Adidas – istoria unui colos
Povestea Adidas este o istorie lungă, axată pe colaborare și inovație. Fiind una dintre cele mai vechi companii din industria de articole sportive la nivel mondial, au existat multe vârfuri, dar și căderi, care au modelat compania mai bine de 70 de ani.
Compania Adidas are începuturi umile, în orășelul Herzogenaurach din Bavaria, Germania. Adolf (Adi) Dassler s-a născut acolo în 1900. A terminat școala și a făcut o scurtă ucenicie ca brutar, dar a decis să nu facă din asta o carieră de lungă durată. După ce s-a întors dinn armată, la sfârșitul Primului Război Mondial, a învățat abilitățile unui cizmar și a deschis o mică afacere de reparații de pantofi în spatele casei familiei sale.
Pasiunea lui Adi pentru sport l-a determinat să înceapă să experimenteze o încălțăminte specializată pentru sportive. În 1924 – împreună cu fratele său Rudolf – a înregistrat oficial compania „Gebrüder Dassler Schuhfabrik” (Fabrica de pantofi Dassler Brothers). Ei au fabricat unii dintre primii pantofi de alergare cu crampoane, pentru atletism. Acești pantofi au ajutat-o pe alergătoarea de 800 m Lina Radke să obțină o medalie de aur la Jocurile Olimpice de la Amsterdam din 1928.
La controversata Olimpiada de la Berlin din 1936, Adi Dassler s-a întâlnit cu viitorul sprinter american Jesse Owens. Deși dovezile sunt neconcludente, legenda spune că Jesse a ales să concureze cu pantofi de alergat cu vârfuri ai Fraților Dassler, câștigând patru medalii de aur. Ceea ce știm cu siguranță este că Jesse a rămas în contact cu Adi Dassler după acest eveniment, iar ulterior a devenit ambasador al companiei Adidas.
Afacerile și relația fraților Dassler au fost supuse unei presiuni imense în perioada celui de-al Doilea Război Mondial. Afacerea a supraviețuit cu greu, dar relația lor de colaborare nu a mers mai departe. Au fost de acord să se despartă, în 1948. La scurt timp după aceea au devenit concurenți, când Rudolf Dassler a înființat „Puma”.
Ghetele învingătoare
Adi Dassler și-a luat partea din companie și a continuat să-și urmeze visul de a crea pantofi Dassler pentru sportivi. În 1949, Adi și-a înregistrat noua companie „Adolf Dassler (Adidas) Sportschuhfabrik”. Pentru ca produsele sale să iasă în evidență față de concurenții lor, a început să proiecteze pantofi adidas cu trei dungi cusute pe lateral. S-a născut „marca cu 3 dungi” și Adi a început să folosească logo-ul cu trei dungi ca marcă comercială a companiei. Soția lui Adi, Käthe, lucra și ea cu el în afacere și împreună au condus Adidas printr-o perioadă de inovare și creștere.
„Obsesia lui Adi Dassler de a îmbunătăți designul ghetei de fotbal l-a făcut să colaboreze strâns cu echipa națională de fotbal a Germaniei de Vest.
El a fost alături de ei în timp ce au făcut progrese surprinzătoare către finala Cupei Mondiale din 1954 de la Berna, Elveția. Aici urmau să înfrunte favoritele, o formație maghiară care le învinsese cu 8-3, mai devreme în turneu.
Ghetele Adidas purtate de vest-germanii aveau jumătate din greutatea celor tradiționale, de fabricație engleză, purtate de unguri. În mod esențial, au prezentat și știfturi detașabile, care puteau fi modificate pentru a se potrivi condițiilor meteorologice. Pe un teren umed și plin de noroi, aceste ghete i-au ajutat pe vest-germanii să recupereze un deficit de două goluri pentru a produce o victorie șoc la Cupa Mondială. Vizionat pe tot globul la televizor, a fost un eveniment care a pus Germania de Vest pe harta sportivă și a făcut din pantofii Adidas un nume cunoscut în întreaga lume.
