Acțiunile UiPath au pierdut 40% din valoare anul acesta pe bursa din New York
UiPath (PATH), primul unicorn românesc și liderul pieței RPA (Robotic Process Automation) – Automatizarea Robotizată a Proceselor -, se confruntă cu o scădere accentuată a acțiunilor sale pe bursa americană, acestea pierzând peste 40% din valoare în ultimele 6 luni.
Chiar și după ce a depășit așteptările analiștilor la raportarea situațiilor financiare pe trimestrul trei, 2022, acțiunile companiei au continuat să scadă, fiind cotate în prezent cu 15% sub prețul de 56 de dolari pe acțiune, prețul de la oferta publică inițială din aprilie. Unul din motive este legat de așteptările analiștilor ca în viitor concurența să se înăsprească, odată cu intrarea pe piața RPA a unor giganti precum Microsoft, arată o analiză realizată de Bogdan Maioreanu, analist eToro.
UiPath Inc. a raportat, în noaptea de miercuri, rezultate peste așteptări în ultimul trimestru, deoarece tot mai multe companii au apelat la firmă pentru a le ajuta în eforturile de automatizare. Veniturile au totalizat 220,8 milioane de dolari, în creștere de la 147,3 milioane de dolari cu un an înainte, depășind așteptările analiștilor de 208,3 milioane de dolari. Compania a raportat o pierdere netă de 122,8 milioane de dolari în al treilea trimestru, în creștere de la o pierdere de 70,8 milioane de dolari în anul anterior. UiPath a înregistrat pierderi de 23 de cenți pe acțiune, dar a fost pe break-even în cazul celor calculate pe o bază ajustată, depășind din nou așteptările analiștilor care vedeau o pierdere ajustată de 4 cenți pe acțiune.
Veniturile anuale recurente au fost de 818,4 milioane de dolari, în creștere cu 58% față de anul precedent. Analiștii se așteptau ca acest indicator să fie de 797,9 milioane de dolari. Cheltuielile totale de operare au fost de 294 milioane de dolari, față de 192,9 milioane de dolari cu un an înainte, deoarece compania a cheltuit mai mult pentru vânzări și marketing și cercetare și dezvoltare – R&D.
Daniel Dines, CEO-ul UiPath Inc a menționat că eforturile companiei în domeniul cercetării și dezvoltării vor continua ca parte a strategiei generale de investiții a companiei, menită să o mențină în fruntea pieței. „Pot să vă spun că strategia noastră de angajare în domeniul cercetării și dezvoltării a fost de a angaja ca și cum ar veni sfarsitul lumii. Glumim pe plan intern spunând că nu avem un buget pentru cercetare și dezvoltare. Și sunt foarte fericit să vă spun că, în ciuda presiunii de pe piață, trimestrul al treilea a fost pentru noi unul dintre cele mai bune trimestre în ceea ce privește angajările în cercetare și dezvoltare”, a menționat Dines.
În pofida rezultatelor financiare care au depășit așteptările analiștilor, acțiunile companiei și-au continuat declinul de la un maxim de 90 de dolari pe acțiune la aproximativ 47 de dolari, din cauza îngrijorărilor investitorilor legate de aglomerarea pieței cu noi concurenți mai bine integrați și mai puternici. În Cadranul Magic, UiPath a fost plasată de compania de consultanță Gartner în secțiunea Lideri. Dar într-un cadran adiacent, cel al vizionarilor, se află Microsoft (MSFT).
O companie uriașă, cu bugete mari, Microsoft introduce deja servicii RPA pentru clienții săi, în mare parte legate de propriul ecosistem și folosind Azure ca și coloană vertebrală a cloud-ului, la prețuri foarte mici. Potrivit Gartner, „acest lucru ar putea perturba piața RPA mai largă, obligând mulți furnizori să ofere prețuri la fel de competitive”. Iar asta ar putea fi o amenințare pentru UiPath.
Dines nu este însă îngrijorat. „Propriile noastre date, dacă luăm în considerare procesele de ofertare la care participă Microsoft față de cele la care nu participă Microsoft, arată că nu există schimbări semnificative în rata noastră de succes. Așa că, în acest moment, pot spune că Microsoft nu are un impact semnificativ asupra capacității noastre de a câștiga clienți.” În viitor, Dines nu vede Microsoft „deraind” UiPath de la traiectoria sa de creștere. Dar, așa cum am avertizat în urmă cu trei luni, piața se aglomerează cu alte nume mari, precum ServiceNow (NOW), Salesforce (CRM), IBM și SAP, care urmăresc să ofere servicii RPA integrate în platformele lor. Cu toate acestea, piața RPA este mare, potrivit analistului Keith Weiss de la Morgan Stanley, având o valoare de aproximativ 2 miliarde de dolari în prezent, dar ar putea ajunge până la 56 de miliarde de dolari, ceea ce face din UiPath, cu cota sa de piață de 32% (conform IDC), o companie interesantă pentru investitori.