Adio vorbit la volan: Șoferii care folosesc telefonul când conduc, vizați de noi sisteme de monitorizare

Publicat: 25 apr. 2025, 07:43, de Nitulescu Gabriel, în SOCIAL , ? cititori
Adio vorbit la volan: Șoferii care folosesc telefonul când conduc, vizați de noi sisteme de monitorizare

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat implementarea unui sistem avansat de monitorizare video a traficului rutier.

Noile echipamente vor permite detectarea automată a unor comportamente periculoase în trafic, cum ar fi utilizarea telefonului mobil la volan, depășirea vitezei legale sau conducerea agresivă.

400 de camere video inteligente pentru drumurile României

În cadrul unui proiect ambițios de creștere a siguranței rutiere, CNAIR va instala 400 de camere video fixe pe drumurile naționale și autostrăzile din România. Aceste dispozitive vor funcționa permanent, 24 de ore din 24, 7 zile pe săptămână, completând astfel cele 700 de radare mobile deja aflate în dotarea Poliției Rutiere.

În prima fază, camerele vor fi montate pe traseele cu un risc ridicat de accidente: autostrăzile București-Pitești, București-Constanța și București-Ploiești, precum și pe DN1, DN2, DN6 și DN7. Scopul este monitorizarea cât mai eficientă a traficului și prevenirea accidentelor provocate de neatenție sau comportament iresponsabil la volan, arată ProMotor.

Funcționalități tehnice și analiză automată în timp real

Noile echipamente video sunt dotate cu senzori, sisteme laser și software de analiză automată a imaginilor. Ele pot măsura viteza autovehiculelor, pot detecta starea drumului și condițiile meteorologice, dar mai ales pot identifica în timp real diverse abateri ale regulilor de circulație.

Imaginile sunt transmise către un centru de comandă unde sunt analizate cu ajutorul unui sistem inteligent. În cazul în care este identificată o abatere, sistemul transmite automat alertă către Poliția Rutieră. Ulterior, un ofițer va valida sesizarea și va aplica sancțiunile de lege.

Ce abateri vor fi sancționate

Printre abarile care vor putea fi detectate de noi camere se numără:

  • folosirea telefonului mobil în timpul condusului;

  • nepurtarea centurii de siguranță;

  • depășirea limitei de viteză;

  • efectuarea de depășiri neregulamentare;

  • comportamentul agresiv în trafic;

  • neutilizarea luminilor de întâlnire sau alte deficiențe privind semnalizarea rutieră.

Datorită rezoluției ridicate, camerele pot surprinde inclusiv interiorul vehiculului, ceea ce permite identificarea clară a șoferilor care încalcă legea, folosind telefonul mobil în timp ce conduce.

Termenele pentru implementare

Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR, a declarat că primele camere vor deveni operaționale în prima parte a anului 2026. Până la sfârșitul aceluiași an, toate cele 400 de camere inteligente ar urma să fie instalate și conectate la sistemul național de monitorizare.

La finalul proiectului, România va dispune de o rețea extinsă de supraveghere rutieră, cu aproape 1.500 de dispozitive: 700 de radare pe trepied, 300 de radare mobile, 400 de camere fixe, echipamente radar montate pe autospecialele Poliției și un elicopter cu radar aerian.