Aeroportul de la Braşov, blocat din cauza unor “negocieri” secrete. Exclusiv
Inaugurat cu mare fast, aeroportul Brașov are probleme majore în funcționare, din cauza restricțiilor impuse de ROMATSA pentru spațiul aerian din apropierea Brașovului, doar între orele 7 PM și 7 AM.
Din acest motiv, atât aeroportul, cât şi primul operator aerian care s-a angajat sã efectueze zboruri de la Braşov, DAN AIR (n.r. – cu capital integral românesc), înregistreazã deja pierderi din exploatare. Surse din ROMATSA ne-au dezvãluit cã limitãrile impuse ar fi rezultatul unor “negocieri” secrete purtate cu o altã cunoscutã companie aviaticã care va opera la Braşov abia din luna august.
Oficialii companiei aviatice Dan Air ameninţã cu acţiuni în Justiţie
Pentru a rezolva problemele ivite la Aeroportul din Brașov, Dan Air a fãcut demersuri cãtre Ministerul Transporturilor și Infrastructurii. Astfel, Matt Ian, directorul general al DAN AIR i-a solicitat în scris ministrului Sorin Grindeanu o audienţã şi a anunţat cã dacã problemele apãrute la aeroportul din Braşov nu se vor rezolva se va adresa Justiţiei.
Potrivit Dan Air, decizia de anulare a zborurilor efectuate în afara orelor de program ROMATSA nu este sustenabilã din punct de vedere economic, fapt care deja s-a repercutat în activitatea sa, prin înregistrarea unor pierderi de 500.000 de euro. Compania aviaticã susţine cã ROMATSA a avut suficient timp la dispoziție pentru a se asigura de resursele necesare în ceea ce privește operaționalizarea aeroportului Brașov, însă a eșuat lamentabil din motive necunoscute. Din acest motiv, compania aviaticã susţine cã restricția impusă de ROMATSA este lipsită de orice logică şi ridicã mari semne de întrebare în privinţa intereselor care au stat la baza acelei decizii, întrucât piloţii şi aeronavele sale sunt capabile să opereze în deplină siguranță, inclusiv pe timp de noapte.
Oficialii Dan Air i-au transmis deja ministrului Sorin Grindeanu documente care atestã cã încã înainte de a opera la Braşov s-au purtat discuţii legate de restricțiile impuse de furnizorul de servicii de control de trafic aerian ROMATSA cu directorul general al aeroportului, Alexandru Anghel, şi s-au gãsit soluții tehice ce permiteau ca aeroportul de sub Tâmpa să poată fi deschis non-stop chiar și în lipsa serviciilor de trafic aerian.
Conform unor documente oficiale, Alexandru Anghel a asigurat compania Dan Air că poate oferi două lucruri esențiale de care aceasta avea nevoie pentru a opera în condiții de siguranță, anume: inspecția pistei efectuată de autoritățile aeroportuare înainte de aterizare şi operarea luminilor de apropiere (balizajelor) ale pistei. Practic, în niciun moment compania aviaticã nu a fost înştiinţatã cã aeroportul Brașov nu ar putea sã nu asigure “serviciile” care acum au condus la întreruperi planificate ale zborurilor.
Deciziile în privinţa operării aeroportului de sub Tâmpa ridică semne de întrebare
În privinţa funcţionãrii non-stop a aeroportului din Braşov se ridicã multe semne de întrebare. Unul ar fi de ce turnul virtual de la aeroportul Brașov nu a fost arondat la București, unde se puteau asigura cele douã zboruri zilnice Dan Air, şi s-a ales să se aloce turnul virtual de la – un aeroport aflat în moarte clinică de foarte mulți ani ca urmare a faptului cã nu dispune de personal suficient.
Al doilea ar fi acela cã, cel puţin deocamdatã, aeroportul Brașov nu a permis niciunei organizații de întreținere aeronave să opereze sub Tâmpa. Astfel, aeronavele care aterizeazã la Braşov trebuie să facă la Bucureşti controalele zilnice necesare menținerii stării de navigabilitate ale aeronavelor.
