Nicușor, Găbița și achiziția tramvaielor Imperio: DNA s-a apucat de treabă!
Primim simultan două vești. E foarte probabil să nu existe o legătură directă între acestea. Recenta demisie a Gabrielei Firea din Parlamentul României nu are motive să fie conectată de controversele legate de achiziția tramvaielor Imperio de către Primăria București de la Astra Arad. Această tranzacție, în valoare de 840 de milioane de lei, este acum sub investigația Direcției Naționale Anticorupție (DNA) și a Parchetului European, sub conducerea Laurei Codruța Kovesi.
Contextul achiziției și controversele
În timpul mandatului Gabrielei Firea ca primar al Bucureștiului, a fost inițiată licitația pentru achiziția a 100 de tramvaie noi, menite să modernizeze transportul public din capitală. Licitația, lansată în 2018, a fost câștigată inițial de o firmă turcească, dar a fost ulterior adjudecată companiei Astra Arad în urma unei contestații. Contractul final a fost semnat în 2021, sub administrația lui Nicușor Dan.
Această achiziție a fost marcată de multiple probleme. Printre cele mai grave se numără acuzațiile de corupție și abuz în serviciu aduse comisiei de licitație a Societății de Transport București (STB). DNA anchetează aceste acuzații, în timp ce Parchetul European investighează o scrisoare de garanție falsă depusă de Astra Arad pentru a accesa fonduri europene. Această scrisoare falsă a fost semnalată de Banca Națională a României (BNR), ceea ce a declanșat ancheta europeană.
Impactul asupra Fondurilor Europene
Un alt aspect critic al acestei achiziții este pierderea finanțării europene nerambursabile, inițial destinată pentru achiziția tramvaielor. Din cauza problemelor descoperite în documentația și execuția contractului, Primăria București a pierdut 10% din valoarea contractului, echivalentul a 84 de milioane de lei. Această pierdere semnificativă a avut repercusiuni directe asupra bugetului municipal, care a trebuit să acopere diferența din fonduri naționale.
Probleme tehnice și costuri adiționale
Tramvaiele livrate de Astra Arad nu au respectat specificațiile tehnice stipulate în caietul de sarcini al licitației. Acestea au fost echipate cu motoare de 100 kW, în loc de 120 kW, cum era cerut. În plus, lungimea tramvaielor a generat necesitatea extinderii peroanelor existente, ceea ce a condus la costuri suplimentare neprevăzute.
Demisia Gabrielei Firea: context și speculații
În acest context complicat, Gabriela Firea a demisionat din Parlamentul României. Probabil pentru a-și pregăti băgăjelul pentru Bruxelles. Totuși, această mișcare a fost interpretată de analiști politici ca o încercare de a se distanța de scandalurile asociate cu mandatul său ca primar al Bucureștiului și de a evita consecințele legale și politice ale anchetelor în curs.
Demisia sa a generat diverse speculații, inclusiv despre posibilele strategii politice pe care le-ar putea urma. Unele voci susțin că Firea ar putea încerca o revenire în politica internă la un moment ulterior, după ce actualele controverse se vor fi stins. Stadiul actual al anchetei DNA nu-i va deranja prea mult activitatea de europarlamentăriță. Traseele sale politice ar putea fi deturnate doar în cazul unei condamnări. Și mai e destul de mult până atunci. Cam pe la al doilea mandat în PE, faptele Găbiței se vor prescrie, nu?
Achizițiile implică mereu căi lăturalnice și detalii dubioase
Achiziția tramvaielor Imperio de către Primăria București de la Astra Arad reprezintă un caz emblematic al problemelor sistemice cu care se confruntă administrațiile locale în România. Corupția, abuzul în serviciu și falsul în declarații sunt doar câteva dintre aspectele care trebuie abordate pentru a asigura transparența și integritatea proceselor de achiziție publică. E obligatoriu de observat că nici Nicușor Dan nu va scăpa neșifonat din aceste cercetări.
În final, acest episod ar trebui să servească drept un semnal de alarmă pentru autorități și cetățeni deopotrivă, evidențiind importanța unei monitorizări stricte și a unor mecanisme robuste de control în toate aspectele administrației publice.