După 16 ani, încep lucrările la podul de cale ferată peste Argeș, la Grădiștea
Trenurile vor circula din nou între Giurgiu și București, pe rută directă. Refacerea podului de peste Argeș, de la Grădiștea, a fost, ani de zile, doar o promisiune electorală, lansată, în fiecare campanie, de toate partidele și uitată, apoi, imediat după alegeri. Acum, însă, lucrările sunt pe punctul de a începe efectiv.
În urmă cu 16 ani, în 2005, din cauza numeroaselor balastiere ce-și desfășurau activitatea pe albia râului Argeș, podul de la Grădiștea se prăbușea; lucrările de reconstruire a acestuia au fost amânate în mod repetat, pentru că guvernele care s-au perindat nu l-au considerat important.
Lipsa acestui pod prelungește semnificativ distanța pe calea ferată dintre București și Giurgiu, trenurile fiind obligate să ocolească pe la Videle. Din acest motiv, un tren ajunge de la București la Giurgiu în 2 ore și jumătate sau chiar 3 ore.
La sfârșitul anului trecut apărea prima certitudine privind refacerea podului de la Grădiștea: era semnat contractul pentru Modernizarea liniei CF București Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră”, Lot 1: „Redeschiderea circulației feroviare pe podul CF peste râul Argeș, între Vidra și Comana”, contract în valoare de 472.049.303, 77 lei fără TVA, finanțat din fonduri nerambursabile.
Proiectul prevede proiectarea și execuția lucrărilor de modernizare, în conformitate cu legislația și reglementările tehnice în vigoare, pe linia de cale ferată dintre stațiile Vidra și Comana (inclusiv stația Comana), de la km 18+180 (capătul Y al stației Vidra), până la km 30+200 (capătul Y al stației Comana), un traseu în lungime de 12,02 km cu 6 lucrări de artă (4 poduri și 2 viaducte):
- pod CF km 23+607 peste râul Argeş, între Haltele Vidra şi Grădiștea
- pod km 18+265 peste râul Sabar.Noul tablier va avea deschiderea de 45 m.
- pod km 18+402 peste râul Sabar. Noul tablier va avea deschiderea de 45 m
- pod km 28+375 peste râul Neajlov. Noul tablier va avea deschiderea de 70 m.
- viaducte de acces, de la km 23+201, până la km 24+554.
Licitația a fost câștigată de austriecii de la firma PORR, care, de săptămâna viitoare dau startul construirii, în aceste zile lucrându-se la asamblarea comandamentului șantierului și obținerea autorizațiilor pentru demolarea clădirilor din zonă și a vechiului pod.
Marți a fost emisă autorizația pentru execuția lucrărilor de construire, iar miercuri întregul proiect a obținut avizul Consiliului Tehnic-Economic al CFR Infrastructură.
Anunțul este făcut de deputatul liberal de Giurgiu, Alexandru Andrei, parlamentar a cărui prioritate a fost, permanent, refacerea podului de la Grădiștea:
„După ce marți a fost emisă autorizația pentru demararea lucrărilor la prima etapă a proiectului de modernizare a căii ferate Giurgiu-București, miercuri a fost înregistrat un nou pas spre realizarea acestui proiect: întrunit în ședință, Consiliul Tehnico-Economic al CFR Infrastructură a avizat întregul proiect pentru obiectivul de investiții ”Modernizarea liniei cf București Nord – Jilava – Giurgiu Nord Frontieră, Lot 1- Redeschiderea circulației feroviare pe pod peste râul Argeș, între Vidra și Comana”.
Contractul are o valoare de circa 473 milioane lei (fără TVA), iar noul pod de cale ferată peste râul Argeș va avea o deschidere centrală de 145 de metri, a doua ca lungime după cea a podului CF peste Dunăre, de la Cernavodă.
Lucrările pentru reconstrucția podului de cale ferată peste râul Argeș vor dura 3 ani (6 luni proiectare și 24 de luni execuție) și se vor desfășura pe o lungime de aproximativ 12 km. Podul și viaductele de acces vor avea 34 de deschideri, iar deschiderea maximă, care traversează albia minoră a râului Argeș, va fi de 145 m.
Avizarea proiectului în CTE a fost ultima etapă parcursă în procesul birocratic de obinere a autorizațiilor și avizelor, astfel că, de săptămâna viitoare, încep, efectiv, lucările în șantierul de la podul peste Argeș.”