O sinecură prioritară a lui Cioloș a fost pusă pe… drumuri de Drulă
Una dintre ambițiile lui Dacian Cioloș când era premier a fost să „spargă” Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România- S.A în două entități, dar n-a avut timp decât pentru una – Compania Națională de Administrare a Infrastructuri Rutire (CNAIR), iar cea dea doua – Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a fost pusă pe drum de actualul ministru USR al Transporturilor, Cătălin Drulă.
Visul lui Cioloș începe să devină realitate
În 2016, Dacian Cioloș, avându-l consilier pe Cătălin Drulă, emite Ordonanța de urgență nr. 55/2016 privind reorganizarea Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România- S.A. și înființarea Companiei Naționale de Investiții Rutiere-S.A.
Dar, de atunci au trecut cinci și abia ieri a apărut în Monitorul Oficial Hotărârea nr. 864 privind statutul CNIR. Numai că statutul noii companii de drumuri care, atenție, nu este semnat de ministrul Cătălin Drulă, ci de secretarul de stat Costin-Traian Țîra-Rădulescu, este un „ghiveci” administrativ prin prin care se creează sinecuri cu dedicație și, totodată, lasă loc la o mulțime de compromisuri și aranjamente.
Scopul pentru care s-a înființat CNIR este acela de a fi „dezvoltatorul de infrastructură de transport rutier de interes public, de natura autostrăzilor, drumurilor expres, drumurilor naționale, variantelor ocolitoare, precum și a altor elemente de infrastructură rutieră definite conform legii, care fac parte din strategiile naționale sau din documentele strategice aprobate în acest sens„.
Totodată, obiectul principal de activitate al noii companii este „proiectarea, construirea, reabilitarea, modernizarea, executarea lucrărilor de remediere pe perioadele de garanție tehnică până la data predării către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere-S.A. (C.N.A.I.R.) a autostrăzilor, drumurilor expres, drumurilor naționale, variantelor ocolitoare, precum și a altor elemente de infrastructură rutieră care fac parte din structura rutieră„.
Șmecherie cu bătaie lungă
Capitalul social inițial al C.N.I.R. este „în valoare de 50.000.000 lei și este subscris și integral vărsat în numerar de statul român, în calitate de acționar unic, care își exercită drepturile și își îndeplinește obligațiile prin Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în calitate de reprezentant legal al statului român”, iar „capitalul social al C.N.I.R. este divizat în 5.000.000 de acțiuni, cu o valoare nominală de 10 lei fiecare, deținute în totalitate de statul român, prin reprezentant legal Ministerul Transporturilor și Infrastructurii”.
Însă, în statut se mai menționează că noua companie „se poate privatiza în condițiile legii prin diminuarea participației statului cu un procent de 15% din valoarea capitalului social inițial„. Asta înseamnă că după statul o capitalizează și o blindează cu contracte de la CNAIR poate să fie privatizată. Șmecherie de șmecherie!
Administrare remunerată regește
Dar marea șmecherie a acestei hotărâri este aceea privind administrarea CNIR. În hotărârea de ieri se precizează: „C.N.I.R. este administrată potrivit sistemului unitar de administrare reglementat de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare”, iar selecția administratorilor se face conform prevederilor „Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările și completările ulterioare„.
Numai că OUG 109/2011 a fost dată pentru societățile și regiile cu capital de stat care mergeau pe pierdere pentru ca să se găsească „soluţii care să conducă la eficientizarea sustenabilă a acestora, la creşterea contribuţiei lor reale la ameliorarea parametrilor economiei româneşti şi la echilibrarea bugetului de stat„.
Așadar, înființezi o societate cu capital de stat cum este CNIR pe Legea 31/1990, dar administrarea o faci pe OUG 109/2011 care fost dată pentru societățile pe pierdere. Însă, faptul că administratorii vor fi numiți în baza la OUG 109/2011 evidențiază clar că scopul ca aceștia să fie remunerați regește, fapt pentru care s-a și stipulat că pot fi numiți provizoriu până la încheierea unui contract de mandat.
Dar până acum s-a demonstrat că provizoratul de patru și două luni este mană cerească pentru clientela politică și este menținut ani buni.
Administratorii dedicați… dar paralel cu drumurile
De fapt, în hotărârea de ieri privind statul CNIR se menționează că noua societate „este administrată de către consiliul de administrație format din 7 membri, persoane fizice sau juridice, cu experiență în îmbunătățirea performanței societăților sau regiilor autonome pe care le-au administrat sau condus”, dar „cel puțin doi dintre membrii consiliului de administrație trebuie să aibă studii economice sau juridice și experiență în domeniul economic, juridic, contabilitate, de audit sau financiar de cel puțin 5 ani”.
Așadar, doar doi membrii ai bordului administrativ trebuie să aibă studii economice sau juridice cu experiență, restul până la șapte pot avea orice de pregătire și în niciun caz specialitatea pentru care a fost înființată compania.
Practic, bordul administrativ va fi „înțesat” de „specialiști” politici impuși ca să-și rotunjească veniturile așa cum este la ora actuală în toate entitățile aflate sub tutela Ministerului Transporturilor.