Activiştii de mediu au o nouă fantezie: să fie taxaţi cei care călătoresc des cu avionul!
Activiştii de mediu au o nouă fantezie: să fie taxaţi cei care călătoresc des cu avionul! Au calculat şi câţi bani ar trebui luaţi de la cei care zboară prea mult – 51 de miliarde de euro numai în Uniunea Europeană (UE).
Niciun cost financiar pentru majoritatea pasagerilor, doar pentru cei 5% dintre oameni care zboară des
Probail mulţi dintre noi suntem intrigaţi când vedem la ştiri cum lideri mondiali iau avioane private, uneori chiar pe distanţe scurte, poluând serios mediul înconjurător, pentru a ţine discursuri seci chiar la forumuri despre mediu şi climă, însă până la taxarea călătorilor cu avionul este o distanţă mare.
Potrivit unui raport publicat astăzi în România de 2Celsius, o taxă pentru călătorii aviatici frecvenți din Europa ar crește veniturile fiscale din aviație cu 64 de miliarde euro, fără niciun cost financiar pentru majoritatea pasagerilor.
Aceasta reprezintă o creștere de șase ori a veniturilor din taxele de aviație europene, echivalentă cu aproximativ 30% din întregul buget anual al UE. Veniturile generate numai în UE (51 de miliarde euro) ar putea finanța 20% din investițiile publice anuale necesare pentru ca UE să își îndeplinească obiectivele climatice.
Raportul constată, de asemenea, că o taxă pentru persoanele care zboară frecvent ar duce la o scădere cu 21% a emisiilor din aviație, în principal ca urmare a faptului că doar 5% dintre oameni, cei care zboară și cel mai des, ar lua mai puține zboruri.
Este primul raport care analizează modul în care o taxă pentru călători aviatici frecvenți ar putea fi pusă în aplicare în toată Europa, utilizând modelarea economică realizată de CE Delft, o organizație non-profit europeană cu peste 45 de ani de experiență în cercetare și consultanță, pe baza unei analize juridice realizată de Adastone Law.
Activiştii de mediu au o nouă fantezie: să fie taxaţi cei care călătoresc des cu avionul! Peste 90 de organizații și 47 de cercetători aunsemnat o declaraţie publică
Peste 90 de organizații și 47 de cercetători au semnat o declarație publică în sprijinul unei taxe pentru persoanele care zboară frecvent în UE.
Raportul propune introducerea unei taxe pentru călătorii frecvenți la nivel european care ar presupune niveluri progresive de impozitare pentru fiecare zbor dus-întors efectuat de o persoană într-un an.
Primul zbor dus-întors nu ar fi taxat. În plus, raportul propune o suprataxă pentru cele mai poluante călătorii: zborurile pe distanțe medii și lungi, precum și locurile la clasa business și la clasa întâi.
Spre deosebire de alte moduri de transport, aviația este în prezent puternic subvenționată. Raportul recomandă eliminarea scutirilor actuale din aviație, precum taxa pe combustibil și de la TVA.
Această măsură, combinată cu o taxă pentru pasagerii frecvenți, ar crea o modalitate echitabilă din punct de vedere social de combatere a poluării excesive de către pasagerii frecvenți cu venituri mari, menținând în același timp accesul la zboruri ocazionale la prețuri accesibile pentru grupurile cu venituri reduse.
Raportul se bazează pe sondaje realizate în Europa de Vest care arată că zborurile frecvente sunt preferate de cei cu venituri ridicate:
- Puțin peste jumătate dintre oameni (52%) nu zboară deloc într-un an.
- În medie, doar 11% dintre oameni zboară de mai mult de trei ori pe an.
- 35% dintre gospodăriile cu venituri mai mari de 100.000 Euro efectuează trei sau mai multe zboruri dus-întors pe an, față de doar 5% dintre gospodăriile cu venituri mai mici de 20.000 Euro.
- 70% dintre gospodăriile cu venituri reduse nu zboară cu avionul într-un an, față de doar 20% dintre cele cu venituri mari.