Ambasada Rusiei în Sudan investighează doborârea unui avion cargo cu posibil echipaj rus, în Darfur

Publicat: 24 oct. 2024, 21:14, de Nitulescu Gabriel, în Internațional , ? cititori
Ambasada Rusiei în Sudan investighează doborârea unui avion cargo cu posibil echipaj rus, în Darfur
Avion cargo prăbușit în Sudan

RSF a distribuit luni videoclipuri de la presupusul loc al accidentului și a spus că a găsit documente care arată că se aflau la bord cetățeni ruși.

Ambasada Rusiei în Sudan a anunțat că investighează informațiile potrivit cărora un avion cargo cu echipaj rus a fost doborât în Darfur, o zonă de luptă cheie în războiul civil dintre armată și Forțele de Sprijin Rapid (RSF) paramilitare.

Aeronava, identificată ca fiind un Ilyushin Il-76 de fabricație rusească, cu numărul EX-76011, se afla în misiune, furnizând echipamente și medicamente orașului el-Fasher deținut de armată, au declarat surse militare presei sudaneze. EX-76011 a fost operat de New Way Cargo, o companie aeriană cu sediul în Bishkek, Kârgâzstan, conform informațiilor furnizate de ch-aviation. Această companie este administrată de Astraway FZC, o firmă de servicii de aviație din Emiratele Arabe Unite. Cu toate acestea, la începutul anului 2024, avionul a fost scos din registrul aviației civile din Kârgâzstan și transferat oficial în Sudan pe 12 ianuarie.

Deși EX-76011 era etichetat cu numele „NeWay Cargo”, un broker charter din Dubai, Erwin Burger, directorul general al NeWay Logistics LLC, a declarat pentru Reuters că firma sa nu are nicio legătură cu această aeronavă. Burger a acuzat că ar fi folosit cineva ilegal sigla companiei sale pentru a crea confuzie și a ascunde identitatea reală a operatorilor aeronavei.

Avionul EX-76011 a continuat să atragă atenția din cauza traseului său către Sudan, unde, în decembrie 2023, a fost observat în Port Sudan, o locație strategică de pe coasta Mării Roșii și cartierul general de facto al armatei sudaneze. Lipsa unor răspunsuri clare din partea New Way Cargo ridică semne de întrebare cu privire la scopul acestor zboruri și legăturile sale cu conflictul din Sudan, conform BBC.

Informații contradictorii despre avionul doborât în Sudan

Luni, RSF a declarat că a doborât un avion de fabricație rusă, aparținând armatei egiptene, spunând că acesta ar fi bombardat civili. Totuși, datele comunicate de RSF arătau că ar fi vorba de un Antonov.

Egiptul neagă acuzațiile că ar fi oferit sprijin militar armatei Sudanului în timpul conflictului, care durează de 18 luni.

Lupta pentru putere dintre armată și RSF a început în aprilie 2023, ducând la ceea ce ONU a numit una dintre cele mai grave crize umanitare din lume.

Unele estimări sugerează că până la 150.000 de persoane au fost ucise de la începutul războiului anul trecut, conform comentariilor făcute în mai de către trimisul special al SUA pentru Sudan, Tom Perriello. ONU estimează, de asemenea, că peste 10 milioane de oameni – aproximativ o cincime din populație – a fost forțați să-și părăsească locuințele.

Ambasada Rusiei din capitala Khartoum a declarat că se coordonează cu guvernul sudanez condus de armată pentru a aduna mai multe informații despre accident și despre cei care se aflau la bord.

Potrivit site-ului de știri Sudan Tribune, toți membrii echipajului – inclusiv trei cetățeni sudanezi și doi ruși – au murit în accident. Surse militare spun că avionul a căzut în zona Malha, lângă granița cu Ciadul, în drum spre orașul asediat el-Fasher. Acest lucru nu a fost verificat independent. El-Fasher este singurul oraș aflat încă sub controlul armatei din regiunea de vest a Darfur – și a fost atacat de RSF din aprilie.

