A mai căzut un avion! Unul mai micuț
Un incident aviatic tragic a avut loc joi după-amiază în sudul Californiei, când un avion de mici dimensiuni, un Van’s RV-10 cu un singur motor, s-a prăbușit pe o clădire comercială din Fullerton, provocând moartea a două persoane și rănirea altor 18. Potrivit autorităților, 10 dintre victime au fost transportate la spital, în timp ce alte 8 au primit îngrijiri medicale pe loc și au fost lăsate să plece.
Accidentul a avut loc în jurul orei 14:15 PST (20:15 GMT), iar cauzele exacte ale prăbușirii nu au fost încă stabilite de Administrația Federală pentru Aviație (FAA). Poliția locală a afirmat că este încă în desfășurare o anchetă, iar detalii suplimentare privind identitatea victimelor și circumstanțele prăbușirii nu au fost oferite. Este neclar dacă cele două persoane decedate erau la bordul avionului sau se aflau pe teren, posibil în zona fabricii de mobilă care a fost lovită de aeronava prăbușită.
Imobilul afectat de accident este o fabrică de mobilă din zona Orange County, la aproximativ 40 de kilometri sud de Los Angeles. Congresmanul Lou Correa a confirmat că cel puțin 12 dintre victime sunt muncitori ai fabricii Michael Nicholas Designs. Un martor a descris scenele de groază: „Oamenii sunt şocaţi de situaţie. A fost o bubuitură puternică și apoi cineva a ieșit și a spus: Doamne, clădirea a luat foc”, a declarat Mark Anderson pentru KRCA-TV.
Fotografiile aeriene surprinse la fața locului arată părți din avion prăbușit în interiorul clădirii, iar incendiul provocat de prăbușire a fost stins rapid de pompieri. Imaginile surprinse de camerele de securitate ale unei clădiri din apropiere au capturat o explozie puternică imediat după prăbușire.
Zona este situată lângă Aeroportul Municipal Fullerton, la doar 10 kilometri de Disneyland, și se pare că avionul ar fi încercat să se întoarcă la aeroport după ce a decolat. În jur de 100 de persoane au fost evacuate din fabrică după prăbușire, iar martorii vorbesc despre scene de groază și confuzie.
Acesta este al doilea accident aviatic major din regiune în ultimele două luni. În 25 noiembrie, un alt avion s-a prăbușit într-un copac aproape de locul dezastrului de acum, însă nu au fost victime grave.
Autoritățile continuă investigațiile pentru a înțelege cauzele exacte ale prăbușirii și pentru a sprijini victimele acestui tragicul incident.
S-au înmulțit accidentele aviatice? Posibile cauze și cifre surprinzătoare!
Pentru început vă propunem o scurtă recapitulare a principalelor accidente aviatice înregistrate în 2024, grupate de Reuters în ordinea gravității lor:
COREEA DE SUD
Zborul internațional Jeju Air 7C2216, cu plecare din Bangkok, Thailanda, și direcționat către Seul, s-a prăbușit pe 29 decembrie, ucigând toți cei 175 de pasageri și patru dintre cei șase membri ai echipajului.
BRAZILIA
Zborul regional Voepass 2283, un turbopropulsor ATR-72, cu plecare din Cascavel și cu destinația Sao Paulo, s-a prăbușit la 11 august în orașul Vinhedo, omorând toate cele 62 de persoane aflate la bord.
Într-un accident separat, un avion privat de mici dimensiuni, un bimotor Piper PA-42-1000, care transporta 10 persoane, s-a prăbușit în magazinele din centrul orașului turistic Gramado din sudul Braziliei, la 22 decembrie, omorând toate persoanele aflate la bord și rănind 17 persoane aflate la sol.
KAZAKHSTAN
Zborul internațional J2-8243 al Azerbaijan Airlines, un Embraer E190 cu plecare din Baku, Azerbaidjan, și cu destinația Grozny, Rusia, s-a prăbușit în apropierea orașului Aktau din Kazahstan, la 25 decembrie, provocând moartea a 39 de persoane. 29 de persoane au supraviețuit.
NEPAL
Aeronava CRJ-200, un mic avion de pasageri aparținând Saurya Airlines din Nepal, s-a prăbușit și a luat foc în timp ce decola din Kathmandu către aeroportul Pokhara, la 24 iulie, omorând 18 persoane aflate la bord și lăsând un singur supraviețuitor, căpitanul.
MALAWI
Vicepreședintele Malawi, Saulos Klaus Chilima, și alte nouă persoane, inclusiv fosta primă doamnă Shanil Dzimbiri, au fost uciși la 10 iunie în timp ce se îndreptau de la Lilongwe la Mzuzu, când avionul militar în care se aflau s-a prăbușit.
THAILANDA
Zborul charter intern TFT209, un Cessna Caravan C208B înregistrat pe numele Thai Flying Service Co, cu plecare din Suvarnabhumi și cu destinația Trat, s-a prăbușit la 100 km sud-est de Bangkok la 23 august, omorând toate cele 9 persoane aflate la bord.
