Afaceri obscure la CFR: Curtea de Conturi denunță practicile care îngropă competiția
Un raport al Curții de Conturi a scos la iveală nereguli alarmante în procesul de achiziții sectoriale al Companiei Naționale de Căi Ferate „CFR” SA.
Auditul a fost realizat pe baza verificărilor efectuate de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și a relevat o serie de neconformități semnificative care afectează grav transparența și corectitudinea procedurilor de licitație, având un impact direct asupra concurenței pe piața economică.
Raportul Curții de Conturi subliniază că CFR a încălcat principiile fundamentale de nediscriminare și tratament egal prin impunerea unor cerințe restrictive în cadrul documentației de licitație. Concret, în cazul a 27 de contracte de achiziții sectoriale atribuite prin procedură de licitație publică deschisă, s-au constatat discrepanțe majore în respectarea normelor legale în vigoare. Aceste cerințe, considerate de Curte ca fiind „minime”, au dus la o restrângere a concurenței, limitând accesul altor ofertanți la oportunitățile de afaceri oferite de CFR.
Un exemplu concret este licitația deschisă pentru „Proiecte tip Quick Wins – Lucrări de eliminare a restricțiilor de viteză” pentru reabilitarea parametrilor tehnici ai suprastructurii căii SPRCF Brașov, cu o valoare totală estimată de 308.497 mii lei fără TVA. În cadrul acestei proceduri, CFR a impus o cerință obligatorie de prezentare a unui Responsabil Tehnic cu Execuția (RTE) în oferta tehnică. Aceasta includea numele expertului, modul de asigurare a accesului la serviciile acestuia, precum și atestarea tehnico-profesională. Impunerea unei astfel de cerințe, care necesita expertiză specializată la momentul depunerii ofertei și nu la momentul în care expertul urma să intervină în implementarea contractului, contravine principiilor legale și are rolul de a restrânge concurența.
Situații similare au fost identificate și în cadrul altor licitații organizate de CFR. De exemplu, în cadrul licitației inițiate de Sucursala Regională CF Craiova, cu obiectivul de a realiza lucrări similare, valoarea estimată a fost de 278.439 mii lei fără TVA, iar dintre cele 26 de loturi, au fost atribuite doar șase contracte. Această restricție a fost posibilă datorită cerințelor minime de calificare formulate în mod restrictiv, ceea ce subliniază o practică sistematică în abordarea CFR față de achizițiile publice.
De asemenea, în cazul unei alte licitații pentru lucrări de eliminare a restricțiilor de viteză la SRCF Brașov, în care procedura a fost împărțită pe patru loturi, toate contractele atribuite au fost influențate de aceleași cerințe restrictive. Aceasta demonstrează o tendință îngrijorătoare în modul în care CFR gestionează achizițiile publice, afectând nu doar concurența, ci și integritatea întregului proces.
Curtea de Conturi a subliniat că aceste practici nu doar că subminează încrederea în procesul de achiziții publice, dar ridică și semne de întrebare cu privire la respectarea principiilor fundamentale din Strategia Națională în domeniul achizițiilor publice, aprobată prin Hotărârea de Guvern nr. 901/2016. Această strategie are ca scop promovarea unui mediu de afaceri bazat pe transparență, concurență corectă și accesibilitate pentru toți operatorii economici.