A început „Chocolate Saga”, ediția de Crăciun!
Cel mai mare festival de ciocolată artizanală din România, „Chocolate Saga”, și-a deschis porțile. Găzduit de Ghica House, din Centrul Vechi al Capitalei, între 17 și 19 noiembrie, ediția de Crăciun 2023 reunește peste 50 de expozanți din domeniul ciocolatei artizanale.
Ziarul Puterea a vizitat „Chocolate Saga”, ediția de Crăciun, un regal al maeștrilor ciocolatieri români de înaltă ținută, deschis, astăzi, în Capitală. Colecții de dulciuri de sărbători, globulețe și decorațiuni de brad din ciocolată, colecții de ciocolată raw vegane 100% românești, praline fine cu zmeură, sfeclă, cătină sau chiar pătrunjel, tablete de ciocolată din aur, dulceață de ciocolată, „Chocolate Saga” poate fi considerat raiul iubitorilor de ciocolată de calitate. Peste 50% dintre producătorii români de ciocolată prezenți la eveniment au cel puțin un premiu național sau internațional câștigat. Carmela Dragomir, Marinel Bejan sau Vera Maxim sunt doar trei exemple de români premiați internațional pentru creațiile lor inedite și delicioase. Vlad Niculescu este un alt mare nume al ciocolatei artizanale românești, el a creat la Black Sea Fish Festival o pralină de ciocolată albă, fără zahăr, cu ganache de lămâie și spirulină cranchy.
Deși prețul masei de cacao a crescut, ciocolatierii români artizanali au înregistrat creșteri
Cele trei zile de târg vor fi animate de 16 demonstrații live susținute de cei mai talentați maeștri ciocolatieri români și patru ateliere pentru marele public. Românii sunt din ce în ce mai interesați de ciocolata artizanală, în ciuda faptului că la nivel internațional prețul kilogramului de cacao a crescut vertiginos. „Ciocolatierii din toată lumea au anunțat scăderi ale vânzărilor față de anii trecuți, din cauza creșterii prețului produsului de bază – cacaoa. Belgia a anunțat o scădere substanțială de vreo 20%, iar în România, unii producători spun că s-a simțit această scădere, mai ales în septembrie, comparativ cu august. Dar în piață sunt și producători care au propriile lor magazine și care nu au simțit acest efect, ei înregistrând chiar și creșteri de trei ori mai mari, ceea ce aș spune că e un mister, deocamdată neelucidat, problema fiind, după părerea mea, la partea de desfacere. Când ai desfacere proprie, produsele se vând mai bine”, ne-a declarat Loredana Albu, unul dintre organizatorii evenimentului.
„Natural și sănătos” este deviza a tot mai mulți români interesați de ciocolata artizanală
Valoarea de retail a pieței de ciocolată din România a crescut cu 8%, ajungând la 3 miliarde de lei în 2023, în timp ce piața artizanală și de lux a ciocolatei a înregistrat o creștere de peste 10% anul acesta, față de 2022. Românii sunt tot mai atenți la ceea ce mânăncă și se orientează spre produsele artizanale de ciocolată și unt de ciocolată, de origine controlată. „Tendințele actuale se îndreaptă către produsele cât mai sănătoase, făcute din ingrediente autentice și cu sustenabilitate. Prețurile la materia primă de calitate au crescut chiar și cu 30-50% față de anul trecut și se mai așteaptă o creștere, plus taxa de TVA de la 9 la 19% pentru produsele cu zahăr, care sunt majoritatea în cazul ciocolatei. Ne este destul de greu să ținem prețurile la un nivel la care clienții să ne poată cumpăra, dar încercăm să venim cu produse inedite, campanii, pentru a rămâne atractivi. Până la urmă, chiar dacă poate prețul e mai mare pentru o ciocolată artizanală (diferența de preț față de ciocolata industrială este între 20 și 50%), aici materia primă este de calitate, termenul de valabilitate e mai mic, deci produsele noastre sunt 100% naturale, totul este creat manual”, a declarat pentru Puterea, Vlad Niculescu, maestru ciocolatier.
Ciocolata amară este considerată regina ciocolatei și dovada bunului gust
Consumul de ciocolată în 2023, pe cap de locuitor, în România, este de 2,7 kg pe an. Prin comparație, în Belgia este de 12 kg/cap de locuitor. Până în 2028, specialiștii preconizează ca românii să ajungă la un consum de 3kg/persoană. Ciocolata cu lapte este preferata românilor, în timp ce în țările cu tradiție, Belgia, Franța, Italia, Austria oamenii preferă ciocolata amăruie, considerată a fi dovada maturizării gustului, prin comparație cu ciocolata cu lapte.