Alegeri 2024: Când vom vota, până la urmă? Scenariile posibile

Publicat: 04 iul. 2024, 06:16, de Radu Caranfil, în POLITICĂ , ? cititori
Alegeri 2024: Când vom vota, până la urmă? Scenariile posibile

Coaliția de guvernare formată din Partidul Social Democrat (PSD) și Partidul Național Liberal (PNL) se pregătește să stabilească data alegerilor prezidențiale și parlamentare. După săptămâni de dezbateri și atacuri reciproce privind calendarul electoral, ședința decisivă va avea loc joi. Aceasta urmează consultărilor maraton conduse de premierul Marcel Ciolacu, menite să arate deschiderea către variantele partidelor din opoziție.

Scenariile propuse

1. Comasarea alegerilor prezidențiale cu cele parlamentare

Turul I: 24 noiembrie | Turul II: 8 decembrie

Primul scenariu, favorizat de liberali, implică organizarea alegerilor prezidențiale și parlamentare simultan. Acest plan ar putea aduce beneficii majore pentru PNL, care mizează pe un candidat puternic în finala prezidențială, capabil să mobilizeze electoratul și să obțină un scor bun în legislativ. Totuși, există riscul ca, în cazul în care Nicolae Ciucă, candidatul propus, nu ajunge în turul al doilea, partidul să sufere o demoralizare majoră, afectând participarea la vot a susținătorilor săi.

2. Comasarea alegerilor prezidențiale cu cele parlamentare, dar cu Turul II separat

Turul I: 24 noiembrie | Turul II: 8 decembrie

Această variantă ar putea avantaja partidele mai mici, care pot folosi candidatul prezidențial ca locomotivă pentru a mobiliza electoratul. Totuși, Constituția României prevede că Parlamentul nou ales trebuie să se întrunească în cel mult 20 de zile de la alegeri, ceea ce complică organizarea alegerilor parlamentare simultan cu turul al doilea al prezidențialelor.

3. Alegeri separate în trei weekenduri consecutive

Turul I Prezidențial: 10 noiembrie | Turul II Prezidențial: 24 noiembrie | Parlamentare: 8 decembrie

Aceasta este varianta preferată de PSD, care dorește separarea alegerilor pentru a mobiliza mai eficient electoratul. Deși permite fiecărui partid să beneficieze de campanii distincte, există riscul oboselii electorale și al absenteismului crescut, ceea ce a favorizat tradițional PSD-ul datorită unui electorat constant.

Implicațiile constituționale și politice

Conform Constituției, Parlamentul trebuie să se întrunească în cel mult 20 de zile de la alegeri. Aceasta înseamnă că cel mai devreme alegerile parlamentare pot fi organizate pe 8 decembrie, ceea ce complică planurile de comasare a alegerilor.

În primăvară, coaliția a anunțat inițial organizarea alegerilor prezidențiale în septembrie, pentru a evita oboseala electorală și pentru a stopa ascensiunea formațiunilor politice extremiste. Însă, negocierile dintre PSD și PNL pentru o candidatură comună și o alianță electorală similară celei de la europarlamentare au eșuat în iunie, ceea ce a dus la actualul impas și la reanalizarea scenariilor.

Previziuni

Indiferent de scenariul ales, stabilirea datei alegerilor prezidențiale și parlamentare va avea un impact major asupra peisajului politic românesc. Comasarea alegerilor ar putea favoriza partidele mari, dar ar risca demoralizarea electoratului în cazul unui eșec în turul I. Separarea alegerilor pe trei weekenduri ar permite o campanie electorală mai intensă, dar ar putea duce la un absenteism crescut, avantajând PSD-ul.

Decizia finală a coaliției va reflecta nu doar calculele politice, ci și capacitatea partidelor de a mobiliza alegătorii într-un context electoral complex și dinamic. Într-o perioadă de instabilitate și provocări politice, modul în care vor fi organizate alegerile va fi crucial pentru viitorul politic al României.

Preferințe, atitudini

În contextul consultărilor conduse de premierul Marcel Ciolacu cu partidele politice, fiecare formațiune a avut propriile preferințe și strategii cu privire la data alegerilor prezidențiale și parlamentare. Iată o sinteză a atitudinilor fiecărui partid consultat:

Partidul Social Democrat (PSD)

Atitudine: PSD este mai favorabil organizării separate a alegerilor prezidențiale și parlamentare. Preferă un scenariu în care alegerile prezidențiale se desfășoară în două tururi, la date diferite, iar alegerile parlamentare sunt organizate într-un alt weekend. Această abordare ar permite o mai bună mobilizare a propriului electorat și ar reduce riscul oboselii electorale.

Argumente:

  • PSD se bazează pe un electorat constant și fidel, chiar și în condiții de absenteism ridicat.
  • Separarea alegerilor permite o campanie electorală mai concentrată și o mobilizare eficientă.
  • Riscul unei oboseli electorale este redus, ceea ce ar putea preveni un absenteism crescut care favorizează alte partide.

Partidul Național Liberal (PNL)

Atitudine: PNL favorizează comasarea alegerilor prezidențiale cu cele parlamentare. Consideră că un candidat puternic la prezidențiale ar putea atrage un număr mare de voturi și pentru parlamentare, ajutând astfel partidul să obțină un procent bun în legislativ.

Argumente:

  • Comasarea alegerilor ar putea mobiliza un număr mai mare de alegători liberali.
  • Un candidat puternic la prezidențiale poate influența pozitiv rezultatele parlamentare.
  • Reducerea costurilor și simplificarea logisticii electorale.

Uniunea Salvați România (USR)

Atitudine: USR preferă separarea alegerilor prezidențiale și parlamentare pentru a maximiza șansele candidaților săi și pentru a putea organiza o campanie mai eficientă și concentrată pe fiecare tip de scrutin.

Argumente:

  • Separarea alegerilor permite o campanie electorală mai concentrată și o mobilizare mai eficientă a electoratului.
  • USR consideră că separarea reduce riscul oboselii electorale și crește șansele de a atrage alegători în ambele tipuri de alegeri.

Alianța pentru Unirea Românilor (AUR)

Atitudine: AUR susține separarea alegerilor prezidențiale de cele parlamentare pentru a putea folosi campaniile separate ca platformă de mobilizare a electoratului său, care a crescut în ultimii ani.

Argumente:

  • Separarea alegerilor permite o campanie electorală mai eficientă și o mobilizare mai bună a electoratului naționalist.
  • AUR poate folosi fiecare scrutin pentru a consolida poziția și a atrage mai mulți votanți.

Partidul Mișcarea Populară (PMP)

Atitudine: PMP nu are o preferință clară, dar este deschis atât la comasarea alegerilor cât și la organizarea lor separat, în funcție de avantajele strategice pe care le pot obține.

Argumente:

  • PMP analizează ambele opțiuni pentru a determina cea mai bună strategie de mobilizare a electoratului.
  • Flexibilitatea în abordare permite adaptarea rapidă la contextul politic și electoral.

Concluzii și iluzii

În urma consultărilor, fiecare partid politic și-a exprimat pozițiile și preferințele în funcție de strategia electorală și de profilul electoratului său. În timp ce PNL favorizează comasarea alegerilor pentru a maximiza șansele candidatului prezidențial, PSD și celelalte partide sunt mai înclinate spre separarea alegerilor pentru a permite o campanie electorală mai eficientă și o mobilizare mai bună a electoratului. Decizia finală va depinde de negocierile și compromisurile din cadrul coaliției și de modul în care fiecare partid își va putea atinge obiectivele strategice.