RSF spune că are cutia neagră a avionului și că a confiscat documente legate de avion și de misiunea acestuia.

Implicare în afaceri dubioase și legături cu Victor Bout

Imagini virale de la presupusa scenă a accidentului arată soldați RSF cu ceea ce par a fi documente de identificare, lângă epava avionului.

Potrivit BBC Verify, documentele – inclusiv un pașaport rusesc, o carte de identitate de la aeroportul Manas din Kârgâzstan și două permise de conducere sud-africane (cu date de expirare diferite) – toate se referă la o singură persoană. Cercetările preliminare sugerează că persoana în cauză este posibil să fi absolvit o academie militară rusă și să fi fost rezidentă în Africa de Sud. În fapt, ar fi vorba de Victor Granov, un om de afaceri în vârstă de 67 de ani, o figură controversată, cu o istorie complicată în Africa de Sud și legături cu traficul de arme.

Într-un raport din 2005 al Amnesty International, Granov este identificat ca un om de afaceri din Africa de Sud asociat cu faimosul traficant de arme Victor Bout. Bout, supranumit „negustorul morții”, a fost eliberat printr-un schimb de prizonieri între Rusia și SUA în 2022, după ce fusese condamnat pentru trafic de arme în întreaga lume. Granov a fost implicat în afaceri cu companii aeriene acuzate de încălcarea embargoului asupra armelor în Republica Democrată Congo.

Potrivit raportului Amnesty, Granov a condus două companii aeriene implicate în transporturi de arme ilegale în zone de conflict, contribuind la perpetuarea violențelor în regiuni deja instabile. Aceste companii au fost acuzate de încălcarea embargoului asupra armelor, ceea ce subliniază implicarea sa în afaceri care nu respectă regulile internaționale.

Un videoclip postat de RSF arată, de asemenea, un luptător care ține în sus o bancnotă rusească de 50 de ruble (0,50 USD) – cu toate acestea, modul în care este făcut filmul face greu de spus dacă filmarea a fost realizată în apropierea locului accidentului.

O situație complicată

Unele rapoarte sugerează că o defecțiune tehnică ar fi putut fi responsabilă pentru accident – dar atât armata, cât și RSF spun că avionul a fost doborât. Alții indică că este posibil să fi fost vizat din greșeală. Acest lucru se datorează faptului că unele documente văzute în filmările video care circulă sugerează că aeronava era afiliată la o companie aeriană legată anterior de Emiratele Arabe Unite (EAU). Țara din Orientul Mijlociu neagă acuzațiile că ar fi înarmat RSF, deși ONU spune că există dovezi credibile în acest sens.

Noi încercări diplomatice de a negocia o încetare a ostilităților între forțele rivale din Sudan nu au reușit să facă progrese.

Luptele aprige au escaladat recent în jurul Khartoumului, care este în mare parte controlat de RSF, armata intensificând atacurile aeriene în centrul și pe centura de sud a orașului.

În Wad Madani, un oraș controlat de RSF, la sud de Khartoum, în statul Gezira, activiștii locali spun că peste 50 de persoane au fost ucise în mai multe atacuri de duminică.

„Comitetul de rezistență” al orașului, format din voluntari care încearcă să aducă ajutor local celor prinși în conflict, spune că peste 30 de persoane au fost ucise duminică într-un atac aerian militar asupra unei moschei.

Se spune că atacul a avut loc după rugăciunile de seară și acuză armata că folosește bombe cu fragmentație – interzise pentru utilizare în zone civile populate, conform convențiilor internaționale – și salvatorii nu au reușit să identifice peste jumătate dintre morți, deoarece cadavrele sunt carbonizate și mutilate. Atacurile urmează recentei dezertări a comandantului RSF în statul Gezira și trecerea sa de partea armatei.