Benzina sintetică, invenția care poate schimba piața auto. Se construiește fabrica producătoare
În Chile a început, pe 10 septembrie 2021, construcția unei fabrici care va produce combustibili sintetici. Proiectul este investiția unui consorțiu format din giganți industriali din Germania, precum Porsche, Siemens, Enel sau Bosch. Coordonatorii proiectului spun că primii litri de combustibil sintetic vor fi produși la mijlocul anului 2022.
„eCombustibilii vor face posibilă reducerea emisiilor de CO₂ la motoarele cu combustie internă cu până la 90%. Primii litri produși în Chile îi vom folosi la mașinile noastre de curse”, a declarat Michael Steiner, director responsabil cu dezvoltarea și cercetarea la Porsche.
Un alt mare avantaj, prezentat de inițiatorii proiectului, este că eBenzina nu necesită absolut nicio modificare a mașinilor aflate în circulație. Ei susțin că ar fi la fel de eficientă ca ceilalți combustibili fosili.
Întrebarea pusă de experți este cât de realist este pentru restul industriei auto.
Cum este produsă benzina sintetică
Energia eoliană este utilizată în complexul ridicat în Chile pentru a produce inițial hidrogen verde. Electrolizatorii folosesc energia eoliană pentru a împărți apa în cele două componente ale sale, oxigen și hidrogen.
Apoi, dioxidul de carbon este captat din aer și combinat cu hidrogenul verde. Se produce metanol sintetic: baza combustibililor neutri din punct de vedere climatic, cum ar fi e-benzină, e-diesel sau e-kerosen. Acesta poate fi utilizat pentru alimentarea mașinilor, camioanelor, navelor sau avioane.
Într-o a treia etapă de proces, aproximativ 40% din metanol este transformat în benzină sintetică.
Rezultatul: un e-combustibil profund decarbonizat, compatibil cu motoarele existente pentru mașini și camioane, precum și cu infrastructura de stocare, transport și distribuție a combustibilului.
Mai mult, e-Metanolul este o materie primă universală de bază, care permite utilizarea sa directă în transportul maritim sau conversia sa ulterioară în kerosen sintetic pentru a alimenta sectorul aviației.
Un alt mare avantaj ar fi că poate fi folosită, fără nicio modificare, actuală rețea globală de depozite și stații de alimentare. Asta reprezintă un plus la capitolul costuri.
Dacă noua benzină sintetică ar ajunge să fie răspândită în masă, mașinile electrice ar deveni irelevante, pentru că sunt prea scumpe.
Costuri de producție uriașe
Una dintre cele mai mari probleme este reprezentată de electrolizatori, care au costuri uriașe și care folosesc o cantitate de energie foarte mare pentru „a rupe” aerul în două – oxigen și hidrogen.
Experții spun că produsul final în care intră hidrogenul – combustibilii sintetici – este de patru ori mai puțin eficient decât bateriile.
Energia respectivă ar trebui fi produsă în mare măsură, cel mai probabil, din combustibili fosili, ceea ce nu aduce nicio îmbunătățire în planul marilor lideri mondiali de a salva planeta de consecințele catastrofale ale încălzirii globale.
Disputa privind costul la pompă
O altă mare problemă este costul benzinei sintetice. În prima fază, dacă ar fi să fie vândută la pompă în 2022, benzina sintetică ar costa 10 dolari/ litrul, adică aproximativ 42 de lei/ un litru.
Costul ar urma să scadă totuși progresiv, pe măsură ce fabricile de producere a benzinei se vor înmulți. Estimarea efuel Alliance este că, până în 2050, costul unui litru ar urma să varieze între 1,38 and 2,24 Euro, adică foarte apropiat de standardul actual.
Proiecțiile susținătorilor proiectului sunt contrazise de experți, care estimează un cost realist de 3-4 euro/ litru în 2030.