„Alexandra” sparge muntele! Aktor deschide drumul prin tunelurile Homorod, parte a mega-proiectului feroviar european
AKTOR, constructorul tronsonului Apața – Cața al căii ferate Brașov-Sighișoara, a început forarea perechii de tuneluri nordice, numită Homorod, cu o lungime de 5,1 km fiecare, prin pornirea celei de-a treia mașini de foraj (TBM) pe șantierul aflat la doar 4 km vest de Racoș (locație). Săptămâna trecută, Alexandra a început lucrările de străpungere a acestei a doua perechi de tuneluri în munții din jurul Racoșului. La acest moment, TBM 3, Alexandra, a intrat deja parțial în munte.
Acestea este unul dintre puținele proiecte din Europa în care patru TBM-uri sapă tot atâtea tuneluri în același timp. Tunelurile se află pe traseul viitoarei linii de cale ferată Brașov-Simeria, parte din Coridorul Rin-Dunăre, tronsonul Brașov-Sighișoara, subsecțiunea 2: Apața-Cața. Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană, iar contractul a fost semnat de Compania Națională de Căi Ferate (CFR SA) cu consorțiul AKTOR SA – Alstom Transport SA – Compania Arcada.
”Suntem mândri să marcăm această etapă semnificativă în această parte critică a proiectului feroviar Brașov-Sighișoara. Acest progres subliniază angajamentul nostru de a livra proiecte de infrastructură de ultimă generație care îmbunătățesc conectivitatea în România și în întreaga regiune europeană. Prin utilizarea tehnologiilor avansate, cum ar fi mașinile de forat tuneluri, creștem eficiența și siguranța și minimizăm impactul extern. Aceste tuneluri vor juca un rol crucial în consolidarea coridorului Rin-Dunăre, contribuind la creșterea durabilă și mobilitatea regiunii pentru generațiile viitoare”, a declarat Alexandros Exarchou, Președinte al Consiliului de Administrație și CEO al Aktor Group.
Primele două TBM-uri care forează în prezent perechea de tuneluri spre sud, cu o lungime de 6,9 km, pornind dinspre Racoș pe sens opus, spre Apața, sunt deja intrate adânc în munte. Ele au depășit deja 1,2 kilometri în tuneluri: TBM1 Eleni, care a fost pornită la începutul lunii martie, e deja la 700 de metri de intrare, iar TBM2 Varvara, pornită la sfârșitul lunii mai, la 500 de metri. Eleni și Varvara au fiecare o lungime remarcabilă: Eleni are aproximativ 105 de metri lungime, iar Varvara are aproximativ 84 de metri lungime, adică acum funcționează în condiții de întuneric absolut, în interiorul muntelui.
În tradiția creată cu primele două TBM, al treilea TBM care a început forajul spre Homorod a fost botezat Alexandra. Alexandra are de asemenea o lungime impresionantă de 103,00 metri. Pe măsură ce avansează în interiorul muntelui, TBM-urile montează în jurul lor segmente de beton prefabricat de 1,5 metri lățime fiecare, ca un inel, pentru a crea forma circulară a tunelului.