Adaosul comercial din supermarketuri a crescut cu peste 14%
Adaosul comercial total adăugat prețului de achiziție de către lanțurile de magazine din România cu mai mult de 250 de angajați a atins o medie de 848,3 milioane de lei în 2022, marcând o creștere de 14,3% față de anul precedent, conform unei analize efectuate de Institutul Național de Statistică (INS).
Companiile cu activități în comerțul cu amănuntul în magazine nespecializate și care au între 50 și 249 de angajați au înregistrat adaosul mediu per companie de 11 milioane de lei. În contrast, retailerii cu până la nouă angajați au realizat anual, în medie, 642.000 lei din adaosuri.
Raportat la adaosul comercial per angajat, companiile mari, cu peste 250 de angajați, au reușit o medie de peste 222,2 mii lei pe persoană. Cei din societățile cu 50-249 de angajați au avut o medie a adaosului comercial de 114,3 mii lei pe persoană, în timp ce angajații firmelor cu până în nouă angajați au obținut o medie de 59,2 mii lei.
Analiza INS indică faptul că, în medie, adaosul comercial per salariat în toate întreprinderile din comerțul cu amănuntul în magazine nespecializate a ajuns la 122,8 mii lei pe persoană.
În 2022, România avea 46.853 de societăți care operau în comerțul în magazine nespecializate, dintre care doar 23 aveau peste 250 de angajați și 138 între 50 și 249 de salariați. Comparativ cu 2021, numărul societăților în acest domeniu a scăzut cu 1.223, dintre care 1.099 erau firme cu până în nouă angajați, doar una cu mai mult de 250 de angajați și 12 cu 50-249 de angajați.
Investițiile în comerțul cu amănuntul în magazinele nespecializate au scăzut în 2022 cu 6% față de 2021, ajungând la 3,4 miliarde de lei. Această scădere este parțial atribuită dispariției a 2% dintre companiile din domeniu.
Cele mai mari companii, după cifra de afaceri în 2022, au fost Lidl, Kaufland, Profi Rom Food, Carrefour România S.A și Mega Image, potrivit datelor INS.