Adio blocaje în trafic! China introduce oficial taxiurile zburătoare, care vor circula după un „Cod Rutier” aerian

Publicat: 06 apr. 2025, 22:13, de Pop Melania, în ECONOMIE , ? cititori
Adio blocaje în trafic! China introduce oficial taxiurile zburătoare, care vor circula după un „Cod Rutier” aerian

China „fură startul” global în tehnologia mobilității urbane aeriene și aprobă oficial taxiurile zburătoare autonome pentru utilizare comercială. Administrația Aviației Civile din China a acordat, zilele trecute, certificate de operator aerian companiilor EHang Holdings și Hefei Hey Airlines, anunță South China Morning Post. Beijingul lansează astfel cursa mondială pentru o piață evaluată la 48,86 miliarde dolari în 2025, care ar putea atinge peste 71 miliarde dolari în 2029.

Decizia autorităților chineze vine în contextul în care metropole precum Dubai, New York și Los Angeles sunt deja în stadii avansate în implementarea acestor sisteme futuriste de transport aerian. Dar SUA sunt în contratimp cu introducerea taxiurilor autonome cu decolare verticală, după ce Administrația Trump a cerut o reevaluare a regulilor de circulație aeriană. Agenția de reglementare a aviației civile din SUA (FAA) a anunțat în martie suspendarea temporară a aplicării noii reglementări privind operațiunile de taxi aerian și pregătirea piloților, conform aeroflap.com. China se plasează, astfel, ca prima putere tehnologică la nivel global care va introduce în circulație așa-numitele vehicule electrice autonome cu decolare și aterizare verticală.

Taxiul zburător urcă până la altitudini de 3000 de metri

Modelul EH216-S de la Ehang, care a primit certificarea, este un vehicul aerian complet electric, fără pilot, cu două locuri și echipat cu 16 elice, conform site-ului companiei. Are o viteză maximă proiectată de 130 km/h și o autonomie de până la 30 de kilometri. Iată ce caracteristici tehnice are aeronava EH216-S eVTOL (cu decolare și aterizare verticală), dezvoltată de EHang:

  • Atinge viteze de până la 81 mph (130 km/h)
  • Poate urca la altitudini de 3.000 de metri
  • Alimentat de o baterie inovatoare solid-state
  • Integrează designuri redundante pentru toate componentele majore ale zborului
  • Dispune de un sistem fail-safe care monitorizează dispozitivele aeriene în timp real
  • În caz de anomalii, selectează cea mai sigură rută pe baza algoritmilor prestabiliți

Taxiurile zburătoare vor deveni o metodă viabilă de transport în China în următorii trei până la cinci ani, potrivit vicepreședintelui Ehang, He Tianxing. Precizarea vine la doar câteva zile după ce compania, împreună cu partenerul său de tip joint-venture Hefei Heyi Aviation, a devenit prima entitate care a obținut un certificat de operare a „vehiculelor aeriene civile fără pilot pentru transportul de persoane”.

În ce orașe din China puteți comanda un taxi zburător

Inițial, AAV-urile Ehang vor fi utilizate în scopuri turistice, iar pasagerii vor putea călători pe rute desemnate în Guangzhou și Hefei până la sfârșitul lunii iunie, a spus He într-un interviu acordat CNBC.

Compania va explora treptat și serviciile de taxi aerian, pe măsură ce operațiunile turistice se dezvoltă. He a menționat Hefei și Shenzhen ca exemple ale primelor orașe care se așteaptă să beneficieze de astfel de servicii. He se așteaptă să obțină certificări pentru operarea în orașe suplimentare anul acesta și anul viitor, iar al doilea set de locații pentru operațiuni turistice ar urma să includă orașele Zhuhai, Shenzhen, Taiyuan, Wuxi, Wenzhou și Wuhan.

Ce preț va avea o cursă cu decolare și aterizare verticală

Pentru locațiile din Hefei și Guangzhou, el a refuzat să ofere detalii despre prețul unei curse, dar a exprimat speranța că va fi suficient de accesibil pentru a încuraja cât mai mulți oameni să încerce vehiculul aerian fără pilot.

Experiența ar trebui să fie „la fel ca o călătorie cu mașina,” a adăugat He, menționând că nu este necesară nicio cască sau parașută. El a spus că durata inițială a curselor oferite de companie va varia între aproximativ trei minute și zece minute.

Întrebat despre piețele internaționale, He a afirmat că parteneri din străinătate au luat deja legătura activ cu compania de la anunțul certificării și se așteaptă ca Ehang să se extindă la nivel global în următorii câțiva ani.

Principalii jucători din industria mobilității urbane aeriene

Introducerea cu succes a taxiurilor zburătoare autonome în China ar putea deschide calea pentru o revoluție globală în mobilitatea aeriană urbană. Pe măsură ce tehnologia se maturizează și infrastructura de transport aerian urban se dezvoltă, specialiștii anticipează că precedentul creat de China se va globaliza.

Giganții din industria aeronautică, între care Airbus, Boeing, Hyundai Motor Company și Wisk Aero LLC contribuie la dezvoltarea pieței prin investiții în tehnologie și parteneriate strategice pentru mobilitatea aeriană avansată.

Iată jucătorii principali din această industrie a taxiurilor zburătoare:

  • Joby Aero, Inc. – Dezvoltă aeronave eVTOL complet electrice pentru transport urban.
  • Guangzhou EHang Intelligent Technology Co. Ltd. – Pionier în soluții autonome de mobilitate aeriană urbană.
  • Volocopter GmbH – Concentrează pe mobilitatea urbană aeriană cu design multi-rotor avansat.
  • Lilium GmbH – Inovează prin dezvoltarea de aeronave cu propulsie jet pentru mobilitate interurbană.
  • Jaunt Air Mobility Corporation – Se axează pe integrarea serviciilor de taxiuri zburătoare în infrastructura urbană.

Regulile de circulație pentru zboruri urbane de joasă altitudine

Pentru integrarea taxiurilor zburătoare în spațiul aerian urban, autoritățile de reglementare precum FAA (Administrația Federală a Aviației din SUA) au început să elaboreze reguli și standarde specifice.

Astfel, taxiurile zburătoare vor folosi rute deja stabilite și infrastructuri existente, cum ar fi heliporturile și vertiporturile. FAA a introdus o definiție actualizată a operațiunilor comerciale pentru aeronavele cu decolare verticală (powered-lift), incluzând cerințe pentru certificarea piloților și operarea aeronavelor eVTOL. Piloții vor comunica cu controlorii de trafic aerian acolo unde este necesar, similar modului în care funcționează elicopterele.

În cazul taxiurilor fără pilot (autonome), se vor implementa tehnologii avansate pentru evitarea coliziunilor și navigarea sigură în spațiul aerian aglomerat. FAA lucrează, de asemenea, la un plan detaliat pentru gestionarea spațiului aerian la altitudini joase, adaptat cerințelor mobilității urbane avansate (UAM).