Insurance. Sigur ne aflăm la două luni distanță și încă FGA are timp să își revină, mai ales ca are cadru legal. Îmi este extrem de greu azi să înțeleg și să accept ca aproape 2 milioane de euro încasați zilnic prin vânzarea de produse de asigurări la care se adaugă alte depozite de aproape zeci de milioane de euro aflate în conturile firmei City Insurance să aibă altă destinație decât stingerea datoriilor societății. Toate astea au avut și au loc în continuare sub administrarea FGA-ului. Când doar sub 50% din media lunară a sumei care este colectată zilnic de către City Insurance e direcționată către plata daunelor sub administrarea FGA, începi să îți pui semne de întrebare, mai ales că au trecut peste două luni de când FGA a preluat, pe hârtie, administrarea firmei City Insurance. Nu poți să nu te întrebi ce se întâmplă în realitate cu fiecare milion de euro pus zilnic de-o parte de către FGA”, spune Florin Pandele.
În trecut, după falimentele Astra și Carpatica multe service-uri au avut probleme mari și au reușit doar cu greu să supraviețuiască. „Cu mare greutate peste 80% din service-urile auto au supraviețuit falimentelor Astra și Carpatica, împrumutându-se la bănci. Când ești pe cale să pierzi totul din cauza unor instituții care ani de zile au închis ambii ochi și și-au astupat ambele urechi când a fost vorba de supravegherea unor jucători care astăzi dețin peste 75% din piața RCA, devii dispus să lași la o parte politețurile și să cauți inclusiv soluții desigur legale, dar la care ai refuzat să apelezi până în prezent”, mai declară patronul Autocar.
Acesta se întreabă și de ce nu este făcută publică procedura de plată a daunelor, având în vedere că acestea ar trebui plătite în ordinea vechimii lor, lucru care nu se întâmplă. Și amintește că multe service-uri membre COTAR nu și-au încasat creanțele asupra City Insurance, în timp ce angajații FGA primesc salariul lunar inclusiv pe baza încasărilor din vânzarea de polițe RCA.