Școlile din rural primesc puțini bani. Sorin Cîmpeanu vrea să schimbe modul de finanţare, pentru echitate
Sorin Cîmpeanu admite că școlile din mediul rural primesc mult mai puțini bani decât cele de la oraș, din cauza numărului mai mic de elevi. Ministrul Educaţiei propune schimbarea sistemului de finanţare în învăţământul preuniversitar. Soluția ar fi o combinare între costul per elev şi costul per formaţiune. Doar aşa poate fi făcut ceva concret pentru finanţarea mediului rural, în care învaţă aproape jumătate dintre elevii României, consideră oficialul.
Ministrul Cîmpeanu a declarat, marţi, 12 octombrie, că principala problemă a sistemului de educaţie din România este echitatea. Deoarece finanțarea se face per elev, deci o şcoală din mediul rural are mai puţini bani decât una din mediul urban. Asta pentru că școlile rurale au mult mai puțini elevi în clasă.
“Cât vom finanţa învăţământul preuniversitar exclusiv prin finanţare per elev, în acea clasă vom avea o finanţare de 4,5,6 ori mai mică decât a unei clase din mediul urban, cheltuielile fiind aceleaşi.
Care este soluţia? Schimbarea sistemului de finanţare în învăţământul preuniversitar. Să fie o combinare între costul per elev şi costul per formaţiune. E de datoria noastră să clarificăm, în aşa fel încât să nu naştem abuzuri.
Dar să facem ceva concret pentru finanţarea mediului rural, în care învaţă aproape jumătate dintre elevii României”, a explicat ministrul Educaţiei.
E nevoie de salarizare atractivă pentru dascăli
Sorin Cîmpeanu a menţionat că, pentru a atrage tineri pentru o carieră didactică este nevoie de bani.
“Pentru a atrage tineri pentru cariera didactică este nevoie de o salarizare atractivă. Până la salarizare atractivă, e nevoie de o finanţare mai atractivă a universităţilor, pentru a forma profesori. O finanţare privilegiată pentru cariera didactică. Și de o finanţare privilegiată a statului român pentru domeniul IT şi alte domenii care contribuie la dezvoltarea României”, a precizat Cîmpeanu.
Ministrul a făcut declarațiile la lansare studiului “Costul educaţiei: Investiţie, randament, impact”, realizat la solicitarea Fundaţiei World Vision România.