Se naște treningul, o altă invenție Adidas
La sfârșitul anilor 60, Adidas a decis să-și extindă linia de producție în domeniul îmbrăcămintei. Treningurile nu au fost un concept nou pentru sportivi, dar în 1967 Adidas a lansat un costum realizat din fibre sintetice ușoare noi și cu detalii de modă elegante: cele 3 dungi au fost împrumutate de la pantofii adidas și imprimate pe mâneci și pe pantaloni.
Poate că adevărata lovitură de geniu cu această lansare a fost alegerea fotbalistului german Franz Beckenbauer de a comercializa treningul. A fost unul dintre cei mai faimoși jucători din lume și, odată ce și-a îmbrăcat noul trening Adidas, s-a născut „Beckenbauer”.
Și, e momentul s-o spunem, brandul a fost, întotdeauna, încă de la înregistrare, scris cu literă mica: adidas. Ca atare, în continuarea articolului, vom folosi această grafie.
Lansarea îmbrăcămintei sportive la modă este o piatră de hotar cheie în istoria adidas. Stilul a devenit în curând popular în SUA, unde nebunia de jogging din anii 1970 a început să se extindă. Oamenii „obișnuiți” puteau purta acum adidas atunci când ieșeau la alergare – treningul a ajuns aici pentru a rămâne.
De la înființarea mărcii, adidas a fost întotdeauna sinonim cu fotbalul. Cu toate acestea, în timp ce aveau ghete de fotbal și truse de fotbal pe teren, mingile erau făcute de altcineva. Asta până în 1963, când adidas a început să-și facă propriile mingi, apoi a furnizat FIFA mingea oficială pentru Cupa Mondială din 1970 din Mexic.
Mingea specială, creată de Adidas pentru televiziunea alb-negru
Meciurile difuzate la televizor deveneau obișnuite și mingea TELSTAR a fost special concepută pentru a apărea bine pe ecranele alb-negru. A fost prima dată când o serie de panouri alb-negru au fost folosite pentru a construi o minge.
Acesta a fost începutul unei relații de zeci de ani cu FIFA, iar adidas a furnizat mingea de meci la fiecare Cupă Mondială de atunci.
În 1972, privirea lumii s-a îndreptat către Germania, când Jocurile Olimpice au sosit la München.
Tocmai la acest eveniment adidas a ales să lanseze noul său logo, Trefoil. Logo-ul a fost conceput pentru a apărea clar pe îmbrăcăminte și a fost folosit ca simbol al îmbrăcăminții de performanță, înainte de a deveni mai târziu insigna adidas Originals, eticheta de stil de viață a companiei.
Jocurile Olimpice de acasă ale adidas au continuat să consolideze brandul ca lider mondial în producția de pantofi de atletism. Aici au echipat pentru prima dată echipa olimpică germană cu îmbrăcăminte sportivă, precum și mulți alți sportivi. Medalii de aur memorabile i-au revenit unei tinere, Ulrike Meyfarth la săritura în înălțime, iar Valeri Borzov din Rusia a devenit cel mai rapid om din lume în timp ce purta pantofi adidas.
1978 – Adio, Adi!
Adolf Dassler a murit pe 6 septembrie 1978, cu puțin timp înainte de a împlini 78 de ani. Un bărbat a cărui dragoste pentru sport și spirit antreprenorial au contribuit la redefinirea industriei articolelor sportive și la crearea unui nou reper în îmbrăcămintea și încălțămintea de performanță. A lăsat în urmă o companie înfloritoare care a fost preluată de soția sa Käthe, cu sprijinul fiului lor, Horst. Sfârșitul unei ere Dassler a devenit începutul alteia.
