Primele tramvaie Made in Romania au început să circule pe străzile din Galați. Cum arată tramvaiele realizate la Arad (FOTO)
După patru decenii în care pe străzile marilor orașe au circulat tramvaie fabricate în anii 80 sau tramvaie achiziționate „SH”, încep să apară în trafic tramvaiele „Imperio” sau „Autentic” produse la Astra Arad. La Galați a fost adus primul din cele 18 tramvaie achiziționate de municipalitate cu fonduri europene.
Acest moment a provocat curiozitatea a zeci de gălățeni, care și-au dorit să vadă cum arată noile tramvaie și să asiste la cursa demonstrativă. Primul motiv de satisfacție este că tramvaiele produse la Arad le oferă pasagerilor un comfort sporit, de la aer condiționat la wi-fi gratuit, dar gălățenii au fost mulțumiți să constate că noile tramvaie circulă fără să producă zgomotul infernal presupus de deplasarea prin oraș a „rablelor” din anii 80.
La Galați, finanțare europeană de 9 milioane de euro pentru primele tramvaie „Made in Romania”
Primăria Galați a obținut două finanțări europene pentru cumpărarea a 18 tramvaie produse la Astra Arad. În baza primei finanțări, în valoare de 44.680.000 de lei, adică aproximativ 9 milioane de euro, fără TVA, sunt achiziționate 8 tramvaie „Autentic”. În cadrul acestui proiect a fost livrat primul tramvai, iar celelalte 7 urmează să fie aduse la Galați până la sfârșitul anului.
„Este primul tramvai nou din ultimii 40 de ani care a sosit la Galați. Din prima clipă am susținut că gălățenii merită să circule doar cu mijloace de transport noi și moderne care să ofere comfort și siguranță. Este primul tramvai din seria celor opt care vor veni etapizat până la sfârșitul lunii decembrie”, ne-a declarat primarul Galațiului, Ionuț Pucheanu.
Ministerul Dezvoltării derulează un proiect de achiziții de tramvaie noi pentru Ploiești, Galați, Brăila și Botoșani
În baza celei de a doua finanțări, în valoare de peste 80 de milioane de lei în cazul Galațiului, derulată în parteneriat cu Ministerul Dezvoltării, urmează să mai cumpărate alte 10 tramvaie. Acest proiect are ca principal obiectiv îmbunătăţirea transportului public în municipiile Ploiești, Galați, Brăila, și Botoşani, prin achiziţia de tramvaie, care să înlocuiască vechile mijloace de transport. Pentru toate cele patru orașe valoarea estimată a achiziţiei este de 392.000.000 lei fără TVA.
Finanţarea proiectului este asigurată din Programul Operaţional Regional (POR) 2014-2020, Axa prioritară 4 – Sprijinirea dezvoltării urbane durabile, Prioritatea de investiţii 4e – Promovarea unor strategii cu emisii scăzute de dioxid de carbon, în special pentru zonele urbane.
În total, vor fi cumpărate 49 de tramvaie cu lungimea de circa 18 metri, destinate transportului public de călători pentru municipiile Ploieşti (20 tramvaie), Galaţi (10 tramvaie), Brăila (10 tramvaie) și Botoşani (9 tramvaie).
Însă proiectul Ministerului Dezvoltării este în întârziere. O primă licitație, din decembrie 2019, la care singura firmă ce a depus o ofertă a fost Astra Arad, a fost anulată. Licitația a fost reluată în vara anului trecut. De această dată, firmele interesate de contractul de fabricare a celor 49 de tramvaie au fost Astra Arad, Pesa din Polonia, Durmazalar și Bozankaya din Turcia și Tatra-Yug din Ucraina. Au fost depuse contestații și deocamdată licitația nu are un rezultat final, dar sunt mari speranțe de deblocare a procedurii în cel mai scurt timp.
„Vom mai achiziționa și celelalte zece tramvaie noi, în parteneriat cu Ministerul Dezvoltării. Vom vedea exact cine, ce și cum a câștigat și în funcție de lucrul acesta sperăm ca într-un viitor extrem de apropiat să avem toate cele 18 tramvaie noi, care să circule pe noile linii de tramvai, care în prezent sunt în curs de modernizare”, spune primarul Galațiului.
Tramvaiele produse la Astra Arad au un grad ridicat de confort, dar și caracteristici tehnice deosebite
Tramvaiul model „Autentic”, lansat în fabricație de Astra Arad în anul 2016, este primul tramvai 100% românesc. Un astfel de tramvai are lungimea de 19 de metri, iar lățimea de 2,4 metri și o capacitate de 114 de pasageri, dintre care minimum 30 pe scaune. Are un consum de energie scăzut, între 1.75 şi 1.8 KW/kilometru și un grad înalt de fiabilitate.
Dispune de podea joasă cu rampe pentru accesul persoanelor cu dizabilități, precum și de un sistem pentru anunțuri vocale exterioare pentru persoanele cu deficiențe de vedere. De asemenea, mijloacele de transport sunt prevăzute cu instalație de aer condiționat pentru pasageri și vatman, sisteme de numărare a călătorilor, echipamente audio-video, instalație pentru sistemul de ticketing și sisteme de informare a călătorilor, atât în interior, cât și în exterior. Tramvaiele sunt dotate și cu WI-FI gratuit pentru călători.
Specialiștii din Arad au conceput și sisteme de siguranță care să nu permită plecarea din stații cu ușile deschise, dar și echipamente pentru comanda automată a schimbării macazelor.
Interioarele sunt spațioase, în culori luminoase, modificate în funcție de cerințele clientului. Potrivit reprezentantului Astra Arad care a participat la livrarea primului tramvai „Autentic” la Galați „și caracteristicile tehnice ale echipamentelor sunt diferite de la un oraș la altul, fiind adaptate la condițiile de transport de la Ploiești sau Brăila”.
Tramvaiele produse la Astra Arad vor avea o durată de serviciu de 30 de ani. Cum un mijloc de transport în comun parcurge aproximativ 60.000 km/an, un tramvai va parcurge în perioada duratei de serviciu o distanță de 1.800.000 de kilometri.