3.000 de școli sau grădinițe neutilizate pot fi transformate în spații sociale
Cele aproximativ 3000 de foste școli și grădinițe din România, astăzi clădiri și terenuri care stau în paragină de ani buni, vor putea fi revitalizate și puse în valoare de către autoritățile locale. Demersul este posibil după ce Parlamentul României a adoptat în această săptămână un proiect de lege care promovează descentralizarea.
Din cauza depopulării și a migrației dinspre rural și dinspre orașele mici către marile centre urbane din România și din străinătate, multe unități de învățământ au rămas fără elevi. De exemplu, 738 de școli s-au închis doar în anul școlar 2017-2018.
„Din momentul în care activitatea educațională s-a încheiat, autoritățile locale nu au mai putut întreține financiar aceste spații, care s-au deteriorat cu anii până în punctul în care reprezintă un pericol pentru locuitori”, se arată în expunerea de motive a proiectului de lege.
Până în momentul de față, destinația imobilelor respective, indiferent de cât timp era școala închisă, nu se putea schimba fără un aviz din partea Ministerului Educației iar primăriile nu puteau să renoveze clădirile sau să le pună în valoare sub forma altor destinații.
Conform noii legi, adoptată săptămâna aceasta de Parlamentul României, la trei ani de la încheierea activității educaționale într-un imobil, primăriile pot schimba destinația acestora fără un aviz din partea Ministerului Educației.
Astfel, cele 3000 de imobile aflate astăzi într-o stare de degradare avansată vor putea fi revitalizate de către autoritățile locale prin simpla adoptare a unei hotărâri de consiliu local iar în spațiul respectiv se pot deschide centre pentru vârstnici, cabinete medicale, centre turistice sau orice este mai important pentru comunitate.