Achiziția Enel România a fost finalizată! Prețul este mai mic decât tranzacțiile similare
Grupul Enel S.p.A. a semnat cu firma greacă Public Power Corporation S.A. (PPC) un acord pentru vânzarea tuturor participaţiilor deţinute de către italieni în țara noastră.
Finalizarea acordului de achiziție a tuturor activităților companiei italiene Enel în România a fost anunțată de către PPC. Se vorbește despre o piatră de hotar în strategia sa de dezvoltare în domeniul surselor regenerabile de energie precum și în activitățile de distribuție și comercializare a energiei electrice.
Aceasta este prima mișcare de extindere a afacerii în străinătate, care are o importanță strategică mai largă pentru Grecia, mai ales după retragerea, în timpul crizei economice, a băncilor grecești din investițiile lor în Balcani. „După un deceniu în care companiile grecești au fost forțate să se retragă din active importante și profitabile pentru a supraviețui în Grecia în plină criză economică, PPC este prima companie care redeschide calea unei intrări dinamice în Europa de Sud-Est. În plus, oferă Greciei un avantaj geopolitic deoarece va gestiona o mare parte a resurselor energetice și a rețelelor de transport din regiunea mai largă”, relatează cercurile PPC în acest sens.
Prețul achiziției a fost convenit la 1,26 miliarde de euro în timp ce valoarea totală este de 1,9 miliarde (diferența este datoria Enel asumată de PPC). Va fi finanțat cu capital propriu și împrumut, (un împrumut pe 5 ani de 800 de milioane de euro a fost deja garantat de la bănci grecești și internaționale).
Președintele și CEO-ul PPC, Georgios Stassis a declarat: „Această achiziție este în concordanță cu ceea ce am prezentat în noiembrie 2021, ca parte a planului nostru strategic, care prevedea extinderea noastră internațională în regiunea Europei de Sud-Est și, prin urmare, activitățile Enel în România sunt alegerea ideală atât din punct de vedere geografic, cât și din punct de vedere al afacerilor. Aceasta este o oportunitate unică de a achiziționa o companie energetică integrată pe verticală cu o evaluare atractivă, punând în mișcare transformarea PPC la o companie lider de energie curată din Europa de Sud-Est. Suntem încrezători că această dezvoltare importantă va contribui la dezvoltarea și îmbunătățirea competitivității PPC atât pe plan internațional, cât și pe plan intern, beneficiind de clienții noștri și, în cele din urmă, creând valoare pentru toate părțile interesate.
„Odată cu achiziția Enel România, PPC își întărește poziția în regiunea mai largă și devine cel mai mare jucător din SE Europei. De asemenea, are acces direct la surse regenerabile de energie, ceea ce duce la costuri de producție mai ieftine. În esență, își dublează producția de energie verde (cu excepția hidrocentralelor mari). PPC se confruntă cu riscuri de reglementare din cauza restricțiilor care i-au fost impuse în Grecia, unde este obligată să își micșoreze cota de piață. Prin această achiziție își mărește dimensiunea.
În cele din urmă, prin această mișcare, PPC își implementează planul de investiții așa cum a fost de fapt prezentat investitorilor înainte de creșterea de succes a capitalului social din noiembrie 2021”, relatează cercurile PPC.
Ce au cumpărat grecii
Activitățile Enel România care este cea mai mare companie de energie regenerabilă și a doua în furnizarea și distribuția de energie electrică din țară includ:
-Rețea de peste 130.000 km, care distribuie aproximativ 16 TWh în zonele Bucureștiului, Banatului, unde se află zona industrială a țării, și zona turistică a Dobrogei.
– Proiecte majore de energie regenerabilă (534 MW în funcțiune: 8 parcuri eoliene cu o capacitate instalată de 499 MW și 4 parcuri fotovoltaice cu o capacitate instalată de 36 MW, și proiecte de 5,4 GW în diferite stadii de dezvoltare).
– Companiile de furnizare Enel Energie Muntenia și Enel Energie, cu 3,2 milioane de clienți și vânzări de 11 TWh. De asemenea, Enel-X, o companie de servicii cu valoare adăugată, precum dezvoltarea unei rețele de electrificare, servicii de întreținere etc.