În 1986 a fost înființată adidas USA, recunoscând potențialul de pe piața americană de îmbrăcăminte sport. Unul dintre succese timpurii au fost emblematicii adidași Superstar, care și-au început viața ca pantofi de baschet tehnic. Superstarul a trecut în curând în moda de stradă, iar statutul său emblematic a fost confirmat atunci când grupul american de hip hop Run DMC a început să poarte adidas ca parte a look-ului lor. Dragostea lor pentru adidasi a fost apoi imortalizată în piesa „My adidas”.
Superstarul lui adidas a trecut la moda de stradă
Adidas în sine a aflat despre această poveste de dragoste doar atunci când un angajat a participat la un concert Run DMC și a văzut vedetele hip hop ridicându-și pantofii adidas în aer în fața a 40.000 de fani. Acest eveniment a dat startul primului acord de susținere între un act muzical și o companie sportivă și a început o relație care continuă până în zilele noastre.
Horst Dassler a murit pe neașteptate în 1987, la doar 51 de ani. După doar trei ani, și mama lui, Käthe, a murit, ceea ce a semnalat o schimbare în modul în care era gestionată afacerea. În 1989, adidas și-a schimbat numele în „adidas AG, Stock Corporation” și a fost listată la bursa germană pentru o valoare inițială de 50 de milioane de mărci germane. Între 1990 și 1992, membrii rămași ai familiei Dassler și-au vândut participația majoritară și, pentru prima data, compania nu a mai fost deținută de familia Dassler.
Anii următori au fost o perioadă dificilă pentru companie. Deciziile proaste luate de noua conducere au dus la o pierdere record în 1992 și aproape au dus compania la faliment. Adidas striga pentru o nouă conducere și o nouă direcție.
1993 – Revenirea adidas
Ajutorul a venit sub forma lui Robert Louis-Dreyfus, care a preluat frâiele companiei în 1993. Împreună cu partenerul său, Christian Tourres, și-a dat seama că adidas nu trebuie să fie reinventată. Pur și simplu trebuia să se concentreze pe ceea ce făcea deja bine. Louis-Dreyfus a intensificat mașina de marketing adidas pentru a răspândi vestea despre produsul grozav al companiei. Inovația care intra deja în pantofii și îmbrăcămintea adidas a devenit punctul central, iar acest lucru a ajutat la reîntoarcerea afacerii către creștere.
În 1995, la șase ani după ce a devenit o corporație, adidas a devenit publică. Sloganul lor de marketing al vremii dădea un semn din cap către cât de departe ajunsese afacerea: „Știam atunci. Știm acum”. Acesta a fost și anul primului site web adidas, iar un an mai târziu, în 1996, Badge of Sport a fost adoptată ca sigla companiei.
Inovația anilor 1990, prioritatea adidas
Deși este posibil ca adidas să nu fi comunicat bine produsele lor uimitoare la începutul anilor 90, unele dintre cele mai de succes concepte adidas s-au născut de fapt în această eră. Acestea includ noua linie de produse premium „adidas Equipment” în 1991 și ghetele de fotbal Predator care au fost lansate în 1994.
Una dintre cele mai mari decizii ale lui Robert Louis-Dreyfus în calitate de CEO a fost să extindă aria companiei prin achiziționarea de noi piețe. În 1997, adidas a achiziționat Salomon Group printr-o afacere în valoare de 942 de milioane de mărci germane. Achiziția a adus cu sine mărcile Salomon, TaylorMade, Mavic și Bonfire, deschizând noi oportunități în sporturile de zăpadă și golf. Grupul de companii a devenit apoi cunoscut sub numele de adidas-Salomon AG.
Valoarea stocului adidas-Salomon AG a crescut mult din anii grei de la începutul anilor ’90. În 1998, acțiunile companiei au fost admise la DAX30, indicele bursier care listează cele mai valoroase 30 de companii ale Germaniei care se tranzacționează la bursă. Adidas a rămas acolo de atunci.
