Cum ar putea să câștige portul Constanța de pe urma Pactului verde european
Importanța portului Constanţa ca nod european pentru transportul de marfă ar putea să crească semnificativ odată cu implementarea Pactului verde european, cu condiția să existe și un sprijin din partea UE în acest sens, susține Mihai Daraban, preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie a României (CCIR).
„Acest Greendeal, cu mare sprijin din partea UE, ar putea să reprezintă o mare oportunitate pentru zona portuară a Mării Negre, altfel Marea Neagră nu este atractivă din cauza condiţiilor de trecere prin Bosfor”, a declarat preşedintele Camerei de Comerţ în cadrul unei conferinţe pe tema valorificării transportului pe Dunăre şi Marea Neagră.
Transportul pe mare de la Suez la Constanţa durează trei zile şi jumătate, în timp ce de la Suez la Rotterdam este vorba de 11 zile. Multe transporturi de la Rotterdam se întorc apoi terestru spre Europa de Est, după cum declară președintele CCIR.
“S-a creat astfel o buclă care, în contextul Greendeal-ului, sperăm să dispară. Şapte zile diferenţă înseamnă enorm, întrucât consumul este de la 40 de tone de combustibil pe zi, plus consumul pe şosea”, a mai precizat oficialul CCIR.
Este momentul ca activităţile să fie transferate către Estul Europei, mai ales că pe Dunăre pot să fi transportate convoaie de barje de 18.000 de tone de marfă odată, care dacă ar fi transportate pe calea ferată sau şosea, ar însemna blocaje.
“Avem cel mai important fluviu al Europei, Dunărea, care deserveşte şase ţări din care patru nu au ieşire la mare. În acest moment, de Dunăre sunt interesate, din păcate, doar trei ţări: România, Serbia şi Austria”, a adăugat Daraban.
Trafic de 44 milioane tone de mărfuri, la opt luni
Constanța este cel mai mare port maritim din România si al patrulea ca mărime din Europa, având o suprafață de 3.926 hectare, dintre care 1.313 hectare uscat și 2.613 hectare apă. Portul are o capacitate de operare anuală de aproximativ 120 milioane tone, fiind deservit de 156 de dane, din care 140 sunt operaționale.
În primele opt luni, prin portul Constanța au fost manipulate 44 milioane tone de mărfuri, față de 40,46 milioane tone în aceeași perioadă a anului trecut, cu o creștere de circa 11,21%.
Cerealele și semințele uleioase au cea mai mare pondere în structura fluxurilor de mărfuri, acoperind 42,7% din total. Urmează apoi minereurile și deșeurile metalice (13,02%), hidrocarburile (10,75%), mărfurile containerizate (10,24%), îngrășămintele și produsele chimice (8,12%), combustibilii solizi (6,58%), produsele metalice (3,97%).