Insã ceea ce este cu adevãrat interesant, şi aratã dedesubturile afacerilor care se clocesc la aeroportul Braşov, este faptul cã deşi ROMATSA a constatat că nu se poate închide un spațiu aerian pe motiv că nu mai sunt oferite servicii de control de trafic aerian, aceastã instituţie a gãsit o “soluţie” pentru a împiedica Dan Air sã efectueze mai multe zboruri. A procedat la emiterea unui NOTAM (notificare dată utilizatorilor spațiilor aeriene) prin care a interzis procedurile instrumentale în afara orelor de furnizare a serviciilor de trafic aerian.
Practic, o astfel de notificare și instrucțiune este o premieră prin care un organ de control de trafic aerian pune în pericol și reduce nivelul de siguranță în mod voit, doar pentru a nu permite operațiunile aeriene comerciale ale unei companii aviatice. Culmea este cã deşi ROMATSA a dat o instrucțiune care are ca scop închiderea în mod artificial a spațiului aerian pentru Dan Air, aceastã companie poate ateriza la Arad, unde sunt aceeași controlori de trafic care controlează Brașovul !
Dan Air, “şuntată” chiar în ziua inaugurării aeroportului Braşov
Dovadã cã la mijloc sunt interese ascunse aratã chiar ziua inaugurãrii aeroportului din Braşov. Dan Air programase ca prima sa cursă să aterizeze sub Tâmpa la ora 7.30 AM. Numai cã, în ultimul moment a fost anunțatã cã pentru a permite desfășurarea festivităților de deschidere ale aeroportului Brașov, la care erau invitaţi politicieni, va trebui sã întârzie aterizarea vreme de douã ore şi jumãtate pentru a permite aterizarea unei aeronave Tarom în care au cãlãtorit politicienii invitaţi la inaugurare.
Mai mult, în aceeaşi zi, cursa Braşov – Nurenberg a fost cât pe ce sã fie anulatã, deoarece controlorii de trafic aerian au ameninţat echipajul DAN AIR cã dacă nu decoleazã până la ora 7.00 PM, avionul va rãmâne blocat la sol. Cu toate presiunile, aeronava companiei a decolat către Nurenberg la ora 18.59, evitând astfel înregistrarea de noi pierderi financiare.
Astfel, încã din prima zi în care a operat de la Braşov o cursã cãtre Stuttgart, din cauza impunerilor ROMATSA, Dan Air s-a vãzut nevoitã sã decoleze mai repede decât era programat, fapt ce a condus la pierderea cursei de cãtre anumiţi pasageri. Totodatã, compania a fost obligatã sã comaseze anumite zboruri, astfel cã pasagerii care au zburat din Bucureşti către Nuremberg, Stuttgart, Barcelona și Bruxelles au fost obligaţi sã facã o escalã de circa 40 de minute pe aeroportul Brașov, fãrã însă a fi debarcați din avion, în vreme ce zborurile din București spre Londra și Munchen au fost operate fără a se mai face escalã la Braşov. Mai mult, toate cursele Dan Air programate sã aterizeze după ora 7 PM la Braşov, au trebuit sã aterizeze la Bucureşti, astfel cã toţi pasagerii au trebuit ulterior transportaţi la Brașov cu microbuzul sau autocarul, pe cheltuiala companiie aviatice.
In loc de epilog
Aeroporturi similare celui de la Braşov, fără servicii de trafic aerian, se regăsesc în multe țări din UE. Exemplu este aeroportul italian Cuneo, care nu este deservit de servicii de trafic aerian, dar cu toate acestea sunt mulți operatori care deservesc acest aeroport, întrucât cadrul legislativ permite transportatorilor aerieni să opereze inclusiv în spații aeriene și pe aeroporturi necontrolate. Ca atare, dacã în alte state din UE se poate, în România de ce este interzis? Sã fie interese financiare ascunse? Vom reveni!