IRAN
Președintele iranian Ebrahim Raisi și alți șase pasageri și membri ai echipajului unui elicopter Bell 212 de producție americană au murit într-un accident produs la 19 mai într-un teren muntos din regiunea Varzeqan, în apropiere de granița cu Azerbaidjan.
CANADA
Șase persoane au decedat după ce un avion Northwestern Air, care transporta lucrători ai companiei miniere globale Rio Tinto, s-a prăbușit lângă Fort Smith, în îndepărtatele Teritorii de Nord-Vest (NWT) din Canada, la 23 ianuarie. Patru pasageri și doi membri ai echipajului North Western Air Lease au murit în accident, în timp ce un pasager a supraviețuit.
JAPONIA
Un avion Japan Airlines (JAL) s-a ciocnit cu o aeronavă mai mică a Gărzii de Coastă pe pista aeroportului Haneda din Tokyo la 2 ianuarie. Toate cele 379 de persoane aflate la bordul avionului JAL, un Airbus A350-941, au scăpat din aeronava în flăcări, în timp ce cinci din cele șase persoane aflate în echipajul aeronavei mai mici au fost ucise.
SINGAPORE
Un pasager a murit în urma unui presupus atac de cord și 30 au fost răniți după ce un avion Boeing 777-300ER al companiei Singapore Airlines, care zbura de la Londra la Singapore, a suferit turbulențe puternice pe 21 mai, aruncând pasagerii și echipajul în jurul cabinei și forțând avionul să aterizeze la Bangkok.
Câteva date statistice și o coincidență stranie
Conform datelor furnizate de către Organizația Mondială a Aviației Civile, anul 2024 a marcat un vârf al mortalității în urma accidentelor aviatice. 318 persoane și-au pierdut viața în aceste catastrofe. Este cea mai ridicată cifră după anul 2018, când s-a înregistrat recordul decadei – 557 de decese.
Și o coincidență stranie: anii precedenți celor cu un număr record de victime au fost cei cu cele mai puține victime. Anul 2017 a fost anul cu numărul cel mai scăzut de persoane decedate în evenimente aeriene din ultima perioadă – 58. Anul 2023 a fost anul cu cele mai puține pierderi de după 2017, respectiv 120 de decese înregistrate în accidente aviatice.
Tot la capitolul statistici, precizăm că, la ora actuală, sunt înregistrate ca aflate în serviciu 28.385.000 de aeronave comerciale. Acestea efectuează anual 58,7 miliarde de ore de zbor, în cele 26,3 miliarde de călătorii pe care le întreprind.
În ceea ce privește siguranța zborului, Journal of Air Transport Management dezvăluia, în august, că, din 2018 până în 2022, riscul global de a muri într-un zbor comercial a fost de 1 din 13,7 milioane de îmbarcări de pasageri.
Aceasta marchează o îmbunătățire masivă față de deceniul precedent și este departe de riscul de deces de 1 din 350.000, între 1968 și 1977.
Și câteva posibile explicații…
Și totuși, dincolo de cifre, rămâne cel puțin o întrebare: ce s-a întâmplat în 2024?
Specialiștii în siguranța aviației ard deja la foc mic, cum se spune. Ei fac analize complexe, care caută să nu scape din vedere absolut niciunul dintre aspectele implicate.
Și iată că primele rezultate au început să apară!
Unul dintre factorii care au dus la creșterea numărului de persoane decedate în accidente aviatice îl constituie schimbările climatice. Încălzirea globală a determinat schimbarea circulației principalilor curenți de aer în straturile înalte ale atmosferei. De asemenea, apar unele fenomene, precum vârtejuri și turbulențe puternice, în zone unde acestea nu au existat. Avioanele prinse în mijlocul acestora au grave probleme, care uneori s-au terminat tragic. Așa a fost cazul în Brazilia, în Canada și în Sigapore. Și în Japonia vremea deosebit de nefavorabilă a jucat un rol determinant.
Un alt factor care conduce la căderea avioanelor este războiul din zonele de zbor. Cel puțin în cazul zborului din Azerbaidjan, lucrurile par a fi clarificate. Avionul a fost avariat de o rachetă. Vremea rea a împiedicat o aterizare de urgență în condiții de securitate.
Și în cazul accidentului în care a murit președintele Iranului pare a fi vorba despre o acțiune militară. Și în acel caz, vremea rea a fost invocată, dar nu există date convingătoare care să încline balanța spre una sau alta dintre ipoteze!
De ce la sfârșit de an sunt mai multe accidente?
Aici răspunsul este simplu: în această perioadă, numărul zborurilor crește. Ca atare, fără a se modifica rata obișnuită de risc, apare ca oarecum firesc să crească și numărul de evenimente.
În final, nu uitați: deși accidentele aviatice sunt șocante și intens mediatizate, transporturile aeriene reprezintă cea mai sigură alternativă! La polul opus se situează transporturile rutiere, pe care le experimentăm zi de zi!