1998 a marcat și începutul construcției „Lumea Sportului”. În parteneriat cu orașul Herzogenaurach, adidas-Salomon AG a achiziționat o fostă bază militară americană la periferia orașului și a început să-și construiască noul cartier general. Personalul s-a mutat în 1999, iar campusul a fost extins de mai multe ori de atunci. În 2019 s-au deschis noile clădiri HALFTIME și Arena, apoi în 2021 a fost construit noul complex HOMEGROUND, inițial pentru a găzdui echipa națională de fotbal a Germaniei în timpul competiției UEFA EURO 2020.
Împreună cu Reebok
În 2001, Herbert Hainer a devenit noul CEO al adidas-Salomon AG, iar compania și-a dublat obsesia pentru inovație. Printre pantofii adidas cheie din acea perioadă se numără lansarea adizero (2004) și a ghetei de fotbal F50, care a fost lansată la timp pentru Campionatul European din 2004
În 2004 a fost lansată una dintre cele mai populare campanii de marketing ale companiei. Cei mai mari sportivi adidas de pe listă și-au confruntat temerile și eșecurile pentru a arăta că „Impossible Is Nothing”. Este o mantra care ghidează și astăzi compania și angajații săi.
În 2005, adidas a luat decizia de a ceda partea Salomon din portofoliul său și (excluzând casa de golf Taylor Made) a vândut acele mărci către Amer Sports. Un an mai târziu, adidas a achiziționat Reebok, reunind două dintre cele mai vechi mărci de sport din industrie. În iunie 2006, compania a fost redenumită adidas Group.
2013 – Viitorul alergării?
Unele inovații din industria articolelor sportive sunt atât de unice și de succes încât devin parte a identității unei mărci. Pentru pantofii adidas, acea inovație este talpa intermediară cu amortizare a energiei, numită Boost. A fost creat în cooperare cu compania germană de produse chimice BASF și a fost lansat pentru prima dată în 2013.
Lansarea noii strategii pe cinci ani – „Crearea noului” a concentrat adidas să devină o companie open-source în care sportivii, consumatorii și partenerii făceau parte din brand. Aceasta a început o perioadă de colaborare îmbunătățită care continuă și astăzi. adidas a făcut echipă cu oameni precum Pharrell Williams și Lego, pentru a numi doar câteva.
După 15 ani la conducerea adidas, Herbert Hainer i-a predat ștafeta CEO-ului Kasper Rorsted, în octombrie 2016.
Kasper a venit în grupul adidas de la cunoscuta companie de bunuri de larg consum Henkel și a început o perioadă de transformare în companie pentru a genera succesul în era digitală.
Compania și-a sărbătorit 70 de ani cu o petrecere uriașă în campusul său din Bavaria. A fost și anul în care a început colaborarea sa cu Beyonce Knowles și Ivy Park.
Noua eră adidas
Pandemia globală de coronavirus din 2020-2021 a fost o perioadă dificilă pentru companiile de pe tot globul. Ieșind din această perioadă dificilă, adidas a privit spre viitor. Kasper Rorsted și-a extins conducerea companiei pentru încă cinci ani, a fost anunțată cesionarea mărcii Reebok și a fost lansată o nouă strategie pe cinci ani „Own the Game”. Evidențiază un accent pe credibilitate, experiența consumatorului și angajamentul față de sustenabilitate.
Gucci și adidas Originals și-au unit forțele într-o nouă colaborare – adidas x Gucci – care combină moștenirea și codurile creative ale ambelor mărci. Prima colecție a debutat pe pistă, prezentând un caleidoscop de culori și îmbinând emblema iconică trifoil cu cea Gucci.
În 2023, adidas l-a întâmpinat pe Bjørn Gulden noului său CEO și membru al Comitetului Executiv. În calitate de fost jucător profesionist de fotbal și handbal cu aproape 30 de ani de experiență în industria articolelor sportive și a încălțămintei, Bjørn aduce cu el o mulțime de cunoștințe în sport și retail. Bjørn a lucrat anterior ca vicepreședinte senior pentru Îmbrăcăminte și accesorii din 1992 până în 1999 și se întoarce la 3-Stripes pentru a duce compania într-o nouă eră.