Au dat lovitura în România
De asemenea, se remarcă faptul că prețul de achiziție este mai mic decât tranzacțiile similare efectuate recent pentru achiziții de rețele, energie regenerabilă și activități de furnizare în Grecia. Acordul prevede și o eventuală plată suplimentară, în cazul în care activitatea de trading a Enel România va căpăta valoare suplimentară în următorii doi ani.
Tranzacția va adăuga profituri operaționale (EBITDA) de ordinul a 300 de milioane de euro la EBITDA total al Grupului PPC, în timp ce sinergiile care vor fi create sunt de ordinul a 200-250 de milioane de euro pe un orizont de 4 ani.
Oferta PPC pentru divizia de retail a Enel România, de exemplu, însumând aproximativ trei milioane de clienți, are ca rezultat un preț de mai puțin de 90 de euro per client, ceea ce reprezintă mai puțin de jumătate decât costul achizițiilor corespunzătoare recente finalizate pe piața elenă.
Achiziția de către Mytilineos a Watt+Volt, un furnizor de energie cu un portofoliu de 200.000 de clienți, a fost în valoare de 36 de milioane de euro, sau 180 de euro per client.
Prețul acordului Enel România privind rețelele este, de asemenea, negociat la un nivel de preț mult sub costul achizițiilor corespunzătoare recent finalizate în Grecia. Prețul plătit de compania australiană Macquarie pentru o participație de 49 la sută la operatorul elen de distribuție DEDDIE/HEDNO se ridică la 20 la sută peste nivelul discutat între PPC și Enel pentru distribuția Enel România.
Același lucru este valabil și pentru divizia de energie regenerabilă a filialei din România. De exemplu, Motor Oil a achiziționat ELTECH Anemos pentru o cifră de douăsprezece ori EBITDA-ul său, în timp ce portofoliul RES al filialei din România este negociat la un nivel de preț mai mic de zece ori EBITDA-ul său.
Ce spun italienii
Grupul italian Enel se află în proces de dezinvestire din diverse țări, din cauză că această criză energetică internațională a găsit-o cu datorii foarte mari. A vândut deja operațiuni în Chile și Rusia și este în proces de vânzare atât a operațiunii din România, cât și a Greciei, Argentina și Peru. Dimpotrivă, PPC a reușit să-și curețe finanțele și să caute oportunități de investiții, în conformitate cu planul pentru care s-a angajat față de comunitatea investițională internațională în timpul majorării capitalului social.
”Enel S.p.A. a semnat astăzi cu firma greacă Public Power Corporation S.A. (PPC) un acord pentru vânzarea tuturor participaţiilor deţinute de către Grupul Enel în România. Acordul prevede plata de către PPC a unei sume totale de aproximativ 1,260 miliarde de euro, ceea ce evaluează societăţile vândute la circa 1,9 miliarde de euro (100% din acţiuni). În plus, suma totală poate fi ajustată conform unor clauze uzuale în astfel de tranzacţii precum şi printr-un mecanism pentru potenţiale plăţi ulterioare, în funcţie de valoarea viitoare a activităţii de retail”, anunţă compania.
Finalizarea tranzacţiei, aşteptată în trimestrul al treilea al acestui an, este supusă unor condiţii întâlnite în mod obişnuit în acest tip de acorduri, inclusiv permisiunea autorităţilor antitrust competente.
“Prin vânzarea tuturor activităţilor din România, continuăm planul de vânzare de active prezentat în urmă cu 3 luni în cadrul Planului Strategic 2023-2025 al Enel. Suntem mândri de rezultatele obţinute în România de la intrarea în ţară în 2005 şi apreciem munca susţinută şi devotamentul colegilor noştri, care ne-au permis să devenim unul dintre cei mai importanţi jucători integraţi în domeniul energiei în România. Suntem încrezători că un grup internaţional important precum PPC va continua această poveste de succes”, a declarat Francesco Starace, CEO şi director general al Grupului Enel.
Tranzacţia este în linie cu Planul Strategic curent al Grupului, care vizează repoziţionarea Enel şi concentrarea asupra ţărilor cu un ritm de creştere ridicat şi în care are o prezenţă integrată, respectiv Italia, Spania, Statele Unite, Brazilia, Chile şi Columbia.