AIAS, detalii de ultimă oră despre incidentul aviatic de la Otopeni de acum fix un an
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/04/Untitled-9.png)
Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (AIAS) a publicat o declarație provizorie privind un incident grav de aviație civilă produs în urmă cu un an, pe 17 aprilie 2024, la Aeroportul Internațional „Henri Coandă” din Otopeni.
Potrivit AIAS, incidentul a implicat o aeronavă Airbus A330-343E înmatriculată TC-LOC, aparținând companiei Turkish Airlines, care efectua zborul TK1046 pe ruta București – Istanbul. Aeronava transporta 258 de pasageri și 10 membri ai echipajului.
Probleme pe pista de decolare
După decolarea de pe pista 26L, personalul aeroportuar a constatat distrugerea a 10 balize marginale situate pe partea nordică a pistei, deteriorarea unui panou de informare (indicând ieșirea de pe calea de rulare G), precum și exfolierea unei porțiuni din acostamentul pistei exact în zona în care fuseseră avariate balizele.
Aceste pagube sugerează că trenul de aterizare al aeronavei a intrat în contact cu elemente ale infrastructurii pistei în timpul decolării, indicând o posibilă ieșire parțială de pe axul pistei sau o coborâre accidentală în banda de siguranță.
Urgență la aterizare în Istanbul
Pe parcursul procedurii de apropiere pentru aterizare la aeroportul Istanbul (LTFM), echipajul a declarat o situație de urgență și a informat turnul de control că ar putea fi nevoit să oprească aeronava direct pe pista de aterizare. Aeronava a aterizat la ora 20:29 UTC și s-a oprit după un rulaj scurt, pe calea de rulare C6.
Ulterior, au fost identificate avarii la trenul de aterizare, fiind necesară înlocuirea anvelopelor și a unui amortizor. De asemenea, paletele turbo-ventilatoarelor celor două motoare au suferit daune, remediate prin proceduri tehnice specifice.
Nicio persoană nu a fost rănită, a precizat AIAS.
Investigația este în desfășurare
Conform comunicatului, AIAS a reconstituit evoluția aeronavei pe baza înregistrărilor de zbor (Flight Data Recorder – FDR și Cockpit Voice Recorder – CVR) și a mărturiilor echipajului. Toate informațiile sunt în prezent în faza de analiză și sinteză, iar până în acest moment nu au fost emise recomandări de siguranță imediate.
Aceasta este o declarație provizorie, emisă în temeiul Regulamentului (UE) nr. 996/2010, cu scopul de a informa publicul cu privire la stadiul anchetei.