AFDJ. Ministrul Grindeanu dă asigurări că nu va fi privatizată regia care asigură condițiile de navigație pe Dunăre

Publicat: 20 mart. 2025, 06:14, de Sorin Costea, în Transporturi , ? cititori
AFDJ. Ministrul Grindeanu dă asigurări că nu va fi privatizată regia care asigură condițiile de navigație pe Dunăre
Sediul Regiei Autonome Administrația Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galați

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, dă asigurări că nu se pune problema privatizării Regiei Autonome Administrația Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galați, cum au propus reprezentanții Ministerului Finanțelor în cadrul unei analize a activității regiei care a avut loc la Secretariatul General al Guvernului.

Dezvăluirile din Ziarul „Puterea” în legătură cu posibila pierdere de către România a controlului asupra Gurilor Dunării prin încercarea de privatizare a AFDJ Galați, care asigură condițiile de desfășurare a navigației internaționale pe Dunăre, dar și prin preluarea controlului asupra Portului Sulina de către un grup de interese din Austria, au generat interesul românilor, dar au declanșat și o serie de reacții în mediul politic și de afaceri, în special din navigație și exploatarea portuară.

În urma dezvăluirilor noastre în legătură cu intenția Guvernului de a reorganiza și transforma AFDJ Galați în SRL sau SA, operațiune care ar pregăti privatizarea regiei, senatorul Ștefan Borțun i-a adresat o interpelare ministrului Sorin Grindeanu, solicitându-i să prezinte „care este strategia economică a Ministerului Transporturilor în privința AFDJ”.

În adresa nr 1.122/10.03.2025, ministrul Sorin Grindeanu recunoaște că la ședința de la Palatul Victoria „discuțiile s-au axat pe posibilitatea divizării activităților în sensul separării serviciilor comerciale de cele de autoritate administrativă (…) precum și posibila schimbare a formei de organizare (S.A. sau S.R.L.)”, dar afirmă că „nu s-a pus în discuție privatizarea regiei”.

„În data de 19.02.2025, conducerea AFDJ a fost convocată de către Secretariatul General al Guvernului, la Sediul Guvernului României, pentru a participa la o ședință cu privire la o analiză a reorganizării tuturor regiilor în vederea îndeplinirii tuturor jaloanelor de aderare la OCDE.

 Discuțiile s-au axat pe posibilitatea separării serviciilor comerciale de cele specifice de autoritate administrativă de șenal, apărări de maluri, semnalizare, dragaj etc., precum și posibila schimbare a formei de organizare (S.A. sau S.R.L.). Nu s-a pus în discuție nicio secundă privatizarea regiei”,

se spune în adresa semnată de ministrul Sorin Grindeanu.

Pentru a lămuri cum stau lucrurile reamintim că la întâlnirea de la Palatul Victoria a participat și Ştefan Frunză, vicepreședinte al Federației Sindicale Trans-Conex, a lucrătorilor portuari și președinte al Sindicatului „Farul” de la AFDJ, care ne-a relatat despre faptul că s-a discutat concret despre privatizarea AFDJ:

„În discuția pe care am avut-o la Cancelaria Primului Ministru, în prezența celor trei miniștri secretari de stat de resort, de la Transporturi, Finanțe și Ministerul Muncii, ministrul secretar de stat Mihai Diaconu, de la Finanțe, mi-a precizat <<dom-le, sunt probleme. AFDJ-ul a fost în pierdere 25% anul trecut și trebuie privatizat>>”.

În adresa ministrului Transporturilor regăsim și un pasaj referitor la modul în care s-a ajuns la concluzia secretarului de stat de Finanțe , că „AFDJ-ul a fost în pierdere 25% și trebuie privatizat”, prin faptul că în 2023, AFDJ Galați a realizat un profit de 2,6 milioane de lei, dar se pare că în 2024 a intrat pe pierderi, după ce, potrivit liderului sindical Ștefan Frunză, s-au făcut presiuni, prin Consiliul Concurenței, ca Ministerul Transporturilor să dispună scăderea cu 50% a tarifelor de navigație practicate de AFDJ.

Ministrul Sorin Grindeanu spune că în ceea ce privește impunerea reducerii cu 50%, începând cu anul 2024, a tarifelor de tranzitare a canalului Sulina, „acestea au fost reîntregite”, „în urma demersurilor AFDJ și a bunei colaborări cu Consiliul Director și conducerea Direcției Consiliului Concurenței”.

Însă la finalul adresei ministrului Transporturilor apare și o precizare care dă naștere unor suspiciuni, pentru că se precizează că „de la înființarea Consiliului Concurenței, stabilirea și avizarea tarifelor nu mai este în competența Ministerului Transporturilor”, și este destul de ciudat ca tarifele de navigație pe Dunăre și pe Canalul Sulina să fie stabilite de Consiliul Concurenței și nu de specialiștii în navigație de la departamentul de transport naval din Ministerul Transporturilor.