A început testarea asfaltului din deșeuri de plastic și grit de sablare, inventat la Galați
Cercetătorii de la Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați au început testarea în condiții reale de trafic a asfaltului pe care l-au inventat, acesta fiind fabricat din deșeuri de plastic și grit rezultat în urma sablării corpurilor de navă.
La „Campusul Științei”, unde se află facultățile de inginerie ale universității din Galați, au fost asfaltate principalele artere de circulație cu noul tip de asfalt, fabricat din deșeuri, prin tehnologia „Asphalt mixtures improvement with waste grit and microplastics” (Îmbunătățirea mixturilor asfaltice cu grit deșeu și microplastice), brevetată internațional de către „European Patent Office” – EPO, Oficiul de Invenții al Uniunii Europene, de la Munchen.
Echipa, coordonată de prof. univ. dr. ing. Daniela Buruiană, de la Departamentul de Tehnologia Materialelor și formată din cercetătorii Lucian Georgescu, Gabriel Bogdan Carp, Viorica Ghisman și administratorul firmei de construcții Tancrad SRL Galați, Cristian Stăncic, a reușit ca la finalul a doi ani de cercetări și teste în laboratorul firmei Tancrad, să elaboreze tehnologia de includere a deșeurilor de plastic și șlamului rezultat în urma sablării corpurilor de navă, în mixturi asfaltice cu performanțe mai bune decât în „rețetele” clasice, crescând elasticitatea și rezistența asfaltului la diferențele de temperatură iarnă – vară.
Primele rezultate ale testelor vor fi comunicate la sfârșitul lunii octombrie, dar prelevările de probe vor fi continuate și în timpul iernii, primăverii și verii viitoare, pentru a se constata cum se comportă noua mixtură asfaltică la diferențele de temperatură iarnă – vară.
„Testele au început, zona este în permanență controlată. Vom testa acest asfalt toamna, iarna, primăvara şi vara, iar la final vom face un raport asupra testării în condiţii reale, unde avem o expunere mare pe soare, gheaţă, zăpadă şi trafic”, a declarat prof dr Lucian Georgescu, rectorul Universităţii „Dunărea de Jos”.
Dacă testele vor confirma rezultatele analizelor de laborator, noua tehnologie de fabricare a asfaltului ar putea fi preluată de Compania Națională de Administrare a Infrastucturii Rutiere pentru a fi introdusă în standardele tehnice.
Principalele avantaje: un asfalt cu 30% mai elastic și mult mai rezistent la diferențele de temperatură iarnă-vară
Noua tehnologie are mai multe avantaje, dar cele mai importante sunt cele care țin de calitățile asfaltului fabricat după această „rețetă”, care asociază deșeurile din polipropilenă cu „gritul” rezultat la sablarea corpurilor de nave.
„Gritul” este la rândul său un deșeu care trebuie eliminat. Este un material care rămâne în urma sablării, de curățare cu nisip abraziv a unor suprafețe din metal, piatră, sticlă etc. Operațiunea constă in proiectarea cu ajutorul aerului comprimat a particulelor abrazive pe suprafața ce trebuie curățată. Sablarea este utilizată la scară industrială în navigația maritimă și fluvială, pentru că după o perioadă de navigație pe „carenă”, pe partea de sub apă a unui corp de navă, se depune un strat de materiale, inclusiv scoici, care trebuie îndepărtat pentru ca zona subacvatică a bordajului să fie revopsită. Cercetătorii din Galați i-au găsit și gritului o utilitate.
„Invenţia se referă la o mixtură asfaltică îmbunătăţită cu grit, deşeu provenit din procesul de sablare a corpurilor de navă, şi cu microplastice de polipropilenă, mixtura asfaltică astfel obţinută având îmbunătăţite rezistenţa mecanică la uzură, la acţiunea apei sau a altor agenţi exogeni, faţă de mixtura asfaltică clasică.
Noi am găsit o metodă în care, o anumită granulație adăugată în asfalturi, împreună cu alți aditivi, crește rezistența și elasicitatea asfaltului cu până la 30%. Asta înseamnă că vom avea un asfalt mai pregătit să suporte diferențele de temperatură între iarnă și vară”, a mai precizat profesorul Lucian Georgescu.
Avantajele remarcate de „European Patent Office”: protejarea mediului prin introducerea de microplastice și înlocuirea nisipului natural
Pe site-ul „European Patent Office” există o prezentare a tehnologiei inventate la Galați, în care se fac referiri la rezultatele obținute în corelare cu standardele, dar există și o listă a avantajelor acestei metode de fabricare a mixturilor asfaltice. „Problema tehnică rezolvată prin invenție constă în înlocuirea nisipului natural de cuarț cu nisipul rezidual și în protejarea mediului prin introducerea unei cantități de microplastice, care duc la îmbunătățirea proprietăților mixturilor asfaltice reducând riscul apariției fisurilor în diferite condiții meteorologice. Noile elemente constau în introducerea în reteta a mixturilor asfaltice a nisipului rezidual împreuna cu microplasticele pe bază de polipropilenă”, se spune în prezentarea de pe site-ul „European Patent Office”. Din cele 9 avantaje ale acestei tehnologii care sunt menționate pe site-ul „European Patent Office”, cele mai importante sunt „reducerea costului mixturilor asfaltice prin utilizarea unor cantități mai mici de bitum”, „reducerea riscurilor fisurilor în mixturile asfaltice datorită variațiilor de temperatură și materialului derapant folosit” și „îmbunătățirea rezistenței la uzură a mixturilor asfaltice”. Cel mai important este, însă, cel de al 9-lea avantaj menționat pe această listă: „Recuperarea microplasticelor în vederea reducerii efectului negativ asupra mediului și sănătății populației”.
Durata de viață a unei șosele crește cu 30%
Un alt avantaj al noului tip de asfalt este prelungirea cu 25-30% a duratei de viață a unei șosele, în condițiile în care costurile de producție sunt comparabile cu cele ale mixturilor asfaltice utilizate în prezent.
„Are un preț comparabil cu ceea ce este acum, dar va avea caracteristici de rezistență și fiabilitate mult mai mari. De exemplu, lucrările de mentenanță vor fi la patru ani, în loc de trei ani. Asta înseamnă 25% câștig pe cheltuieli de mentenanță”, a mai adăugat rectorul Universității „Dunărea de Jos”.