Agenții imobiliari, obligați să verifice cumpărătorii și vânzătorii. Ce prevede un proiect de lege?

Publicat: 02 ian. 2025, 12:00, de Mariana Olteanu, în ECONOMIE , ? cititori
Agenții imobiliari, obligați să verifice cumpărătorii și vânzătorii. Ce prevede un proiect de lege?

Un proiect de lege propus Parlamentului introduce noi cerințe pentru agenții imobiliari, care vor fi obligați să aplice măsuri sporite de cunoaștere a clientelei atât pentru cumpărători, cât și pentru vânzători. Modificarea are ca scop combaterea riscurilor asociate spălării banilor și finanțării terorismului, fiind o extindere a cadrului prevăzut de Legea 129/2019.

Cristina Pisaltu, președintele Patronatului Agenților Imobiliari din România (PAIR), a subliniat importanța reglementării sectorului imobiliar.

Agenții imobiliari reprezintă o verigă de legătură opțională între vânzător și cumpărător, spre deosebire de notari sau bănci și deși legislația românească le conferă autoritatea de a solicita informații legate de proveniența sumelor utilizate în cadrul tranzacției, acest demers nu stârnește decât suspiciune. Legea stabilește pragul de 10.000 de euro ca obligație de derulare prin bancă, ceea ce transferă responsabilitatea spre o autoritate cu instrumente complexe de trasabilitate. Majoritatea covârșitoare a tranzacțiilor imobiliare depășește limita de numerar”, a mai spus Cristina Pisaltu pentru termene.ro.

Ea a evidențiat și faptul că majoritatea tranzacțiilor depășesc pragul de 10.000 de euro stabilit pentru operațiunile în numerar, fiind gestionate prin bănci, care dispun de instrumente avansate de trasabilitate.

Dezvoltatorii imobiliari și persoanele publice, în vizor

Adrian Cucu, președintele Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB), a avertizat că sectorul imobiliar, inclusiv agenții și dezvoltatorii, prezintă un risc ridicat de implicare în activități de spălare a banilor. „O parte semnificativă dintre rapoartele de tranzacții suspecte vizează operatorii din acest sector, activitatea lor având adesea un caracter transnațional,” a explicat acesta.

Proiectul adaugă două noi alineate în legislație:

  1. Agenții imobiliari vor aplica măsuri de cunoaștere a clientelei pentru promitentul vânzător și promitentul cumpărător.
  2. Furnizorii de servicii de jocuri de noroc, precum cazinourile, vor trebui să asocieze tranzacțiile desfășurate de clienți cu profilul acestora, stabilit în urma aplicării măsurilor de cunoaștere.

Această inițiativă ar putea aduce mai multă transparență în sectorul imobiliar, dar ridică întrebări despre eficiența aplicării și despre modul în care agenții imobiliari, o verigă opțională, vor gestiona aceste cerințe fără a afecta încrederea clienților. Dezbaterile parlamentare vor fi esențiale pentru clarificarea aplicabilității și a impactului noii legi.